OVER DE NOORDZEE MET HEIMEREN Harwich mm De hedendaagse reiziger, die per boot de oversteek van of naar het Conti nent maakt, is een van de vele mil joenen, die in de loop der eeuwen deze zelfde tocht gemaakt hebben. In het reizigersverkeer met het Continent vormt de aan de Engelse oostkust ge legen havenplaats Harwich reeds meer dan driehonderd jaar een begrip. Al in 1«1 werden van hieruit passa giers en post naar Holland vervoerd. In 1863 ontstond een wekelijkse dienst tussen Harwich en Rotterdam. De po pulariteit van deze route groeide zo snel, dat reeds in 1875 tot het instellen van een dagelijkse dienst moest wor den overgegaan. Sinds 1885 is Par- keston Quay de Engelse havenplaats voor deze dienst en sinds 1895 Hoek van Holland de Nederlandse. - i ii Dagdienst De Stoomvaart Maatschappij Zeeland, die eveneens in 1875 van Vlissin- gen een dienst op Engeland opende, voer aanvankelijk op Queenborough en Folkestone en later (sinds 1927) op Harwich. In de beginjaren onderhield deze maatschappij een nachtdienst, zes maal per week, waarna in 1927 tot een dagdienst werd overgegaan. Sinds de laatste wereldoorlog opereert de „Zeeland" vanuit Hoek van Holland. Van daaruit onderhoudt zij een dage lijkse dienst op Harwich met drie schepen, de KONINGIN EMMA en de PRINSES BEATRIX, zusterschepen van elk ruim 4500 bruto registerton, en de KONINGIN WILHELMINA, het vlagge- schip (foto 1), dat ongeveer <500 bruto registerton meet. Het is daarmee op het ogenblik het grootste schip dat in regelmatige dienst tussen Engeland en het Continent vaart. De drie schepen V' V 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 18