De nieuwe ketel werd aan de Maasboulevard
door een 200 tons drijvende bok van de dek
schuit getild en op een speciale transport
wagen geladen. De tekst op de ketel luidde:
Dorst? Heineken komt. Met nieuwe energie.
(Foto ir. C. J. Onderwater).
Met een snelheid van 6 km per uur ging het
transport door nachtelijk Rotterdam.
Rotterdamse Elektrische Tram voor
een vrije doortocht onder de
te passeren bovenleidingen zorg
droegen. Om twee uur arriveerde
het transport in de Isaac
Hubertstraat.
Het gehele complex huizen op de
hoek van de Linker Rottekade en
de Isaac Hubertstraat is inmiddels
gesloopt. Op deze plaats zal het
gebouw van de nieuwe energiedienst
verrijzen. Elders op het brouwerij-
terrein is de afbraak in volle gang.
Het voormalige eestgebouw is
verdwenen, evenals een groot
gedeelte van het gerstreinigings-
gebouw, terwijl de slopers ook
reeds aan de mouterij begonnen zijn.
Op de vrijkomende ruimte, die
aanvankelijk als bouw- en opslag
plaats zal worden gebruikt, zal
tezijnertijd in de tweede fase
van de reconstructie een nieuw
keldergebouw worden neergezet.
Verder worden reeds de nodige
voorbereidingen getroffen voor
de sloop van de zogenoemde kolentip.
Om de afbraak mogelijk te maken
moet onder de kolentip eerst een
staalconstructie geplaatst worden.
In de Rotte is rond de voet
van de kolenbrug een damwand
geslagen. Dit is gebeurd in verband
met het plaatsen van genoemde
staalconstructie en tevens om
tezijnertijd een stelling te kunnen
plaatsen, waarmee de palen zullen
worden getrokken.
Het laatste gedeelte van de reis,
van de Maasboulevard naar de
brouwerij, vond over de weg plaats De R E I: zor9de dat,
r waar nodig, de boven
in de nacht van 20 op 21 mei. leidingen van de tram
werden opgetild.
Nadat de laatste trams gepasseerd
en de bovenleidingen stroomloos
gemaakt waren, zette het transport
om even over één uur zich in
beweging. De gemeentepolitie
hield met enkele auto's en motoren
met-zijspan de straten vrij, terwijl
twee speciale wagens van de
6