CIRCUS SARRASANI Dinsdagavond 20 augustus 20.00 uur. Première in Rotterdam van Circus Sar- Haar nummer werd gevolgd door dat van Les Ricards uit Frankrijk, komische acrobaten en cascadeurs. Zij gaven een staaltje „hoe je kunt vallen zonder je pijn te doen" ten beste. Als enig hulp middel gebruikten ze een tafel waarop ze elkaar heen en weer smeten. Aan acrobatiek kon je trouwens je hart op halen: Troupe Ascots (uit Peru) deed allerlei halsbrekende toeren op rond dravende paarden. Miss Canti (Califor- nië) werd met een raket naar de nok van de tent geschoten (16 m hoog) en vertoonde daar op een bal op de staart van de raket haar nummer. De Carme- nas (U.S.A.) brachten een kop-op-kop- nummer. Lilian Kenny (België) hing op een gegeven ogenblik met één voet (tenenstand) aan de zwevende trapeze, een moment waarop vele mensen waar schijnlijk hun adem inhielden. Aan dressuurnummers ontbrak het even min. Willie Mullens zoals ik reeds ver meldde, trad met paarden op. Willy Lenz, eveneens afkomstig uit ons land, had enorm veel succes met zijn chim pansee-familie. Zelfs in Rusland was hij met hen opgetreden. Hij liet ze van alles doen, fietsen, achter een kinderwagen lopen, op muziekinstrumenten spelen, indiaantje spelen, noem maar op. De apen klapten meestal zelf om 't hardst mee. De gezusters Schickler (Duitsland) lieten hun Lippizaner paarden op de maat van de muziek onder andere de Weense Wals uitvoeren. Ook andere dansen kwamen aan de beurt. De dompteur Eugen Weidmann (Zwitser land) verdient beslist ook vermelding met zijn tijgernummer. Het hoogtepunt hieruit was het door een brandende hoepel laten springen van een tijger, zoals je op bijgaande foto kunt zien. Olifanten traden ook op en wel onder leiding van Rudolf Belli. Deze olifanten zijn het eigendom van de heer Mey. Clowns waren natuurlijk ook in dit circus present. Zo is er de beroemde Zwit serse clown Galetti, die werkelijk grootse stunten uithaalde op een strak koord, zo'n twee meter boven de grond. The Martiniy's (Engeland en Oostenrijk), mu zikale clowns, zoals het programma ver meldde, hadden ook veel succes. Vooral toen één van hen het presteerde om op een piepklein viooltje te spelen. Het gooi- en smijtnummer werd gebracht door de Marzianis (Australië en Enge land), die elkaar met emmers verf kleur rijk beschilderden. Als laatste wil ik dan nog vermelden het optreden van: Fred Cordon Co., de koning der lassowerpers, het optreden van Michael Allport en Jennifer met een goochelnummer en dat van De Sandros, Spaanse jongleurs. In de pauze was er gelegenheid de menagerie en de stallen te bezichtigen, leder nummer op zichzelf zat goed in elkaar. De organisatie betreffende het veranderen van de piste voor een vol gend nummer was uitstekend. Ik heb mij beslist geen ogenblik verveeld. Foto rechts: Walter Galetti in actie, zo'n twee meter boven de grond. Foto daarnaast: rasani. Omdat ik graag enige artiesten voor Drieluik wilde interviewen en van te voren toch wel graag de door hen ge brachte nummers wilde zien, heb ik die dinsdag mijn avond in Circus Sarrasani doorgebracht. En ik moet zeggen, zon der ook maar een ogenblik van spijt. De circustent was behoorlijk gevuld, hoewel deze naar ik later van de heer Mey, directeur van Circus Sarrasani, hoorde, in Amsterdam en Den Haag beter bezet was geweest. Als eerste trad op Willie Mullens uit Nederland, die een fabelachtig stukje dressuur vertoonde. Waren het eerst pony's waar hij mee optrad, later na de pauze kwam hij nog eens in de piste, nu met paarden. Daarna was de beurt aan Yuk Cheng, afkomstig uit China, die je het beste met een stukje elastiek kan vergelijken. Ze leek even moeiteloos op haar han den een trap op te lopen als wij dat Herr Mey, de directeur van het circus, vertelde mij allerlei wetenswaardigheden. De Nederlander Willie Mullens met enkele van zijn pony's. Iil;llj|lll!ll!l Samen met meneer Bruggeman nam ik woensdagmiddag een kijkje achter de schermen van Circus Sarrasani. Eerst had ik een interview met de zeer vriendelijke heer Fritz Mey, de directeur, oud 64 jaar en oorspronkelijk van beroep bouwkundig ingenieur. Een beroep dat hij gedurende de winter maanden (van half november tot medio maart), wanneer er niet opgetreden wordt, uitoefent. Hij vertelde, dat het circus gedurende die tijd op een terrein staat (zijn eigendom), 18 km ten zuiden van Mannheim. Dit terrein is minstens tienmaal zo groot als de Jacobsplaats in normaal op ons voeten doen. Boven op de trap haalde zij nog allerlei halsbre kende toeren uit.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1968 | | pagina 26