DIT IS ZIJN HOBBY schepen hadden gezien, zoveel mogelijk werden toege past. Na een jaar van intensief werken hadden we een heel leuke boot opgebouwd. De benzinemotor (4 cilin ders, 40 pk met een vertraging van 1 2) gaf het schip een snelheid van 13 km per uur. We hadden bij de watersporters veel bekijks en zelf waren we er nogal trots op, soms wel eens teMaar ja, ons bezit was in waarde belangrijk gestegen. Zoiets kant en klaar kopen zou een volkomen onmogelijkheid geweest zijn. We hebben er een jaar mee gevaren en veel ervaring opgedaan. Naast de voldoening, die het varen met een eigen bezit geeft, is ook de omgang met andere water sportmensen bijzonder plezierig. We waren dan ook niet van plan de Maria 2 te verkopen, tot er iemand kwam, die er helemaal weg van was. Toen hij de boot van binnen en van buiten gezien had, vroeg hij of zijn vrouw eens mocht komen kijken, iets dat wij wel prettig von den. We wisten, dat als er een vrouw aan boord kwam, zij alleen al door het keukentje en de overige aankle ding er gek op zou zijn. Zij vond het steengoed en hij als gewillige huisvader moest de koop maar sluiten. Over de prijs waren we het spoedig eens en zo ging de Maria 2 het IJsselmeer over, naar Friesland. Elk voor- en najaar ga ik er nog heen om de motor voor de zomer en de winter in orde te maken, want daar staan de handen van de dokter niet naar. Het zijn leuke vrien den gebleven, terwijl ik het verder fijn vind de boot nog eens te zien. Fïet is gek, dat een mens aan deze dingen gaat hechten; 't is net als met huisdieren, je vindt het eigenlijk een stuk van jezelf. De moeilijkheden, zorgen en lasten, die je je op de hals hebt gehaald, dat alles wordt vergoed door de belevenis van het varen, terwijl, eerlijk gezegd, het bezitsgevoel ook wel een rol speelt. Nu nummer twee weg was, moest er weer een derde boot komen. Weer hetzelfde casco, nu 10 x 3 meter, tekenen, de indeling maken, enzovoort, enzovoort. Het nieuwe casco kwam in 1962 aan. De bouw van de Maria 3 zal ik niet beschrijven; de aankoop van de motor en nog vele andere zaken hebben heel wat moei lijkheden opgeleverd. Na twee jaar zeer hard werken hebben we nu een heel mooi schip, althans voor wat mij betreft. Het is een leuke spaarpot: alles, wat we er aan geld hebben ingestoken, krijgen we er altijd voor terug. Een boot brengt op deze manier dubbele rente op, je geld en het vaargenot! Als je gepensioneerd wordt en je blijft gezond, heb je een pracht van een hobby. Wij hebben al vele trips gemaakt en wat is Holland daar toch een prachtig land voor. Je hoeft heus niet naar het buitenland te gaan om van natuurschoon te kunnen genieten. Varen. Wat daarvan uitgaat is moeilijk te beschrijven. De wijde watervlakte, de rust, de mooie plekjes, de stilte en nog duizend dingen meer. Je moet het zelf beleven. Schrijver dezes kan het u aanbevelen, hij heeft het ervaren De eerste boot staat op stapel (1956) Maria (1) in haar element. Een jaar lang heel hard werken aan de Maria 2. Pas bij het tweede schip kon de Karei Doormanlijn worden verwezenlijkt. Ook nummer twee was een heel leuke boot. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1968 | | pagina 13