W. G. REGTIEN ZETTE ER LUCHTDRUK ACHTER Ideeën in woord en beeld Bijna duizend gulden was het totale bedrag aan beloningen en aanmoedi gingspremies, dat in juni door de centrale en de plaatselijke (Rotter damse) ideeënbuscommissie kon wor den bekendgemaakt. De hoge beloningen, dat wil zeggen de bedragen boven de honderd gulden, worden in Vers van 't Vat altijd vet gedrukt. De bekendmaking in het juninummer bevatte drie vette be loningen. Twee ervan gingen naar de heer J. Moes (Amsterdam), die enkele jaren geleden als een der eersten in deze rubriek samen met zijn idee werd belicht. De derde beloning was voor de heer W. G. Regtien, eveneens in Amster dam, die twee honderdjes in ontvangst mocht nemen voor zijn idee „Ver betering van de inloop van de fusten- lift boenplaatsdoor het aanbrengen van een pneumatische fusteninschui- ver." De heer W. (van Willem) Regtien is nog maar betrekkelijk kort, tweeën eenhalf jaar, bij Heineken. Werkzaam als onderhoudsmonteur in de mecha nische werkplaats van onze hoofd stedelijke brouwerij, was zijn eerste kennismaking met de machines van de boenplaats al meteen raak. Hij werd daar namelijk met de volgende situatie geconfronteerd. De vaten, die in deze afdeling gereinigd worden, gaan via een kettinglift naar een lager gelegen tapinstallatie. Op de plaats, waar de (lege) fusten via een rollen- baan bij de lift arriveren en daarin gevoerd worden, kwamen voorheen nogal eens storingen voor. Het zwakke punt werd gevormd door de twee riemen, die voor het overbrengen van de vaten van de baan in de lift zorg den. Slijtage van deze riemen en het feit, dat het moeilijk was ze juist af te stellen, waren de oorzaak van de storingen. Met het verhelpen hiervan, wat inhield het repareren en afstellen van genoemde riemen, werd de heer Regtien meer dan eens geconfronteerd. De wens om van deze langdurige reparaties verlost te zijn werd de vader van het idee. Bij de uitwerking daarvan maakte hij gebruik van het systeem van de rechtlijnige voortbe weging, zoals hij dat in de fusten wasmachine had gezien. De heer Regtien ontwierp vervolgens een apparaat, dat de vaten met behulp van een luchtcilinder in de lift schuift. En wel zodanig, dat telkens een vat op de juiste tijd op zijn plaats (de stoel) in de lift wordt gevoerd. Het systeem is eerst beproefd in de werkplaats en daarna overgebracht naar de boenplaats, waar op het ogen blik vier van deze fusteninschuivers, op verschillende punten, zijn gemon teerd. Zij doen hun werk zo goed, dat storingen bij de invoer in de lift nu praktisch niet meer voorkomen. Bil DE FOTO'S Tweehonderd gulden was de beloning voor het idee van onderhoudsmonteur W. G. Regtien, waarmee hij de storingen bij de inloop van de fustenlift (achtergrond) naar het verleden verwees. (foto 1) Het paneel, van waaruit de werking van de luchtcilinder, hier in niet uitgeschoven toestand, geregeld wordt. (foto 2) De cilinder in werking. De beweging wordt overgebracht op de fusteninschuiver (foto 3) die met behulp van een paar „vingers" de vaten één voor één in de lift voert. (foto 4) 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1968 | | pagina 8