PALLETISEREN VAN VATEN: EEN NIEUW
vj
De pallet, eenvoudig samenstel van planken en
balken, is reeds sinds vele jaren niet meer weg te
denken uit de keten van opslag en transport van
ons bier in kisten en dozen, van en naar de brou
werijen. Transport, waarbij de pallet in vele ge
vallen zelfs de reis overzee meemaakt. Minder
ingeburgerd is het Nederlandse woord laadbord,
dat niettemin een goede vertaling is van het
Engelse woord pallet. Dat ook een juiste om
schrijving geeft van het begrip pallet: een (dubbel)
laadbord, waarop de kisten en dozen tot een groot
pakket worden samengebouwd, een compacte
lading, die door de vorkheftruck met een simpele
beweging „opgelepeld" en vervolgens vervoerd
De bij Heineken ontwikkelde vierwegpallet (zadeltype), waarop vier
vaten een stevige ligplaats vinden.
wordt. Het op pallets stapelen van kisten en dozen
gebeurt reeds jaren machinaal. Men noemt het
palletiseren.
De vaten, met name de gevulde vijfendertigers en
vijftigers (de gangbare term voor fusten met een
inhoud van 35, respectievelijk 50 liter) moesten
tot nu toe in een belangrijk deel van de transport
keten met handkracht verzet worden. Een zwaar
karwei als men weet dat een vijfendertiger leeg
12 kg en vol 47 kg weegt. Voor een vijftiger is
dat respectievelijk 17 en 67 kg.
In de toekomst zal ook deze zware menselijke
arbeid worden overgenomen door machines. Een
eenvoudig, maar machtig mooi hulpmiddel
daarbij is de vatenpallet, die in de afgelopen jaren
bij Heineken ontwikkeld is. In nevenstaand arti
kel kunt u er meer over lezen.
Rotterdam, april '67. In de afgelopen weken heeft in
alle stilte een revolutionaire omwenteling plaatsgevon
den op het gebied van het vervoer en de opslag van een
belangrijk deel van de bij Heineken in gebruik zijnde
vaten.
In tegenstelling tot het fles- en blikbier dat, verpakt in
kisten of dozen, reeds jaren gepalletiseerd wordt ver
voerd en opgeslagen, was de behandeling van de fusten
tot voor kort grotendeels een karwei, waaraan letterlijk
zwaar getild moest worden. Over die behandeling, dui
delijkheids- en gemakshalve „handling" genoemd, moet
u niet te „licht" denken. De 35- en 50-liter vaten, waar
van wij bij Heineken er zo'n kleine honderdduizend in
gebruik, zo u wilt in omloop hebben, vergen per jaar
intern een gewichtsverplaatsing van ongeveer 220 mil
joen kg! Wat de opslag aangaat zal het, vooral wat de
gevulde vaten betreft, duidelijk zijn dat deze slechts tot
een beperkte hoogte gestapeld kunnen worden.
Ten behoeve van de aan- en afvoer van de vaten moes
ten bovendien, zowel op de brouwerij als bij onze grote
afnemers, speciale vatenperrons aanwezig zijn.
Links: Ook met de eerste typen kon men de vaten negen hoog stapelen,
zoals heftruckchauffeur J. C. Zuydendorp hier voor ons demonstreert.
Links de pallets van de eerste proef, rechts die uit een later stadium
van ontwikkeling.
Onder: Twee voorlopers van de nieuwe vatenpallet. Links het type,
dat bij de eerste proeven werd gebruikt, rechts de pallet, die in een
later stadium is ontwikkeld.