Naaktloper Jeroen in „Het land van Maas en Waal" De schilder Jeroen Bosch. (Foto uitgeverij Bruna) scheidene vragen open. Was hij een schilderende profeet of mogelijk een rebel, gekant tegen de kerk? Gebruikte hij verdovende middelen, al was er toen geen LSD? Was hij een provocerende naaktloper, aangezien nudisten ook in die tijd voorkwamen? Was hij misschien zomaar een braaf katholiek man, die meer dan andere schilders het vermogen had, zijn angstgevoel in realiteit om te zetten? Algemeen wordt aangenomen, dat hij gebruik gemaakt zou hebben van verdovende middelen. In de Middeleeu wen waren bij kloosterlingen en alchi misten talrijke middelen bekend om hal lucinaties op te wekken. Het gebruik van bilzekruid gaf je het gevoel te kun nen vliegen; het is bekend dat dit goed je een zeer sterke werking had en veel door heksen gebruikt werd. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Jeroen er op grote schaal gebruik van gemaakt. Op talloze schilderijen komen vliegende mensen voor, die hij alleen maar door middel van bilzekruid zo scherp kon no teren. Een feit is, dat Jeroen weer in is, misschien ook omdat vandaag de dag het gebruik van verdovende middelen weer in zwang is. De LSD-gebruiker of marihuanaroker krijgt immers gelijksoor tige visioenen als Jeroen Bosch voor ons vereeuwigde. Zijn persoon is en blijft moeilijk te doorgronden. Wat van hem over is, zijn zijn werk stukken, waardoor we in de meest won derlijke situaties terecht komen. We zien wandelende reuzenoren, keverachtige menswezens, brandende, vliegende ste den, uitgeholde mensen groeiend op bo men. Verder zien we de meest onzinnige kruisingen van dieren, bijvoorbeeld een kameel met een insectenkop, reptielen, monsterachtige wezens, duivels in ver- Jheronimus of Jeroen Bosch is vreselijk in. Boudewijn de Groot heeft hieraan voor een belangrijk deel „schuld". Die schuld werd terecht beloond met een gouden plaat. Wie is die vreemde kabouter uit de Middeleeuwen, die ons doet besluiten in 1967 een plaat, geïnspireerd op zijn schilderijen, te kopen? Jeroen Bosch is geboren in 's Hertogen bosch in het jaar 1453. Hij trouwde in 1484 met de patriciërsdochter Aleid Brants van der Meervenne. Door dit hu welijk kwam hij in het bezit van het landgoed Rode bij Oirschot. Hij was lid van de Broederschap van Onze Lieve Vrouwe van Den Bosch, een vreemde en illustere broederschap die in 1318 werd opgericht. Na een tijdje werd hij benoemd tot zwanenridder. Eens per jaar werd door dit gezelschap een zwaan verorberd. De blanke lang hals werd in die tijd als heilig be schouwd. Jeroen Bosch heeft zijn hele leven in Den Bosch gewoond, waar hij in 1516 stierf. Buiten de opdrachten, die hij van stad genoten ontving, kreeg hij van Philips de Schone opdracht tot het maken van „Het laatste oordeel". Het was Philips de Tweede, de katholieke koning, die een verwoed verzamelaar werd van het zo fantasierijke werk van Jeroen. Door Het vermoedelijke woonhuis van Jeroen Bosch. de hobby van deze koning is nog steeds het grootste aantal van zijn schilderijen in Spanje. In de beroemde verzameling van Kardinaal Grimari in Venetië be vonden zich eveneens schilderijen van Jeroen Bosch. Ook Margaretha van Oostenrijk, landvoogdes van de Neder landen, bezat werk van hem. Voor de Sint-Jan in Den Bosch ontwierp hij ramen en grote panelen. Jammer is het, dat het grootste deel tijdens de beeldenstorm vernietigd werd. Thans zijn in totaal 61 schilderijen van Jeroen over. In 15 gevallen wordt getwijfeld aan de echtheid. Vele schilders na hem hebben getracht zijn werk na te bootsen. Geen van deze schilders bleek echter in staat dit te doen. Alleen Bosch beschikte over dat geheimzinnige, waarin hij door niemand geëvenaard kon worden. Het is verba zingwekkend hoe hij de techniek van het schilderen met olieverf meester was; op elke centimeter varv zijn werk ge tuigt hij hiervan. Met Jan van Eijck be hoort hij tot de eenzame groten uit die tijd. In welke tijd een bepaald werkstuk ge schilderd is, blijkt moeilijk te achter halen, aangezien Jeroen geen enkel werkstuk heeft gedateerd. Algemeen wordt aangenomen, dat de stukken die in onderwerp en stijl het meest traditio neel zijn, ook het oudst zijn. De schilde rijen die vrijer van opvatting zijn en meer met doorzichtige tinten geschilderd werden, rekent men tot zijn latere werk. De plaats, die Jeroen Bosch in de Ne derlandse schilderkunst inneemt, is be slist uniek te noemen. Niet alleen omdat hij wat gedachtenwereld betreft verschil de met de kunstenaars van zijn tijd, maar ook door zijn haast krankzinnige fantasie. De realiteit werd door Bosch omgezet in een eigen vormentaal waar in fantasie en natuurobservatie met el kaar vermengd zijn. Hoe subliem hij voor ons wreedheden, duivel, angst, pijn en hel tot realiteit maakte, is haast be angstigend. Zeer zeker moet hij een enorme indruk op zijn tijdgenoten ge maakt hebben, die hem waarschijnlijk als realist van het bovennatuurlijke za gen. Bij Jeroen Bosch proef je de mid deleeuwse sfeer, waardoor hij gerang schikt werd bij de primitieven. De pri mitieven zijn de schilders die omstreeks de Middeleeuwen schilderden en waar van Jeroen een der laatsten was. Het woord primitief moet echter niet te let terlijk genomen worden, het duidt enkel op de tijd waarin deze schilders leefden. Over zijn persoon als mens blijven ver-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 32