Spelen met LICHT en DONKER In het vorige nummer hebben we gezien dat met behulp van filters bepaalde ef fecten en stemmingen te maken zijn. Let wel: te maken zijn, want de werke lijkheid geven we niet weer, maar we maken een van te voren bepaald effect. De natuur zelf geeft echter genoeg echte stemmingen. Een foto, gemaakt tijdens een hevig onweer, zal het na tuurlijke effect van dreigende wolken velden weergeven. Op een foto, gemaakt tijdens de schemeruren, zal het land schap een heel ander aanzien krijgen dan bij een lekker licht zonnetje. Laten we daarom eens kijken wat we zoal zon der hulpmiddelen kunnen bereiken. Vooral in de grote steden is het foto graferen in de avonduren een belevenis. Stemmige straatjes, slechts verlicht door een lantaarnpaal, lichtreclames, etalages, rijdende auto's en trams vormen een zeer dankbaar object. We worden daarbij vaak nog geholpen door speciale spot lights, die torens en gebouwen in een heel ander „licht" zetten dan overdag het geval is. We dienen er echter wel rekening mee te houden dat we de belichtingstijd 's avonds langer moeten nemen dan bij fotograferen overdag. Hoeveel langer is moeilijk te zeggen, dat hangt namelijk geheel van het onderwerp af dat we foto graferen, van de te gebruiken film en van het diafragma. Als regel is drie tot vijf seconden bij diafragma 8 of 5,6 ge noeg. Bij een gewone film, die we overdag ook gebruiken zullen we bijna altijd een tijd opname moeten maken. We dienen onze camera dan op een statief te plaatsen zodat bewegen uitgesloten is. Nu heeft niet iedere beginnende amateur al direct een statief. Geen nood, we kunnen onze camera ook ergens op plaatsen, bijvoor beeld op het dak van een auto, op het zadel van een fiets of bromfiets, ja zelfs op een hekje of brugleuning. Wil je het met een statief doen, dan is er altijd nog wel een vriend of kennis die zijn driepoot voor een avondje wil uitlenen. Een andere mogelijkheid om 's avonds foto's te maken zonder gebruik van statief is de keuze van de film. Er be staan namelijk films met een hoge snel heid, dat wil zeggen, dat met weinig licht toch een momentopname gemaakt kan worden. Schaffen we ons zo'n film aan, dan kunnen we net als overdag uit de hand fotograferen. Zie foto 1. Een andere mogelijkheid van fotogra feren is de tegenlichtopname. We richten onze camera zodanig dat de lichtbron (fotolamp, flitslamp of gewoon de zon) achter ons te fotograferen onderwerp staat. Foto 2 en 3 zijn voorbeelden van zo'n opname. We krijgen dan als het ware silhouetten. Dit is trouwens ook leuk om bij portretfoto's toe te passen. Foto 4 is genomen met twee fotolampen schuin achter het onderwerp. Zeer geschikt zijn ook stillevens met tegenlicht te fotograferen. Het beste is dan om een laken te spannen waar achter de lichtbron geplaatst is. We krijgen dan een egale lichtverdeling. Beeldjes of figuurtjes hiervoor geplaatst krijgen opeens en heel ander aanzicht. Er zijn zo nog verschillende mogelijk heden op te noemen, maar het leukste is zelf te gaan experimenteren met lamp opstellingen. Probeer gerust eens iets geks, het resultaat is dikwijls verrassend. JAN

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 29