W. G. REGTIEN ZETTE ER
LUCHTDRUK ACHTER
Ideeën in woord en beeld
Bijna duizend gulden was het totale
bedrag aan beloningen en aanmoedi
gingspremies, dat in juni door de
centrale en de plaatselijke (Rotter
damse) ideeënbuscommissie kon wor
den bekendgemaakt.
De hoge beloningen, dat wil zeggen
de bedragen boven de honderd gulden,
worden in Vers van 't Vat altijd vet
gedrukt. De bekendmaking in het
juninummer bevatte drie vette be
loningen. Twee ervan gingen naar de
heer J. Moes (Amsterdam), die enkele
jaren geleden als een der eersten in
deze rubriek samen met zijn idee werd
belicht.
De derde beloning was voor de heer
W. G. Regtien, eveneens in Amster
dam, die twee honderdjes in ontvangst
mocht nemen voor zijn idee „Ver
betering van de inloop van de fusten-
lift boenplaatsdoor het aanbrengen
van een pneumatische fusteninschui-
ver."
De heer W. (van Willem) Regtien is
nog maar betrekkelijk kort, tweeën
eenhalf jaar, bij Heineken. Werkzaam
als onderhoudsmonteur in de mecha
nische werkplaats van onze hoofd
stedelijke brouwerij, was zijn eerste
kennismaking met de machines van
de boenplaats al meteen raak. Hij
werd daar namelijk met de volgende
situatie geconfronteerd. De vaten, die
in deze afdeling gereinigd worden,
gaan via een kettinglift naar een lager
gelegen tapinstallatie. Op de plaats,
waar de (lege) fusten via een rollen-
baan bij de lift arriveren en daarin
gevoerd worden, kwamen voorheen
nogal eens storingen voor. Het zwakke
punt werd gevormd door de twee
riemen, die voor het overbrengen van
de vaten van de baan in de lift zorg
den. Slijtage van deze riemen en het
feit, dat het moeilijk was ze juist af
te stellen, waren de oorzaak van de
storingen. Met het verhelpen hiervan,
wat inhield het repareren en afstellen
van genoemde riemen, werd de heer
Regtien meer dan eens geconfronteerd.
De wens om van deze langdurige
reparaties verlost te zijn werd de
vader van het idee. Bij de uitwerking
daarvan maakte hij gebruik van het
systeem van de rechtlijnige voortbe
weging, zoals hij dat in de fusten
wasmachine had gezien.
De heer Regtien ontwierp vervolgens
een apparaat, dat de vaten met behulp
van een luchtcilinder in de lift schuift.
En wel zodanig, dat telkens een vat
op de juiste tijd op zijn plaats (de
stoel) in de lift wordt gevoerd.
Het systeem is eerst beproefd in de
werkplaats en daarna overgebracht
naar de boenplaats, waar op het ogen
blik vier van deze fusteninschuivers,
op verschillende punten, zijn gemon
teerd. Zij doen hun werk zo goed, dat
storingen bij de invoer in de lift nu
praktisch niet meer voorkomen.
Bil DE FOTO'S
Tweehonderd gulden was de
beloning voor het idee van
onderhoudsmonteur
W. G. Regtien, waarmee hij de
storingen bij de inloop van de
fustenlift (achtergrond) naar het
verleden verwees.
(foto 1)
Het paneel, van waaruit de
werking van de luchtcilinder,
hier in niet uitgeschoven
toestand, geregeld wordt.
(foto 2)
De cilinder in werking. De
beweging wordt overgebracht
op de fusteninschuiver
(foto 3)
die met behulp van een
paar „vingers" de vaten één
voor één in de lift voert.
(foto 4)
6