hebben elk accommodatie voor maxi
maal 1200 personen. Jaarlijks vervoe
ren zij verscheidene honderdduizenden
passagiers en duizenden auto's.
De passagiers vinden op de dagboten
gezellige lounges, bars, eetzalen en
beschutte wandel- en zonnedekken.
Ons bier neemt onder de verfrissende
dranken een voorname plaats in. Daar
van getuigt foto 2, waarop u enkele
passagiers ziet, die zich in de bar (Ie
klas) van de KONINGIN WILHELMINA
graag een Heineken laten inschenken.
Nachtdienst
De nachtdienst biedt de reiziger het
voordeel dat hij slapend in een
comfortabel bed de overtocht maakt
en feitelijk dus geen tijd verliest.
Komend van het Continent arriveert hij
's morgens vroeg in Harwich, vanwaar
hij via goede verbindingen snel op
zijn bestemming is.
De nachtdienst wordt door British Rail
ways onderhouden met drie schepen,
de AVALON (6584 bruto registerton), de
AMSTERDAM (5092 bruto registerton) en
de ARNHEM (foto 5) (5008 bruto
registerton).
Ook deze schepen zijn van alle com
fort voorzien. Evenals de dagboten be
schikken zij over radiotelefonie voor
passagiers. Van de nachtboten is de
AVALON de nieuwste en modernste.
De drie A's hebben elk een passagiers
accommodatie van maximaal 675 per
sonen. Evenals de schepen van de
Maatschappij Zeeland vervoeren de
nachtboten ook vracht en auto's. Het
aantal passagiers dat zich jaarlijks
door de AVALON, AMSTERDAM en
ARNHEM slapend laat overvaren, be
draagt enkele honderdduizenden. Ook
aan boord van de nachtboten is Hei
neken zeer populair. Toen onlangs de
ARNHEM in Hoek van Holland aan de
kade lag, werden wij gastvrij ontvan
gen door de gezagvoerder, kapitein
C. G. Witchell, M.B.E. U ziet hem op
foto 4 aan de bar, kort voor de lunch,
in een vrolijk gesprek met de purser,
mr. C. J. Mallows, met barkeeper Henry
Whithead op de achtergrond.
17