IN MOKUM
zier) en hij noemde het spel dan ook
het spel van de crozier, nu Lacrosse.
De Franssprekende Canadezen waren de
eerste blanken die dit spel speelden.
De originele speelwijze werd wat ver
anderd en Lacrosse werd Canada's
nationale sport in 1867, het jaar waarin
de eerste regels werden opgetekend.
In hetzelfde jaar werden ook demon
stratiewedstrijden gehouden in Engeland.
Sindsdien is Lacrosse enorm in popu
lariteit gestegen en niet zonder reden.
Het bijna ontbreken van regels maakt
het spel vloeiend en ononderbroken,
fijn om naar te kijken. Er is namelijk
geen buitenspel en de speltechnische
restricties zijn minimaal. De bal wordt
in de stick gevangen en gegooid en is
daarom voortdurend in de lucht en in
beweging.
Op het moment is er in Nederland geen
mogelijkheid om dit spel te beoefenen,
maar iedereen die in de lente Engeland
bezoekt zal de kinderen Lacrosse zien
spelen. De bereidwilligheid van de En
gelse Lacrossebond om behulpzaam te
zijn met materiaal en instructies is ge
weldig. Maar tot er genoeg geïnteres
seerden zijn zullen we het in Nederland
voorlopig zonder Lacrosse moeten doen.
Els.
JA, HET IS GELUKT. Picasso, althans een groot gedeelte van
zijn werk, is te zien en te beleven in het Stedelijk Museum
te Amsterdam.
De stroom van bezoekers is niet te stuiten. Ook tante Mien
gaat er heen om een glimp op te vangen van de werken van
die gekke-smoelen-schilder, die niet weet waar een neus, oog
of oor hoort te zitten. Bussen, volgepropt met buitenlanders,
rijden af en aan. Scholieren gaan in groepsverband en onder
deskundige leiding langs de werkstukken. Een oude heer drukt
zijn neus haast door een doek en beleeft het genie Picasso.
Doelbewust startte ik aan het eind van de tentoonstelling, om
de stroom binnenkomende bezoekers te mijden. In alle stilte
kon ik zodoende het werk ondergaan en bekijken.
Het is ondoenlijk een persoonlijke visie te geven op elk schil
derij afzonderlijk. Wel wil ik trachten een algemene indruk op
te schrijven zoals ik die persoonlijk heb beleefd.
Picasso heeft mij verbaasd door zijn kunnen en mede door de
onderstaande punten beschouw ik hem als een genie.
1. De directheid van zijn manier van werken met een duidelijk
handschrift, dat aanspreekt.
2. Zijn puur menszijn, met menselijke fouten, niet zwevend
boven onze aarde, maar erop als een van ons.
3. Het vermogen tot vernieuwen in zichzelf en daardoor
komend tot een telkens andere manier van noteren dus
schilderen.
4. De geweldige energie en scheppingsdrang die hij bezit,
ook op zijn hoge leeftijd, en hem tot symbool maakt voor ieder
die creatief is op welk gebied dan ook.
Dit zijn enkele punten, die ik graag zou willen onderstrepen,
aangezien deze zienswijze ook bij een tweede bezoek voor
mij bewaarheid werd.
Bij iedere expositie, maar zeer zeker bij die van Picasso,
is het nodig dat je onbevooroordeeld er naar toe gaat, alleen
dit maakt het mogelijk dieper door te dringen in het wezen
Picasso.
Wie de tentoonstelling alsnog wil bezoeken, moet geen mooie
plaatjes verwachten, die lief en braaf neergepenseeld zijn.
Picasso is een realist, scherp en direct noterend, een man
die ook door de politiek geraakt wordt en letterlijk vorm en
kleur bekent.
Ga er dus heen, al is het maar uit het oogpunt van algemene
ontwikkeling. Picasso is niet alleen een oude man die schildert,
maar een mens die een belangrijke bijdrage heeft geleverd
aan onze vernieuwde manier van denken en zien.
(Picasso-tentoonstelling nog tot 30 april 1967 in het Stedelijk
Museum te Amsterdam. Geopend: dagelijks van 9.30 tot 17
uur. Zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. 's Woensdags van
19.30 tot 22 uur. Entree ƒ3,00).
Ad.
Foto rechts: De aankondiging op het Stedelijk Museum
Foto onder: De nu 85-jarige Pablo Picasso in zijn atelier te Vallauris.
(Foto welwillend afgestaan door ,,De Rotterdammer")
Foto geheel onder: De kat die een vogel eet. (Foto welwillend afge
staan door ,,De Rotterdammer").
Men mag de bal uit
de stick van een
tegenstander slaan.
Dit aanvallen moet
echter aebeuren zon-
der lichamelijk con
tact met de tegen
stander.