DIT IS
ZIJN HOBBY
schepen hadden gezien, zoveel mogelijk werden toege
past. Na een jaar van intensief werken hadden we een
heel leuke boot opgebouwd. De benzinemotor (4 cilin
ders, 40 pk met een vertraging van 1 2) gaf het schip
een snelheid van 13 km per uur. We hadden bij de
watersporters veel bekijks en zelf waren we er nogal
trots op, soms wel eens teMaar ja, ons bezit
was in waarde belangrijk gestegen. Zoiets kant en klaar
kopen zou een volkomen onmogelijkheid geweest zijn.
We hebben er een jaar mee gevaren en veel ervaring
opgedaan. Naast de voldoening, die het varen met een
eigen bezit geeft, is ook de omgang met andere water
sportmensen bijzonder plezierig. We waren dan ook niet
van plan de Maria 2 te verkopen, tot er iemand kwam,
die er helemaal weg van was. Toen hij de boot van
binnen en van buiten gezien had, vroeg hij of zijn vrouw
eens mocht komen kijken, iets dat wij wel prettig von
den. We wisten, dat als er een vrouw aan boord kwam,
zij alleen al door het keukentje en de overige aankle
ding er gek op zou zijn. Zij vond het steengoed en hij
als gewillige huisvader moest de koop maar sluiten.
Over de prijs waren we het spoedig eens en zo ging de
Maria 2 het IJsselmeer over, naar Friesland. Elk voor-
en najaar ga ik er nog heen om de motor voor de zomer
en de winter in orde te maken, want daar staan de
handen van de dokter niet naar. Het zijn leuke vrien
den gebleven, terwijl ik het verder fijn vind de boot
nog eens te zien. Fïet is gek, dat een mens aan deze
dingen gaat hechten; 't is net als met huisdieren, je
vindt het eigenlijk een stuk van jezelf. De moeilijkheden,
zorgen en lasten, die je je op de hals hebt gehaald, dat
alles wordt vergoed door de belevenis van het varen,
terwijl, eerlijk gezegd, het bezitsgevoel ook wel een
rol speelt.
Nu nummer twee weg was, moest er weer een derde
boot komen. Weer hetzelfde casco, nu 10 x 3 meter,
tekenen, de indeling maken, enzovoort, enzovoort. Het
nieuwe casco kwam in 1962 aan. De bouw van de
Maria 3 zal ik niet beschrijven; de aankoop van de
motor en nog vele andere zaken hebben heel wat moei
lijkheden opgeleverd. Na twee jaar zeer hard werken
hebben we nu een heel mooi schip, althans voor wat mij
betreft. Het is een leuke spaarpot: alles, wat we er aan
geld hebben ingestoken, krijgen we er altijd voor terug.
Een boot brengt op deze manier dubbele rente op, je
geld en het vaargenot! Als je gepensioneerd wordt en je
blijft gezond, heb je een pracht van een hobby.
Wij hebben al vele trips gemaakt en wat is Holland
daar toch een prachtig land voor. Je hoeft heus niet
naar het buitenland te gaan om van natuurschoon te
kunnen genieten.
Varen. Wat daarvan uitgaat is moeilijk te beschrijven.
De wijde watervlakte, de rust, de mooie plekjes, de
stilte en nog duizend dingen meer. Je moet het zelf
beleven. Schrijver dezes kan het u aanbevelen, hij heeft
het ervaren
De eerste boot staat op stapel (1956)
Maria (1) in haar element.
Een jaar lang heel hard werken aan de Maria 2. Pas bij het tweede
schip kon de Karei Doormanlijn worden verwezenlijkt.
Ook nummer twee was een heel leuke boot.
11