waarover zij het magazijnbeheer
voeren. Dat onderkomen werd gevon
den in een gedeelte van het bierma
gazijn en de daarboven liggende ver
diepingen en in een kantoor, dat op
het achterste gedeelte van het laaa-
perron werd neergezet. Hoewel de
verhuizing van een hele magazijn
dienst geen sinecure was, waren de
heer Verkerk en zijn mensen bijzon
der gelukkig met de nieuwe behui
zing, waarin zij zich heel snel thuis
voelden.
Afbraak stal
Een andere voor iedereen zichtbare
verandering was de verbreding van
de poort, in de laatste week van het
vorige jaar, toen in een spectaculair
karwei de middenzuil „ontmanteld"
en vervolgens weggehaald werd. De
aldus ontstane, bredere ingang ver
gemakkelijkt het binnenrijden van de
containers en de grote vrachtwagen
combinaties. In de toekomst zal al
dit zware verkeer op zijn weg naar
en van de laad- en losplaatsen geleid
worden over twee rijbanen, die naast
de bottelarij komen te liggen. Daar
toe werd eveneens eind vorig jaar
een begin gemaakt met de afbraak
van de stal, het gebouw, waarin tot
voor kort de brandweergarage en de
bouwkundige werkplaats onderge
bracht waren. Ook de aangrenzende
zogenoemde ziekenstal is inmiddels
gesloopt, waarna eind januari be
gonnen werd met het „trekken" van
de houten heipalen, de eerste van de
duizenden, die in de loop van de ko
mende jaren op het gehele terrein
nog uit de grond zullen moeten wor
den gehaald. Het trekken van de
oude heipalen gebeurt teneinde een
„schone" ondergrond te verkrijgen,
zodat men later bij een nieuwe be
bouwing niet meer met dit omvang
rijke karwei geconfronteerd wordt.
Bovendien, zou men dit niet doen
dan zou de grond op de plaats van
de oude funderingen of houten palen
niet zakken, waardoor daar niveau
verschillen in het terrein zouden ont
staan.
De reden voor het aanleggen van
genoemde rijbanen is dat de stan
daardhoogte van de containers zo
danig wordt, dat zij niet meer onder
de bottelarij door kunnen. De ruimte
onder dit gebouw zal te zijner tijd
gebruikt worden voor opslag en be-
Het kantoor aan de Crooswijksesingel in de jaren dertig. Het in 1932 voltooide gebouw, dat later
met een derde verdieping werd uitgebreid, zal niet worden afgebroken.
Gezien de vaste verhoging voor de politieagent heerste op het kruispunt toen al een druk
verkeer.
(met een enkele rij boxen) die er
later was bijgebouwd en die zich aan
de zijde van de bottelarij bevond.
Het brandweermaterieel is nu onder
gebracht in het garagecomplex, ter
wijl de bouwkundige werkplaats on
derdak heeft gevonden in gebouw 10
(achter de kantine van H.T.B.).
Tijdelijke kantine
Behalve de rijbaan voor het zware
verkeer worden op het vrijgekomen
terrein ook een aantal parkeerplaat
sen aangelegd. Tevens komt daar een
gedeelte van de fietsenstalling te
staan. Een en ander houdt verband
met het feit dat binnen afzienbare
tijd op de huidige binnenplaats ach
ter het kantoor een tijdelijke kantine
zal worden neergezet. Het ligt in de
bedoeling van de bedrijfsleiding in
dit gebouw de kantines van het be
drijf en het kantoor samen te bren
gen. Over enkele jaren namelijk gaat
Hollandia mèt de huizen boven dit
kantinecomplex verdwijnen in ver
band met de door de gemeente Rot
terdam te nemen maatregelen ter
verbetering van de verkeerssituatie
op de hoek Crooswijksesingel/Lin
ker Rottekade. Medio 1970 zal ook
de bedrijfskantine, die nu hoofdza
kelijk gevestigd is in het gebouwen
lading. Bij de sloop van de stal kan
als bijzonderheid nog vermeld wor
den dat, waar voor kort het brand
weermaterieel stond, zich destijds de
tuigenkamer bevond. Daarachter lag
de stal, een dubbele rij boxen, zestien
in getal, met daarboven de hooizol
der. De stal en de hooizolder werden
later ingericht als bouwkundige
werkplaats. In de tijd dat Rotterdam
zo'n goede dertig paarden in dienst
had, beschikte men over nóg een stal
Eind 1967 werd de middenzuil van de poort
ingang „ontmanteld" en weggehaald. (Foto
T. Dikken).
5