Weg vrij I dan pas voorbij Afsluiting cursus 1966/1967 van de afdeling huisverbruik -J Een automobilist die gaat inhalen stelt zichzelf en in niet mindere mate zijn medeweggebruikers aan grote risico's bloot. De inhaalmanoeuvre omvat een complex van handelingen, die allemaal op foutieve wijze kunnen worden uitge voerd. Uit de ongevallenregistratie van Rijks- en Gemeentepolitie over 1966 is gebleken, dat alle inhaalfouten samen ge nomen 11,8% van 2.682 ongelukken op de autosnelwegen hebben veroorzaakt. (Uit Zwitserse en Duitse statistieken blijkt dit type ongeval 12% te bedragen op een totaal van 375.979 ongelukken). Wordt onderscheiden naar de soort fout, dan blijkt in 5,7 van de ongevallen de oorzaak te zijn dat naar links wordt uit geweken om te gaan inhalen op het mo ment dat de inhaler zelf wordt inge haald. De gevaarlijke situaties die hier door ontstaan, kunnen zonder meer voor komen worden, wanneer men een juist ge bruik maakt van de op en in de auto aanwezige spiegels. Eerste zorg is daarbij dat deze goed gesteld zijn en wel zodanig dat binnen- en buitenspiegel elkaar aan vullen. In de buitenspiegel moet tevens te zien zijn of er zich verkeer naast de auto bevindt. Aan de hand van de „spiegelbeelden" kan de automobilist zich ervan overtuigen of hij zonder gevaar of hinder voor andere weggebruikers kan gaan inhalen. Is de weg voor, opzij en achter vrij, dan moet sinds 1 januari de bestuurder een teken met zijn richting aanwijzer geven. Is de zijdelingse ver plaatsing voltooid dus is men naast de in te halen auto gekomen dan dient de richtingaanwijzer uitgeschakeld te worden, ook al blijft men links rijden voor het inhalen van meerdere auto's. Bij het weer naar rechts gaan geldt de ver plichting van richting aangeven niet. Overigens mag het richting aangeven op zich nooit als garantie voor veilig inha len worden beschouwd. Het snelheidsver- schil tussen inhaler en voorligger moet op zijn minst 20 km zijn, wil de lengte van de inhaalweg redelijk blijven. Een bestuurder die ingehaald wordt, moet in staat zijn alles wat achter hem gebeurt dus inhaalmanoeuvres waar te nemen. Dat geldt ook voor be laden vrachtwagens, waarvan de berij ders volledig zijn aangewezen op het uit zicht in de buitenspiegels. Om méér uit zicht te verkrijgen op het links achter hen gelegen weggedeelte, willen vracht wagenchauffeurs die een brede lading hebben, nogal eens even naar links stu ren. Het linker voorwiel van vracht auto's in het oog houden is een belang rijk punt voor bestuurders van personen auto's. Temeer, omdat zij er altijd op bedacht moeten zijn dat een voertiug dat wordt ingehaald, toch naar links kan uitwijken. Het inhalen van een auto die op de rechter rijstrook met een hoge snelheid op een aanzienlijk langzamer rijdende auto inloopt, kan een gevaarlijke situatie doen ontstaan. De bestuurder van dit laatste voertuig kan hierdoor in een bij zonder moeilijke situatie gebracht wor den hij rijdt in een fuik waaruit hij zich slechts door een „noodremming" kan redden. Wat men dus nooit moet doen is: plotse ling uit een file breken. Bovendien is het ook voor het invoegen van inhalende auto's van belang om voldoende afstand te houden op de au tosnelweg. Daardoor is het ook mogelijk plotseling af te remmen of te stoppen zonder gevaar van slippen, kettingbot singen, etc. Een vuistregel voor afstand houden is: de minimum veilige afstand in meters is gelijk aan de helft van de snel heid. Bij 80 km dus minstens 40 m vrij houden. Bij druk vakantie- en weekendverkeer verliezen autosnelwegen hun eigenlijke karakter en lenen deze zich niet meer voor snel rijden. De verstandige automo bilist zal zijn snelheid en de afstand tot de voorligger dan aanpassen aan de ver hoogde verkeersintensiteit. Domweg in halen is in zo'n situatie onverantwoord. Onbekendheid bij verkeerspleinen en -rotondes maakt dat vele vakantiegangers pas op het laatste moment naar links uit wijken om voor te sorteren. Met een dergelijke situatie dient voort durend rekening te worden gehouden. fit; i i Wmmmmi kers uit eigen kring, achtereenvolgens de heren Vledder, Veenhof, Velle- koop, Van Schaik en Kuikman een aantal onderwerpen aan de orde, waarmee onze vertegenwoordigers in hun dagelijks werk steeds weer ge confronteerd worden. Daarna hield de heer J. Rovers, afdeling opleiding detailhandel van Centra Nederland een bijzonder boeiende voordracht over het onderwerp „Bedrijfsbeheer bij de zelfstandige ondernemer". Na de lunch vertrok het gezelschap per bus naar 't Roeischip van de brou werij, waar de heer Wanschers zijn gehoor een inzicht gaf in de toekom stige ontwikkeling van de produktie van Heineken in Nederland. Nog meer toekomstbeelden werden geschetst, vertoond of getoond door de heren Van Schaik, Kuikman en Arendsen, waarna de heer Kleiberg deze geslaagde bijeenkomst met een kort, indringend woord afsloot. Een boeiende, met visuele hulpmiddelen onder steunde voordracht van de heer Rovers van Centra Nederland. De slotdag van de in de afgelopen wintermaanden gehouden cursus voor de vertegenwoordigers van de afde ling huisverbruik vond op 28 april jl. in Amsterdam plaats. Het ochtend programma speelde zich af in een van de zalen van het RA I-congres centrum. Eerst stelden enkele spre- Gespannen aandacht bij de deelnemers aan deze dag.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 15