staat. Dit laatste speelt ook een be langrijke rol bij het beladen van vrachtwagens. Bij de grote vracht wagens worden de pallets dwars op de laadbak geplaatst, waardoor de volle nettobreedte van de laadbak wordt benut. Bij de kleinere typen vrachtwagens kunnen de pallets in de lengterichting op de laadbak ge plaatst worden. Behalve het uitschakelen van de zware lichamelijke arbeid bij het met de hand verplaatsen van de vaten, zijn aan het palletiseren van onze fusten nog vele andere voordelen ver bonden. Denken we bijvoorbeeld aan de gecombineerde opslag van fles hier en vatbier in één ruimte. De voordelen hiervan zijn weer dat onder andere de laad- en lostijden van de vrachtwagens verkort worden, even als de wachttijden, omdat de vracht wagens niet meer over het brouwerij- Het laden gebeurt snel en efficiënt. U ziet hier, op het Bossche terrein, chauffeur J. M. de Looyer in actie met een nieuwe vorkheftruck. Amsterdam. Een van onze eigen combinaties, die het vervoer van lege vaten verzorgde in de periode dat de vatbierproduktie van Den Bosch door Amsterdam werd overgenomen. Tijdens het transport was de lading uiteraard met zeilen afgedekt. Het vier hoog stapelen op de vrachtwagen gebeurde toen alleen met lege vaten. De wachttijden van de vrachtwagens worden bij het werken met gepalletiseerde vaten aanzienlijk bekort. Hier, in Den Bosch, een oplegger van een van onze vervoerders. terrein tussen de verschillende maga zijnen behoeven te worden „ver haald'. Verder wordt door de palletisering van de vaten het magazijnbeheer ver gemakkelijkt, terwijl als een zeer be langrijk punt genoemd kan worden dat de benodigde opslagruimte voor de vaten aanzienlijk kleiner zal zijn. Bij het stapelen tot een hoogte van twaalf pallets zullen per vierkante meter 48 vaten opgeslagen kunnen worden. Dit is ongeveer zesmaal zo veel als bij de traditionele manier van opslaan. Zoals u in het volgende artikel kunt lezen, is begin april de voormalige tapkelder in Den Bosch buiten be drijf gesteld, waarna men de machi nes heeft overgebracht naar en opge steld in een gedeelte van de nieuwe bottelarijhal. Gedurende die tijd werd de vatbierproduktie door de brou- Het lossen van leeg, gepalletiseerd fust door de Bossche heftruckchauffeur J. P. van Bergen op het terrein van de Amsterdamse brouwerij. werij in Amsterdam overgenomen. Bij het transport tussen Den Bosch en Amsterdam zijn de lege en volle va ten toen uitsluitend gepalletiseerd vervoerd, waarbij de gunstige erva ringen, opgedaan tijdens eerder ge houden proefritten, in de praktijk nog eens extra onderstreept werden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 10