UITBREIDING BIERMAGAZIJN DUIVENDRECHT
De kisten met volle flessen komen via twee gescheiden banen bij de
palletiseermachine aan. Op de voorgrond (links zichtbaar) de draaikruizen,
met behulp waarvan een aantal kisten een kwart slag gedraaid wordt ten
behoeve van het te vormen patroon in de palletiseermachine.
Aan het einde van de uitloopbaan worden de pallets met vol goed
door een heftruck afgevoerd.
de beide inloopbanen en het weghalen
door (veelal) dezelfde heftruck van
de pallets met vol goed van de uit
loopbaan. De heftrucks komen dus
niet meer in het bottelarijgebouw.
Daarbinnen, in de afdeling op de
begane grond, speelt zich in grote
trekken het volgende af. De door de
heftrucks aangevoerde pallets met leeg
goed komen op een van de inloop-
banen te staan. Door middel van de
op foto 1 zichtbare kettingen worden
de pallets systematisch voortbewogen,
tot zij op de hoektafel (foto 2, links)
zijn aangekomen. Deze hoektafel is
in hoogte verstelbaar, dat wil zeggen,
een rollenbaan komt omhoog en trans
porteert de pallet naar de ontstapel-
inrichting (foto 2, midden). Hier wor
den de kisten met de hand van de
pallet genomen, waarna ze via een
transporteur naar de uitpakmachines
van de bottelarij gaan. De lege pal
lets lopen door naar het palletmaga
zijn, waar een kleine buffervoorraad
wordt gevormd. Vanuit dit magazijn
gaat telkens wanneer dat nodig is een
lege pallet naar de palletiseermachine
(foto 3), waar hij beladen wordt met
kisten vol goed, die ook weer via
een transporteur uit de bottelarij
komen (foto 4). Voor beide palleti-
seermachines is één gecombineerde
bedieningslessenaar gemaakt, die door
één man bezet wordt. Uit de beide
stapelaars gekomen, „rollen" de pal
lets met vol goed naar de uitloopbaan.
Daar belanden zij, via twee hoek-
tafels, op een kettingbaan, die de
pallets tenslotte naar de plaats voert,
waar zij door de heftruck opgenomen
en afgevoerd worden (foto 5).
Eind vorig jaar was bij de planning
van de produktie gebleken, dat in
Amsterdam op korte termijn behoefte
bestond aan extra opslagruimte. Om
dat op de brouwerij zelf geen moge
lijkheid tot uitbreiding aanwezig was,
werd besloten het biermagazijn op
het terrein Duivendrecht uit te brei
den met een nieuwe loods. Deze loods,
in hoofdzaak bestemd voor zomer-
opslag, moest voldoende hoog zijn om
vier volle pallets op elkaar te stape
len, terwijl bovendien een vrije over
spanning van 30 meter wenselijk was.
Ook diende men rekening te houden
met eventuele latere uitbreidingen.
Met medewerking van alle betrokke
nen, architecten, aannemers, leveran
ciers en ook de desbetreffende over
heidsinstanties, werden nog in januari
de nodige tekeningen gemaakt en kon
den de vereiste vergunningen verleend
worden. Ondanks de slechte weers
omstandigheden kwam het heiwerk
zowel als de betonfundering gereed
in februari en werd op 28 februari
het eerste spant gesteld. In de loop
van de maand maart kwam de staal
constructie gereed, werd de vloer van
Stelconplaten gelegd en de dakbedek
king aangebracht. Door de overma
tige regens in deze periode ondervond
de dakafwerking enige vertraging,
terwijl door een onvoorziene beslis
sing van de stedelijke schoonheids
commissie ook de afwerking van de
geprofileerde aluminium wanden op
gehouden werd. Deze kleine tegen
slagen ten spijt, kon de nieuwe loods
toch nog begin april in gebruik ge
nomen worden, waardoor de ge
vraagde extra opslagruimte volgens
plan beschikbaar kwam.
Buitenaanzicht van de nieuwe loods op het terrein Duivendrecht, die bijna
tien meter hoog is.
Kijkje in de nieuwe loods, die een vloeroppervlakte van bijna 800 m2
en een vrije hoogte onder de spanten van 7 meter heeft.