Weg vrij I
dan pas voorbij
Afsluiting cursus 1966/1967 van de afdeling huisverbruik
-J
Een automobilist die gaat inhalen stelt
zichzelf en in niet mindere mate zijn
medeweggebruikers aan grote risico's
bloot. De inhaalmanoeuvre omvat een
complex van handelingen, die allemaal
op foutieve wijze kunnen worden uitge
voerd. Uit de ongevallenregistratie van
Rijks- en Gemeentepolitie over 1966 is
gebleken, dat alle inhaalfouten samen ge
nomen 11,8% van 2.682 ongelukken op
de autosnelwegen hebben veroorzaakt.
(Uit Zwitserse en Duitse statistieken
blijkt dit type ongeval 12% te bedragen
op een totaal van 375.979 ongelukken).
Wordt onderscheiden naar de soort fout,
dan blijkt in 5,7 van de ongevallen de
oorzaak te zijn dat naar links wordt uit
geweken om te gaan inhalen op het mo
ment dat de inhaler zelf wordt inge
haald. De gevaarlijke situaties die hier
door ontstaan, kunnen zonder meer voor
komen worden, wanneer men een juist ge
bruik maakt van de op en in de auto
aanwezige spiegels. Eerste zorg is daarbij
dat deze goed gesteld zijn en wel zodanig
dat binnen- en buitenspiegel elkaar aan
vullen. In de buitenspiegel moet tevens
te zien zijn of er zich verkeer naast de
auto bevindt. Aan de hand van de
„spiegelbeelden" kan de automobilist zich
ervan overtuigen of hij zonder gevaar of
hinder voor andere weggebruikers kan
gaan inhalen. Is de weg voor, opzij en
achter vrij, dan moet sinds 1 januari de
bestuurder een teken met zijn richting
aanwijzer geven. Is de zijdelingse ver
plaatsing voltooid dus is men naast de
in te halen auto gekomen dan dient
de richtingaanwijzer uitgeschakeld te
worden, ook al blijft men links rijden
voor het inhalen van meerdere auto's. Bij
het weer naar rechts gaan geldt de ver
plichting van richting aangeven niet.
Overigens mag het richting aangeven op
zich nooit als garantie voor veilig inha
len worden beschouwd. Het snelheidsver-
schil tussen inhaler en voorligger moet
op zijn minst 20 km zijn, wil de lengte
van de inhaalweg redelijk blijven.
Een bestuurder die ingehaald wordt,
moet in staat zijn alles wat achter hem
gebeurt dus inhaalmanoeuvres
waar te nemen. Dat geldt ook voor be
laden vrachtwagens, waarvan de berij
ders volledig zijn aangewezen op het uit
zicht in de buitenspiegels. Om méér uit
zicht te verkrijgen op het links achter
hen gelegen weggedeelte, willen vracht
wagenchauffeurs die een brede lading
hebben, nogal eens even naar links stu
ren. Het linker voorwiel van vracht
auto's in het oog houden is een belang
rijk punt voor bestuurders van personen
auto's. Temeer, omdat zij er altijd op
bedacht moeten zijn dat een voertiug dat
wordt ingehaald, toch naar links kan
uitwijken.
Het inhalen van een auto die op de
rechter rijstrook met een hoge snelheid
op een aanzienlijk langzamer rijdende
auto inloopt, kan een gevaarlijke situatie
doen ontstaan. De bestuurder van dit
laatste voertuig kan hierdoor in een bij
zonder moeilijke situatie gebracht wor
den hij rijdt in een fuik waaruit hij
zich slechts door een „noodremming"
kan redden.
Wat men dus nooit moet doen is: plotse
ling uit een file breken.
Bovendien is het ook voor het invoegen
van inhalende auto's van belang om
voldoende afstand te houden op de au
tosnelweg. Daardoor is het ook mogelijk
plotseling af te remmen of te stoppen
zonder gevaar van slippen, kettingbot
singen, etc. Een vuistregel voor afstand
houden is: de minimum veilige afstand in
meters is gelijk aan de helft van de snel
heid. Bij 80 km dus minstens 40 m vrij
houden.
Bij druk vakantie- en weekendverkeer
verliezen autosnelwegen hun eigenlijke
karakter en lenen deze zich niet meer
voor snel rijden. De verstandige automo
bilist zal zijn snelheid en de afstand tot
de voorligger dan aanpassen aan de ver
hoogde verkeersintensiteit. Domweg in
halen is in zo'n situatie onverantwoord.
Onbekendheid bij verkeerspleinen en
-rotondes maakt dat vele vakantiegangers
pas op het laatste moment naar links uit
wijken om voor te sorteren.
Met een dergelijke situatie dient voort
durend rekening te worden gehouden.
fit;
i
i
Wmmmmi
kers uit eigen kring, achtereenvolgens
de heren Vledder, Veenhof, Velle-
koop, Van Schaik en Kuikman een
aantal onderwerpen aan de orde,
waarmee onze vertegenwoordigers in
hun dagelijks werk steeds weer ge
confronteerd worden. Daarna hield
de heer J. Rovers, afdeling opleiding
detailhandel van Centra Nederland
een bijzonder boeiende voordracht
over het onderwerp „Bedrijfsbeheer
bij de zelfstandige ondernemer". Na
de lunch vertrok het gezelschap per
bus naar 't Roeischip van de brou
werij, waar de heer Wanschers zijn
gehoor een inzicht gaf in de toekom
stige ontwikkeling van de produktie
van Heineken in Nederland.
Nog meer toekomstbeelden werden
geschetst, vertoond of getoond door
de heren Van Schaik, Kuikman en
Arendsen, waarna de heer Kleiberg
deze geslaagde bijeenkomst met een
kort, indringend woord afsloot.
Een boeiende, met visuele hulpmiddelen onder
steunde voordracht van de heer Rovers van
Centra Nederland.
De slotdag van de in de afgelopen
wintermaanden gehouden cursus voor
de vertegenwoordigers van de afde
ling huisverbruik vond op 28 april jl.
in Amsterdam plaats. Het ochtend
programma speelde zich af in een
van de zalen van het RA I-congres
centrum. Eerst stelden enkele spre-
Gespannen aandacht bij de deelnemers aan deze dag.