BIER PER TREIN
NAAR GRONINGEN
BIER EXPRES
oenBOSCH
GRONINGEN
De heer Leeflang laat hier de heer Wittert het fotoboek zien, dat
destijds ter gelegenheid van het 1000ste brouwsel (1953/54) gemaakt
werd.
Tot s!ot dankte de heer Siemens allen en hoopte dat
men elkaar op deze plaats weer bijeen zou zien wanneer
wellicht de 1.000.000e hi in Amsterdam zou worden
gebrouwen.
Tot ieders verrassing was ook de heer Feith het brouw
huis binnengestapt, waar hij met velen een praatje
maakte. De heren Van der Werf en Campagne gaven
door hun aanwezigheid eveneens blijk van hun belang
stelling.
Met een glaasje minder recent brouwsel dan het 1500e
in de hand bleef men nog geruime tijd bijeen.
Eind juli is een eerste proef genomen met de verzen
ding van ons bier per trein van brouwerij Den Bosch
naar de stad Groningen. Beladen met in totaal ongeveer
Aankomst van de eerste biertrein op het terrein van Heineken's Bier-
handel te Groningen.
dag (ongeveer acht uur) op ons terrein in Den Bosch be
schikbaar zijn. Het laden en lossen van een vrachtauto
daarentegen is een veel dringender kwestie omdat dit
vervoermiddel met zijn bemanning (soms twee mensen)
aan tijd gebonden is. En, u weet het, tijd is geld.
Het ziet er naar uit, dat de proefneming met het rail-
vervoer, die enkele weken heeft geduurd, zal slagen en
dat wij in de toekomst ons bier regelmatig per spoor
naar Groningen zullen gaan vervoeren. De wagons, die
van het gesloten type zijn, zullen dan van de Heineken
kleuren worden voorzien. Per wagon kan per keer vijf
entwintig ton flessebier vervoerd worden. Op het rac-
cordement van Heineken's Bierhandei Groningen is
ruimte voor drie wagons, met de mogelijkheid om meer
wagons per dag te verwerken.
zesenveertig ton flessebier vertrokken in de namiddag
van de 27ste juli twee wagons van het terrein in Den
Bosch naar Heineken's Bierhandei Groningen N.V.,
waar zij de volgende morgen op het raccordement arri
veerden.
De lading werd in ontvangst genomen door de heer
Luit, directeur van Heineken's Bierhandei Groningen,
in aanwezigheid van stationschef Van den Heuvel en
onze districtsverkoopleider horeca, mr. De Vries.
Het vervoer over de rails biedt enige voordelen ten op
zichte van het transport over de weg. Om te beginnen
zijn voor het traject Den BoschGroningen de kosten
van het railverkeer iets lager. Een ander voordeel is de
regelmaat in de af- en aanvoer van de lading, terwijl
bovendien de lege wagons gedurende een deel van de
Het Bossche bier wordt uitgeladen onder het toeziend oog van de heer
Luit (tweede van rechts).