staat. Dit laatste speelt ook een be
langrijke rol bij het beladen van
vrachtwagens. Bij de grote vracht
wagens worden de pallets dwars op
de laadbak geplaatst, waardoor de
volle nettobreedte van de laadbak
wordt benut. Bij de kleinere typen
vrachtwagens kunnen de pallets in de
lengterichting op de laadbak ge
plaatst worden.
Behalve het uitschakelen van de
zware lichamelijke arbeid bij het met
de hand verplaatsen van de vaten,
zijn aan het palletiseren van onze
fusten nog vele andere voordelen ver
bonden. Denken we bijvoorbeeld aan
de gecombineerde opslag van fles
hier en vatbier in één ruimte. De
voordelen hiervan zijn weer dat onder
andere de laad- en lostijden van de
vrachtwagens verkort worden, even
als de wachttijden, omdat de vracht
wagens niet meer over het brouwerij-
Het laden gebeurt snel en efficiënt. U ziet
hier, op het Bossche terrein, chauffeur J. M. de
Looyer in actie met een nieuwe vorkheftruck.
Amsterdam. Een van onze eigen combinaties,
die het vervoer van lege vaten verzorgde in
de periode dat de vatbierproduktie van Den
Bosch door Amsterdam werd overgenomen.
Tijdens het transport was de lading uiteraard
met zeilen afgedekt. Het vier hoog stapelen
op de vrachtwagen gebeurde toen alleen met
lege vaten.
De wachttijden van de vrachtwagens worden bij het werken met gepalletiseerde vaten aanzienlijk
bekort. Hier, in Den Bosch, een oplegger van een van onze vervoerders.
terrein tussen de verschillende maga
zijnen behoeven te worden „ver
haald'.
Verder wordt door de palletisering
van de vaten het magazijnbeheer ver
gemakkelijkt, terwijl als een zeer be
langrijk punt genoemd kan worden
dat de benodigde opslagruimte voor
de vaten aanzienlijk kleiner zal zijn.
Bij het stapelen tot een hoogte van
twaalf pallets zullen per vierkante
meter 48 vaten opgeslagen kunnen
worden. Dit is ongeveer zesmaal zo
veel als bij de traditionele manier
van opslaan.
Zoals u in het volgende artikel kunt
lezen, is begin april de voormalige
tapkelder in Den Bosch buiten be
drijf gesteld, waarna men de machi
nes heeft overgebracht naar en opge
steld in een gedeelte van de nieuwe
bottelarijhal. Gedurende die tijd werd
de vatbierproduktie door de brou-
Het lossen van leeg, gepalletiseerd fust door
de Bossche heftruckchauffeur J. P. van Bergen
op het terrein van de Amsterdamse brouwerij.
werij in Amsterdam overgenomen. Bij
het transport tussen Den Bosch en
Amsterdam zijn de lege en volle va
ten toen uitsluitend gepalletiseerd
vervoerd, waarbij de gunstige erva
ringen, opgedaan tijdens eerder ge
houden proefritten, in de praktijk nog
eens extra onderstreept werden.