Ik speel geen voetbal, loop geen horden en ik zal nooit een bokser worden Dit zijn de beginregels van het eerste liedje dat Seth Gaaikema heeft geschreven. Het herinnert aan de gymnas- tiekuren gedurende zijn schooltijd, toen hij, naar eigen zeggen, stijf als een deur, het grootste gedeelte van deze lessen kalm toekeek hoe anderen klaarspeelden, wat hij niet kon presteren. Daartegenover staat zijn geestelijke lenigheid. Als geen ander jongleert Gaaikema met woorden en bewijst daarmee dat het Nederlands, in tegenstelling tot vele beweringen, een taal is die zich leent tot een speels woordgebruik. Wie is deze Seth Gaaikema en welke weg heeft hij afge legd tot het punt, dat hij nu heeft bereikt: een met daverend succes beloond tv-optreden en een kortgeleden op de markt verschenen lp met gedeelten uit zijn programma. De nu 28-jarige Seth Gaaikema werd geboren in Uithuizen, bezocht te Groningen het Stedelijk Gymnasium en studeerde in dezelfde stad Nederlandse Taal en Letterkunde. Reeds gedurende zijn schooltijd oefende het theater een grote aantrekkingskracht op hem uit. Daaraan is hij, gelukkig voor alle liefhebbers van cabaret, niet kunnen ontkomen, en zo zette hij door de oprichting van het Groninger Stu dentencabaret in 1957 zijn eerste stappen op de weg van de kleinkunst. In deze periode kwamen de eerste contacten met Wim Kan tot stand, die resulteerden in het schrijven van een aantal liedjes voor Wim Kan, liedjes die een enorm succes hebben geoogst. Naast zijn studie, het studenten cabaret, het schrijven van teksten en de voorbereidingen voor een door hemzelf te presenteren cabaretprogramma, bleek Seth Gaaikema ook nog tijd te kunnen vinden om in 1960 de Nederlandse bewerking van My Fair Lady te ver zorgen. In datzelfde jaar kreeg de Groningse musicus Roelof Stal knecht een Edison. Tijdens het telefoongesprek dat Seth Gaaikema met zijn stadgenoot voerde om hem te feliciteren met zijn onderscheiding, werd de grondslag gelegd voor een samenwerking, die nog steeds bestaat en die voor beiden zeer vruchtbaar en prettig is. In februari 1960 startte de combinatie Gaaikema-Stalknecht in Dordrecht met een eigen programma. Het optreden met ditzelfde programma in het Amsterdams Concertgebouw beschouwen Seth Gaaikema en Roelof Stal knecht nog steeds als een van de hoogtepunten in hun artistieke loopbaan. Voor Seth Gaaikema persoonlijk is zijn met goed gevolg afgelegd doctoraal examen Nederlands op 30 september 1964 een andere mijlpaal in zijn leven. Pratend met Seth Gaaikema werd ik steeds weer getroffen door zijn dynamische en levendige persoonlijkheid. Op mijn vraag, wat zijn voorkeur heeft, het schrijven van teksten of het presenteren daarvan, antwoordt hij dat de combinatie van beide voor hem het meest ideaal is. De lichamelijke vermoeidheid na het optreden in de zaal heeft op hem een verfrissende uitwerking en vormt een juist tegen wicht voor de geestelijke belasting, ontstaan door het dagen lang schrijven. 40

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 42