UITBREIDING BIERMAGAZIJN DUIVENDRECHT De kisten met volle flessen komen via twee gescheiden banen bij de palletiseermachine aan. Op de voorgrond (links zichtbaar) de draaikruizen, met behulp waarvan een aantal kisten een kwart slag gedraaid wordt ten behoeve van het te vormen patroon in de palletiseermachine. Aan het einde van de uitloopbaan worden de pallets met vol goed door een heftruck afgevoerd. de beide inloopbanen en het weghalen door (veelal) dezelfde heftruck van de pallets met vol goed van de uit loopbaan. De heftrucks komen dus niet meer in het bottelarijgebouw. Daarbinnen, in de afdeling op de begane grond, speelt zich in grote trekken het volgende af. De door de heftrucks aangevoerde pallets met leeg goed komen op een van de inloop- banen te staan. Door middel van de op foto 1 zichtbare kettingen worden de pallets systematisch voortbewogen, tot zij op de hoektafel (foto 2, links) zijn aangekomen. Deze hoektafel is in hoogte verstelbaar, dat wil zeggen, een rollenbaan komt omhoog en trans porteert de pallet naar de ontstapel- inrichting (foto 2, midden). Hier wor den de kisten met de hand van de pallet genomen, waarna ze via een transporteur naar de uitpakmachines van de bottelarij gaan. De lege pal lets lopen door naar het palletmaga zijn, waar een kleine buffervoorraad wordt gevormd. Vanuit dit magazijn gaat telkens wanneer dat nodig is een lege pallet naar de palletiseermachine (foto 3), waar hij beladen wordt met kisten vol goed, die ook weer via een transporteur uit de bottelarij komen (foto 4). Voor beide palleti- seermachines is één gecombineerde bedieningslessenaar gemaakt, die door één man bezet wordt. Uit de beide stapelaars gekomen, „rollen" de pal lets met vol goed naar de uitloopbaan. Daar belanden zij, via twee hoek- tafels, op een kettingbaan, die de pallets tenslotte naar de plaats voert, waar zij door de heftruck opgenomen en afgevoerd worden (foto 5). Eind vorig jaar was bij de planning van de produktie gebleken, dat in Amsterdam op korte termijn behoefte bestond aan extra opslagruimte. Om dat op de brouwerij zelf geen moge lijkheid tot uitbreiding aanwezig was, werd besloten het biermagazijn op het terrein Duivendrecht uit te brei den met een nieuwe loods. Deze loods, in hoofdzaak bestemd voor zomer- opslag, moest voldoende hoog zijn om vier volle pallets op elkaar te stape len, terwijl bovendien een vrije over spanning van 30 meter wenselijk was. Ook diende men rekening te houden met eventuele latere uitbreidingen. Met medewerking van alle betrokke nen, architecten, aannemers, leveran ciers en ook de desbetreffende over heidsinstanties, werden nog in januari de nodige tekeningen gemaakt en kon den de vereiste vergunningen verleend worden. Ondanks de slechte weers omstandigheden kwam het heiwerk zowel als de betonfundering gereed in februari en werd op 28 februari het eerste spant gesteld. In de loop van de maand maart kwam de staal constructie gereed, werd de vloer van Stelconplaten gelegd en de dakbedek king aangebracht. Door de overma tige regens in deze periode ondervond de dakafwerking enige vertraging, terwijl door een onvoorziene beslis sing van de stedelijke schoonheids commissie ook de afwerking van de geprofileerde aluminium wanden op gehouden werd. Deze kleine tegen slagen ten spijt, kon de nieuwe loods toch nog begin april in gebruik ge nomen worden, waardoor de ge vraagde extra opslagruimte volgens plan beschikbaar kwam. Buitenaanzicht van de nieuwe loods op het terrein Duivendrecht, die bijna tien meter hoog is. Kijkje in de nieuwe loods, die een vloeroppervlakte van bijna 800 m2 en een vrije hoogte onder de spanten van 7 meter heeft.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 7