Verdere
mechanisering
van
kisten- en
pallettransport
te Amsterdam
De door de heftruck aangevoerde pallets met
leeg goed worden op een van de beide inloop-
banen geplaatst en vervolgens met behulp van
kettingen verder naar binnen getransporteerd.
Aangekomen op de hoektafel (links) worden de
paliets door een rollenbaan omhooggetild waarna
zij doorlopen naar de ontstapelinrichting (mid
den).
De niet deskundige buitenstaander,
die op de binnenplaats van de Am
sterdamse brouwerij het heen en weer
gerij van de vorkheftrucks beziet, zou
zich de hersenpijnigende vraag kun
nen stellen: Hoe in hemelsnaam spelen
ze dat klaar? Daar brengt een hef
truck een pallet met kisten leeg goed
naar binnen en nog geen twee minuten
later haalt hij hier de pallet met vol
goed weer weg!
Onze brouwerijmensen in Amsterdam
zouden hem snel uit de droom helpen:
Het is natuurlijk niet dezelfde
pallet, die u naar buiten ziet komen.
En: Het gaat bij ons wel snel, maar
zó snel nu ook weer niet.
De zaak is deze.
Sinds enige tijd is de aanvoer van de
lege emballage en de afvoer van de
kisten met gevulde flessen in respec
tievelijk de eerste en de laatste fase
van het bottelproces gemechaniseerd.
Dat proces speelt, zoals u weet, zich
af in zogeheten colonnes. De Amster
damse bottelarij heeft er twee. Voor
het stapelen van de kisten met volle
flessen beschikt colonne 1 reeds en
kele jaren over een volautomatische
palletiseermachine.
Onlangs is nu ook colonne 2 met een
dergelijke stapelaar uitgerust, waarbij
men dankbaar gebruik heeft gemaakt
van de ervaringen, opgedaan met de
eerste palletiseermachine.
Verder werden er twee nieuwe pallet-
inloopbanen geconstrueerd, de ene
voor de pallets, waarvan de kisten
pullen, en de andere voor de pallets
waarvan de kisten 30 cl-flessen be
vatten. Voor de afvoer van de pal
lets met vol goed (pullen en 30 cl-
flessen) kwam een gecombineerde uit-
loopbaan tot stand.
Wat men nu op de binnenplaats ziet,
is het door de heftrucks brengen van
de pallets met leeg goed naar een van
De nieuwe palletiseermachine (rechts) met links
de aanvoer van de lege pallets.