JAZZ Comblain la Tour 1944. De Amerikaanse vlieger Joe Na- poli wordt in de Ardennen door Duits afweergeschut aangeschoten. Aan zijn parachute zweeft hij naar beneden en belandt in een klein Belgisch dorp, ge legen aan een snel stromend riviertje midden tussen de begroeide toppen der Ardennen: Comblain la Tour, nog geen 40 km bij Luik vandaan. Met gevaar voor eigen leven verbergen de inwoners deze Amerikaanse piloot voor de Duitse patrouilles. Dan de bevrijding. Met een hospitaal schip verlaat Joe België en op de terug weg naar de States peinst hij: Hoe kan ik deze mensen danken??? Plots weet hij het. Hij zal dit kleine dorp je aan de Ourthe Europese bekendheid geven, door aldaar een jaarlijks terug kerend muziekfestival te organiseren. overtreft zowel Juan les Pins in Frankrijk, als Die Berliner Jazz-Tage in Duitsland. Dit festival vindt plaats op een immens grasveld, waar een groot podium staat opgesteld. Tevens vindt men op dat veld allerlei eet- en drinkkramen, om de in wendige mens te verzorgen tijdens het tweedaags rondhangen op het gras. Ook zijn de Belgische Radio en Televisie en Radio Luxemburg twee dagen lang ver tegenwoordigd. Napoli is met zijn tijd meegegaan. Vorig jaar heeft hij naast de jazz ook de beat zijn intrede in Comblain laten doen. In een geweldige circus-tent kon men luis teren naar allerlei beat-bands uit alle delen van de wereld met als hoofd schotel de Engelse THEM!II Mijn indruk van dit hele festival is, dat je hier pas beseft, dat je je toch, al is Napoli is geheel verknocht aan de jazz, dus zal het vanzelfsprekend een jazz festival worden. Het New-port" van Europa. Na eindeloos voorbereiden, praten met regeringen en dergelijke komt er een aarzelend begin in 1958, met weinig be kende sterren en een gering aantal be zoekers. Maar desondanks is het een succes en Napoli zet door. Een jaar of vijf geleden hoorde ik van het jaarlijks terugkerende jazz-festival in België. En ook ik trok er heen. Dat jaar had Napoli zeer prominente fi guren uit alle delen van de wereld als gast. Onder andere Charly Mingus, een grandioos bassist uit Amerika, met zijn quartet, enkele jazz-bands vanachter het IJzeren Gordijn, musici uit Frankrijk, En geland en Nederland. Ook zagen wij, zij het in een ander jaar, de neger-zangeres Nina Simone. Toen zij zong kon men on der het 40.000-koppige publiek een speld horen vallen. Verder hebben we de saxofonisten Can- nonball Adderley en John Coltrane gehad en vorig jaar was er als gastheer Benny Goodman. Jazz-Comblain la Tour is uitgegroeid tot het grootste jazz-festival van Europa; het het maar twee dagen per jaar, ergens volkomen vrij kan voelen. Geen politie agent, die je verbiedt ergens in het hooi te slapen, niemand, die je verbiedt op de straat te zitten of te liggen. Je bent hier echt twee dagen in een soort vrijheids roes, met als inspiratie voor dit alles jazz en beat. Comblain la Tour, dat thans ieder eerste weekend in augustus bevolkt wordt door jonge mensen van Skandinavië tot Zuid- Frankrijk en van Engeland tot aan Oost- Duitsland, is een muziekfeest van mod der, regen, kou, weinig slaap, gevrij, jeugd, en vooral van vrijheid!!!! Hans 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 25