10.000ste buitengewone transport van N.S.
WAS BIERTANK VOOR DEN BOSCH
r-i
Het in 1960 opgerichte „bureau buitengewone vervoe
ren" van de Nederlandse Spoorwegen boekte 29 maart
jl. zijn tienduizendste zending, zijnde een van de zestig
tanks voor de nieuwe legkelder in Den Bosch (zie ook
onze vorige editie). Deze twintig meter lange en vijf ton
zware tanks vormen een deel van de vele. bijzondere
transporten, die in de afgelopen zeven jaar door ge
noemd bureau veilig naar hun bestemming zijn ge
loodst. Behalve de lengte en het gewicht speelt bij deze
transporten de breedte van het te vervoeren voorwerp
een grote, zo niet de grootste rol. Men spreekt dan ook
wel over „buitenprofielvervoer", waarmee gezegd wil
worden dat het hier gaat om zendingen, die de normale
breedte overschrijden. Vroeger kwamen deze bijzondere
transporten slechts incidenteel voor. De industriële ont
wikkeling van de laatste tien. vijftien jaar bracht een
toenemend vervoer met zich mee van steeds grotere en
zwaardere voorwerpen (machines, ketels, tanks, kolom
men en transformatoren, om er enkele te noemen). De
fabrikanten daarvan willen deze voorwerpen zoveel mo
gelijk in afgewerkte staat vervoeren, omdat op de plaats
van bestemming de faciliteiten voor de afwerking of
bijvoorbeeld het röntgenen van lasnaden veelal ont
breken.
Bij het regelen van dergelijke bijzondere (vaak interna
tionale) transporten komt begrijpelijkerwijs heel wat
kijken. Wat het vervoer in Nederland betreft, moet
om maar een ding te noemen het hele traject worden
nagelopen om zeker te zijn dat het transport overal
vrije doorgang heeft.
Tijdens een korte persconferentie in de kantine van het
Bossche station deed die middag ir. A. P. Kok van het
„bureau buitengewone vervoeren" uit de doeken wat er
nog meer bij deze bijzondere transporten komt kijken.
Daarna begaf het gezelschap van journalisten, fotogra
fen en functionarissen van N.S. en Heineken zich naar
de gereedstaande, speciale trein.
Deze bestond uit enkele wagons met daarop drie bier
tanks (de middelste was het tienduizendste buitengewone
vervoer), een personenrijtuig en twee locomotieven, één
ervoor en één erachter. Normaal worden de tanks op
het stationsemplacement afgeladen en over de weg naar
de brouwerij vervoerd. In dit geval echter reed de spe
De 25ste tank, die het
vervoer van N.S. was,
„ligplaats".
10.000ste buitengewone
hier op weg naar zijn
De rit ging door de buitenwijken van de stad.
ciale trein door de stad naar de brouwerij, waar hij op
het laatste gedeelte van het traject zijn komst met enkele
luide carnavalsknallen onderstreepte.
Vervolgens gaf de heer Wanschers in de kantine van de
brouwerij een kort overzicht van de huidige uitbreidin
gen, waarin de door N.S. aangevoerde en nog aan te
voeren tanks, die voor een deel uit Zwitserland en voor
een deel uit Duitsland komen, een grote rol spelen. In
tussen was de als 10.000ste buitengewoon vervoer ge
merkte tank vóór de legkelder gereden, waarna het
gezelschap de eerste fase van het naar binnen manoeu
vreren van de tank als sluitstuk van deze middag in
ogenschouw nam.
Aankomst bij de brouwerij.