Ik speel geen voetbal, loop geen horden
en ik zal nooit een bokser worden
Dit zijn de beginregels van het eerste liedje dat Seth
Gaaikema heeft geschreven. Het herinnert aan de gymnas-
tiekuren gedurende zijn schooltijd, toen hij, naar eigen
zeggen, stijf als een deur, het grootste gedeelte van deze
lessen kalm toekeek hoe anderen klaarspeelden, wat hij
niet kon presteren.
Daartegenover staat zijn geestelijke lenigheid. Als geen
ander jongleert Gaaikema met woorden en bewijst daarmee
dat het Nederlands, in tegenstelling tot vele beweringen,
een taal is die zich leent tot een speels woordgebruik.
Wie is deze Seth Gaaikema en welke weg heeft hij afge
legd tot het punt, dat hij nu heeft bereikt: een met daverend
succes beloond tv-optreden en een kortgeleden op de
markt verschenen lp met gedeelten uit zijn programma.
De nu 28-jarige Seth Gaaikema werd geboren in Uithuizen,
bezocht te Groningen het Stedelijk Gymnasium en studeerde
in dezelfde stad Nederlandse Taal en Letterkunde. Reeds
gedurende zijn schooltijd oefende het theater een grote
aantrekkingskracht op hem uit. Daaraan is hij, gelukkig
voor alle liefhebbers van cabaret, niet kunnen ontkomen,
en zo zette hij door de oprichting van het Groninger Stu
dentencabaret in 1957 zijn eerste stappen op de weg van
de kleinkunst. In deze periode kwamen de eerste contacten
met Wim Kan tot stand, die resulteerden in het schrijven
van een aantal liedjes voor Wim Kan, liedjes die een enorm
succes hebben geoogst. Naast zijn studie, het studenten
cabaret, het schrijven van teksten en de voorbereidingen
voor een door hemzelf te presenteren cabaretprogramma,
bleek Seth Gaaikema ook nog tijd te kunnen vinden om in
1960 de Nederlandse bewerking van My Fair Lady te ver
zorgen.
In datzelfde jaar kreeg de Groningse musicus Roelof Stal
knecht een Edison. Tijdens het telefoongesprek dat Seth
Gaaikema met zijn stadgenoot voerde om hem te feliciteren
met zijn onderscheiding, werd de grondslag gelegd voor
een samenwerking, die nog steeds bestaat en die voor
beiden zeer vruchtbaar en prettig is. In februari 1960 startte
de combinatie Gaaikema-Stalknecht in Dordrecht met een
eigen programma.
Het optreden met ditzelfde programma in het Amsterdams
Concertgebouw beschouwen Seth Gaaikema en Roelof Stal
knecht nog steeds als een van de hoogtepunten in hun
artistieke loopbaan.
Voor Seth Gaaikema persoonlijk is zijn met goed gevolg
afgelegd doctoraal examen Nederlands op 30 september
1964 een andere mijlpaal in zijn leven.
Pratend met Seth Gaaikema werd ik steeds weer getroffen
door zijn dynamische en levendige persoonlijkheid.
Op mijn vraag, wat zijn voorkeur heeft, het schrijven van
teksten of het presenteren daarvan, antwoordt hij dat de
combinatie van beide voor hem het meest ideaal is. De
lichamelijke vermoeidheid na het optreden in de zaal heeft
op hem een verfrissende uitwerking en vormt een juist tegen
wicht voor de geestelijke belasting, ontstaan door het dagen
lang schrijven.
40