Spelen met LICHT en DONKER
In het vorige nummer hebben we gezien
dat met behulp van filters bepaalde ef
fecten en stemmingen te maken zijn.
Let wel: te maken zijn, want de werke
lijkheid geven we niet weer, maar we
maken een van te voren bepaald effect.
De natuur zelf geeft echter genoeg
echte stemmingen. Een foto, gemaakt
tijdens een hevig onweer, zal het na
tuurlijke effect van dreigende wolken
velden weergeven. Op een foto, gemaakt
tijdens de schemeruren, zal het land
schap een heel ander aanzien krijgen
dan bij een lekker licht zonnetje. Laten
we daarom eens kijken wat we zoal zon
der hulpmiddelen kunnen bereiken.
Vooral in de grote steden is het foto
graferen in de avonduren een belevenis.
Stemmige straatjes, slechts verlicht door
een lantaarnpaal, lichtreclames, etalages,
rijdende auto's en trams vormen een
zeer dankbaar object. We worden daarbij
vaak nog geholpen door speciale spot
lights, die torens en gebouwen in een
heel ander „licht" zetten dan overdag
het geval is.
We dienen er echter wel rekening mee
te houden dat we de belichtingstijd
's avonds langer moeten nemen dan bij
fotograferen overdag. Hoeveel langer
is moeilijk te zeggen, dat hangt namelijk
geheel van het onderwerp af dat we foto
graferen, van de te gebruiken film en
van het diafragma. Als regel is drie tot
vijf seconden bij diafragma 8 of 5,6 ge
noeg.
Bij een gewone film, die we overdag ook
gebruiken zullen we bijna altijd een tijd
opname moeten maken. We dienen onze
camera dan op een statief te plaatsen
zodat bewegen uitgesloten is. Nu heeft
niet iedere beginnende amateur al direct
een statief. Geen nood, we kunnen onze
camera ook ergens op plaatsen, bijvoor
beeld op het dak van een auto, op het
zadel van een fiets of bromfiets, ja zelfs
op een hekje of brugleuning. Wil je het
met een statief doen, dan is er altijd nog
wel een vriend of kennis die zijn driepoot
voor een avondje wil uitlenen.
Een andere mogelijkheid om 's avonds
foto's te maken zonder gebruik van
statief is de keuze van de film. Er be
staan namelijk films met een hoge snel
heid, dat wil zeggen, dat met weinig
licht toch een momentopname gemaakt
kan worden. Schaffen we ons zo'n film
aan, dan kunnen we net als overdag uit
de hand fotograferen. Zie foto 1.
Een andere mogelijkheid van fotogra
feren is de tegenlichtopname. We richten
onze camera zodanig dat de lichtbron
(fotolamp, flitslamp of gewoon de zon)
achter ons te fotograferen onderwerp
staat. Foto 2 en 3 zijn voorbeelden van
zo'n opname. We krijgen dan als het
ware silhouetten. Dit is trouwens ook
leuk om bij portretfoto's toe te passen.
Foto 4 is genomen met twee fotolampen
schuin achter het onderwerp.
Zeer geschikt zijn ook stillevens met
tegenlicht te fotograferen. Het beste
is dan om een laken te spannen waar
achter de lichtbron geplaatst is. We
krijgen dan een egale lichtverdeling.
Beeldjes of figuurtjes hiervoor geplaatst
krijgen opeens en heel ander aanzicht.
Er zijn zo nog verschillende mogelijk
heden op te noemen, maar het leukste
is zelf te gaan experimenteren met lamp
opstellingen.
Probeer gerust eens iets geks, het
resultaat is dikwijls verrassend.
JAN