10.000ste buitengewone transport van N.S. WAS BIERTANK VOOR DEN BOSCH r-i Het in 1960 opgerichte „bureau buitengewone vervoe ren" van de Nederlandse Spoorwegen boekte 29 maart jl. zijn tienduizendste zending, zijnde een van de zestig tanks voor de nieuwe legkelder in Den Bosch (zie ook onze vorige editie). Deze twintig meter lange en vijf ton zware tanks vormen een deel van de vele. bijzondere transporten, die in de afgelopen zeven jaar door ge noemd bureau veilig naar hun bestemming zijn ge loodst. Behalve de lengte en het gewicht speelt bij deze transporten de breedte van het te vervoeren voorwerp een grote, zo niet de grootste rol. Men spreekt dan ook wel over „buitenprofielvervoer", waarmee gezegd wil worden dat het hier gaat om zendingen, die de normale breedte overschrijden. Vroeger kwamen deze bijzondere transporten slechts incidenteel voor. De industriële ont wikkeling van de laatste tien. vijftien jaar bracht een toenemend vervoer met zich mee van steeds grotere en zwaardere voorwerpen (machines, ketels, tanks, kolom men en transformatoren, om er enkele te noemen). De fabrikanten daarvan willen deze voorwerpen zoveel mo gelijk in afgewerkte staat vervoeren, omdat op de plaats van bestemming de faciliteiten voor de afwerking of bijvoorbeeld het röntgenen van lasnaden veelal ont breken. Bij het regelen van dergelijke bijzondere (vaak interna tionale) transporten komt begrijpelijkerwijs heel wat kijken. Wat het vervoer in Nederland betreft, moet om maar een ding te noemen het hele traject worden nagelopen om zeker te zijn dat het transport overal vrije doorgang heeft. Tijdens een korte persconferentie in de kantine van het Bossche station deed die middag ir. A. P. Kok van het „bureau buitengewone vervoeren" uit de doeken wat er nog meer bij deze bijzondere transporten komt kijken. Daarna begaf het gezelschap van journalisten, fotogra fen en functionarissen van N.S. en Heineken zich naar de gereedstaande, speciale trein. Deze bestond uit enkele wagons met daarop drie bier tanks (de middelste was het tienduizendste buitengewone vervoer), een personenrijtuig en twee locomotieven, één ervoor en één erachter. Normaal worden de tanks op het stationsemplacement afgeladen en over de weg naar de brouwerij vervoerd. In dit geval echter reed de spe De 25ste tank, die het vervoer van N.S. was, „ligplaats". 10.000ste buitengewone hier op weg naar zijn De rit ging door de buitenwijken van de stad. ciale trein door de stad naar de brouwerij, waar hij op het laatste gedeelte van het traject zijn komst met enkele luide carnavalsknallen onderstreepte. Vervolgens gaf de heer Wanschers in de kantine van de brouwerij een kort overzicht van de huidige uitbreidin gen, waarin de door N.S. aangevoerde en nog aan te voeren tanks, die voor een deel uit Zwitserland en voor een deel uit Duitsland komen, een grote rol spelen. In tussen was de als 10.000ste buitengewoon vervoer ge merkte tank vóór de legkelder gereden, waarna het gezelschap de eerste fase van het naar binnen manoeu vreren van de tank als sluitstuk van deze middag in ogenschouw nam. Aankomst bij de brouwerij.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 5