nr l/iri/i/ACT r^i Jan van Dungen, Amsterdam, 32 jaar. Hij is als M arbeidsanalist werkzaam op het bedrijfsbureau. De hobby's van Jan zijn fotograferen; antiek verza- melen in het algemeen en antieke klokken in het Jfj£ A bijzonder; lezen en klassieke muziek. jy In een serie artikelen wil ik proberen enig inzicht te geven in het juiste gebruik van de camera en de resultaten die ermee te bereiken zijn. Want heus, een foto- of film toestel, hoe simpel ook uitge voerd, biedt legio mogelijk heden om eens iets anders te maken dan alleen maar va kantiekiekjes of -filmpjes. Men krijgt wel eens de in druk dat velen een camera kopen om het uiterlijk; hoe technischer een camera er uit ziet, hoe meer genade hij bij de koper vindt. Maar wat ge beurt er na de aanschaf? Van de tien of twintig geboden mo gelijkheden worden er meest al slechts drie of vier ge bruikt. Een volle lensopening wordt nooit of bijna nooit gebruikt, toch hebben wij bij het kopen met nadruk gevraagd om een f 1.9 of 2.8 (wat de lichtsterkte aangeeft) lens, of om een slui tertijd van 1/2 en seconde. Heb je al eens een foto in de stromende regen of bij dichte mist gemaakt? Of nu eens niet met het zonnetje in de rug, maar pal er tegen in? Waarom niet? Het resultaat is dikwijls verrassend. En, we behoeven hiervoor echt geen volautoma tisch toestel aan te schaffen. Zelfs met een „veredelde" box is al heel wat te bereiken. Velen zullen nu zeggen: Ach, dat weet ik allemaal wel. Te gen die mensen kan ik dan alleen maar zeggen: Sla het volgende over, lees het be slist niet! Ja, en waarmee zullen we nu starten. Er zijn zoveel onder werpen waarover iets te ver tellen valt dat de keuze moei lijk is. Aangenomen mag wor den dat ieder de werking en mogelijkheden van zijn came ra kent, zodat we hieraan kun nen voorbijgaan en anders zal iedere fotohandelaar bereid zijn de werking van je camera uit te leggen. Iets wat meestal niet verteld wordt is, wat en hoe men kan fotograferen of filmen. Laten we daarom eens kijken hoe we een foto maken. Veel men sen richten hun aandacht zo danig op het te nemen onder werp dat de omgeving of ach tergrond totaal vergeten wordt. We krijgen dan een aardig „kiekje" zonder voor- of ach tergrond of anders gezegd, zonder „inhoud'. Onbewust vermijdt men vaak de aanwezige gelegenheid om eens iets anders van die foto te maken. Slechts enige pas sen opzij geven de foto ineens meer inhoud (zie foto 1 en 2). Een andere veel gemaakte fout is dat men storende ele menten naast het onderwerp ziet. Zet op straat gerust een vuilnisbak enige meters opzij of neem een ander standpunt in vanwaar de foto gemaakt gaat worden. Een veel voorkomend ver schijnsel is dat men uit valse schaamte niet datgene doet wat men eigenlijk wel zou wil len doen. Ga, als je kinderen in hun spel fotografeert, ge rust languit op de grond lig gen. Of houdt de camera in ieder geval eens dicht bij de grond. Men krijgt dan het spel van deze kinderen vanuit hun oogpunt gezien, waardoor de verhoudingen geheel anders worden dan zoals wij die nor maal zien. Het bovenstaande geldt zowel voor foto- als filmopnamen. Bij filmopnamen moet men er echter wel op letten de ca mera stil te houden en na ieder shot een ander stand punt in te nemen. Beweging van de filmcamera is slechts toegestaan indien men bijvoor beeld iemand volgt, of bij een panorama-opname. Zorg dan in ieder geval voor een lang zame en constante beweging en niet een met schokken. Voor de rest is iedere bewe ging van de camera taboe. Jan. Beide foto's zijn van ongeveer hetzelfde standpunt genomen. Door iets meer naar links te gaan (afbeelding rechts) krijgt de foto meer inhoud. 32

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 34