waarover zij het magazijnbeheer voeren. Dat onderkomen werd gevon den in een gedeelte van het bierma gazijn en de daarboven liggende ver diepingen en in een kantoor, dat op het achterste gedeelte van het laaa- perron werd neergezet. Hoewel de verhuizing van een hele magazijn dienst geen sinecure was, waren de heer Verkerk en zijn mensen bijzon der gelukkig met de nieuwe behui zing, waarin zij zich heel snel thuis voelden. Afbraak stal Een andere voor iedereen zichtbare verandering was de verbreding van de poort, in de laatste week van het vorige jaar, toen in een spectaculair karwei de middenzuil „ontmanteld" en vervolgens weggehaald werd. De aldus ontstane, bredere ingang ver gemakkelijkt het binnenrijden van de containers en de grote vrachtwagen combinaties. In de toekomst zal al dit zware verkeer op zijn weg naar en van de laad- en losplaatsen geleid worden over twee rijbanen, die naast de bottelarij komen te liggen. Daar toe werd eveneens eind vorig jaar een begin gemaakt met de afbraak van de stal, het gebouw, waarin tot voor kort de brandweergarage en de bouwkundige werkplaats onderge bracht waren. Ook de aangrenzende zogenoemde ziekenstal is inmiddels gesloopt, waarna eind januari be gonnen werd met het „trekken" van de houten heipalen, de eerste van de duizenden, die in de loop van de ko mende jaren op het gehele terrein nog uit de grond zullen moeten wor den gehaald. Het trekken van de oude heipalen gebeurt teneinde een „schone" ondergrond te verkrijgen, zodat men later bij een nieuwe be bouwing niet meer met dit omvang rijke karwei geconfronteerd wordt. Bovendien, zou men dit niet doen dan zou de grond op de plaats van de oude funderingen of houten palen niet zakken, waardoor daar niveau verschillen in het terrein zouden ont staan. De reden voor het aanleggen van genoemde rijbanen is dat de stan daardhoogte van de containers zo danig wordt, dat zij niet meer onder de bottelarij door kunnen. De ruimte onder dit gebouw zal te zijner tijd gebruikt worden voor opslag en be- Het kantoor aan de Crooswijksesingel in de jaren dertig. Het in 1932 voltooide gebouw, dat later met een derde verdieping werd uitgebreid, zal niet worden afgebroken. Gezien de vaste verhoging voor de politieagent heerste op het kruispunt toen al een druk verkeer. (met een enkele rij boxen) die er later was bijgebouwd en die zich aan de zijde van de bottelarij bevond. Het brandweermaterieel is nu onder gebracht in het garagecomplex, ter wijl de bouwkundige werkplaats on derdak heeft gevonden in gebouw 10 (achter de kantine van H.T.B.). Tijdelijke kantine Behalve de rijbaan voor het zware verkeer worden op het vrijgekomen terrein ook een aantal parkeerplaat sen aangelegd. Tevens komt daar een gedeelte van de fietsenstalling te staan. Een en ander houdt verband met het feit dat binnen afzienbare tijd op de huidige binnenplaats ach ter het kantoor een tijdelijke kantine zal worden neergezet. Het ligt in de bedoeling van de bedrijfsleiding in dit gebouw de kantines van het be drijf en het kantoor samen te bren gen. Over enkele jaren namelijk gaat Hollandia mèt de huizen boven dit kantinecomplex verdwijnen in ver band met de door de gemeente Rot terdam te nemen maatregelen ter verbetering van de verkeerssituatie op de hoek Crooswijksesingel/Lin ker Rottekade. Medio 1970 zal ook de bedrijfskantine, die nu hoofdza kelijk gevestigd is in het gebouwen lading. Bij de sloop van de stal kan als bijzonderheid nog vermeld wor den dat, waar voor kort het brand weermaterieel stond, zich destijds de tuigenkamer bevond. Daarachter lag de stal, een dubbele rij boxen, zestien in getal, met daarboven de hooizol der. De stal en de hooizolder werden later ingericht als bouwkundige werkplaats. In de tijd dat Rotterdam zo'n goede dertig paarden in dienst had, beschikte men over nóg een stal Eind 1967 werd de middenzuil van de poort ingang „ontmanteld" en weggehaald. (Foto T. Dikken). 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1968 | | pagina 7