IETS OVER HET GEBRUIK VAN FILTERS OE KIEKKAST (2) Sommige mensen breekt het angstzweet uit als ze een kennis losjes horen praten over een filter waarmee een bepaalde opname overdag, met tegenlicht gescho ten nu juist dat ene effect gaf. Men kijkt dan vol bewondering op naar onze vriend, die in onze achting gestegen en pas een echte fotograaf is. Maar heus, zo moeilijk is het nu ook weer niet. Ik wil proberen je in deze doolhof van groen- en geelfiIters de weg te wijzen zonder dat het groen en geel voor je ogen gaat worden. We onderscheiden drie soorten filters, namelijk filters voor zwart/wit opnamen, voor kleur en filters welke voor zwart wit èn kleurenfilm gebruikt kunnen wor den. Laten we nu het meest gebruikte filter, het geelfilter eens onder de loep nemen. Het geelfilter heeft de eigenschap blau we kleuren tegen te houden of beter ge zegd deze op de foto „donkerder" te laten uitkomen. Fotograferen of filmen we een wolkenlucht (wolken moeten uiteraard wel aanwezig zijn!) dan zullen de witte wolken tegen een donkerder achtergrond afsteken met als gevolg dat het op onze foto lijkt of er een zware wolkenlucht was. Dit kan het effect van een foto enorm verhogen (zie de foto's). Verder bestaat er in een bepaalde filter nog een zekere sterkte, bijvoorbeeld licht-, midden- en donkergeel, welke be grijpelijkerwijze meer of minder contrast geven. Een heel belangrijk punt bij het gebruik van filters is dat de belichtingstijd lan ger dient te worden. Hoeveel langer is is voor ieder filter verschillend en wordt door de fabrikant bij het filter opgege ven. Voorbeeld: Hebben we een belich tingstijd van 1/100 seconde bij een dia fragma van F8 en gebruiken we een filter met verlengingsfactor 2x, dan moe ten we nu instellen op 1/50 seconde bij F8 of 1/100 seconde bij F5,6. We zullen nu achtereenvolgens van de verschillende soorten filters in het kort hun werking verklaren en de gemiddelde verlengingsfactor daarbij aangeven. 1Geelfilter A. lichtgeel: Geeft een groter con trast in wolkenpartijen; blauwe scha duwen in de sneeuw worden donker der weergegeven, nevelvlekken in de verte worden verminderd of ver dwijnen geheel. Verlengingsfactor 1,5 tot 2x. B. middengeel: Het meest gebruikte geelfilter. Heeft dezelfde werking als lichtgeel, doch in iets sterkere mate. Verlengingsfactor 2 tot 3x. C. donkergeel: Maakt normale wol kenlucht zeer zwaar (onweersachtig). Wordt gebruikt om speciale effecten te bereiken. Verlengingsfactor 3 tot 4x. 2. Geel/groenfilter Komt veel overeen met het geelfilter, maar haalt daarnaast ook het groen sterker op. Blauwe tinten worden donkerder weergegeven. Verlengings factor 2 tot 3x. 3. Oranjefilter Werkt sterker dan het donkergeel- filter. Wordt vaak gebruikt op het water voor bijvoorbeeld zeilfoto's; geeft donkere lucht en sterk spre kende witte zeilen. Verlengingsfactor ongeveer 4x. 4. Roodfilter Geeft aan een foto, overdag geno men, een avondstemming. Is bijzonder geschikt voor tegenlichtopame. Ver lengingsfactor ongeveer 5 voor licht rood en 8 voor donkerrood. 5. Blauwfilter Geeft rood en geel sterker weer. Wordt onder andere gebruikt voor portretopname, waarbij lippenrood en gelaatskleur beter uitkomen. Verlen gingsfactor 3 voor lichtblauw en 5 voor donkerblauw. 6. Grijsfilter Dit filter, dat zowel voor zwart/wit als kleurenfilm kan worden gebruikt, heeft alleen tot doel om bij gebruik van een snelle film ook overdag in vol zonlicht te kunnen werken. Ver zwakking 2x betekent: Diafragma 1 stop kleiner. 7. Ultra violet of Hazefilter Dit filter wordt gebruikt in de bergen of aan het strand en heeft tot doel een grotere helderheid in de verte te bewerkstellingen. Is kleurloos en heeft geen verlengingsfactor. Alleen voor kleurenfilm bestaat er een filter om met een kunstlichtfilm ook bij daglicht te kunnen werken. Verlengings factor 2 tot 4x. Verder bestaat er nog een blauwfilter om met witte flitslampjes ook kleuren foto's te kunnen maken. Verlengings factor 2 tot 4x. De prijzen van filters variëren van en kele guldens tot enkele tientallen gul dens, al naar gelang de grootte van de filters en het type camera. Het beste is om bij een gerenommeerde fotozaak eens je licht op te steken. Als laatste punt nog dit. Gebruik steeds een zonnekap indien een filter wordt ge bruikt. Trouwens, een zonnekap dient al tijd te worden gebruikt, als was het al leen maar voor bescherming (bij regen bijvoorbeeld). Jan V.l.n.r.: Deze foto van een molen bij Amster dam is gemaakt zonder gebruik van een filter. Dezelfde molen; bij deze opname is een geel filter gebruikt. Molen te Viaardingen, gefotografeerd met behulp van een oranjefilter.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 26