Kunstschilder Henny Braams wil geen „beroeps" zijn In de conferentiekamer op de parterre van het kantoor in Rotterdam hangt een driedimensionaal schilderij, 't Is hoofdzakelijk blauw van kleur. Er zit een enkel rood bruin stukje in. Het is voornamelijk,.opgebouwd" uit kurk en grote spijkers. De schilder: Henny Braams, 31 jaar oud, vader van drie zoons. Hij woont in een doodgewone flat in Rotterdam-Schiebroek. De huiskamer is modern en gezellig ingericht. De wanden zijn betimmerd. Aan de muur waar de tafel tegen staat hangt een grote koperen trompet en voor de schoorsteen staat een verrukkelijk oud aandoend potkacheltje. Aan de muren hangen van zelfsprekend zijn schilderijen. Het schilderij dat bij ons in de conferentiekamer hangt heeft geen naam. De heer Braams vindt het onzin om een titel onder een abstract schilderij te zetten. Het hoeft geen naam te hebben, iedereen mag zelf weten wat hij er in wil zien. Voor hemzelf is het gewoon een fijn spel van lijnen. Als hij een schilderij klaar heeft is voor hem het plezier er af. Het kan hem eigenlijk niet zoveel schelen wat er dan mee gebeurt. Het werken eraan is voor hem het belangrijkste. ,,Als ik bezig ben", zegt hij, „kan ik er gewoon niet mee ophouden." Hij doet het alleen in de avonduren en in de weekends. Maar hij maakt verschrik- Het schilderij dat in de Rotterdamse conferentiekamer een plaats heeft gevonden Schilder Henny Braams kelijk veel. In zijn atelier, een kamertje naast de huis kamer, stonden heel wat schilderijen. Aan een daarvan was hij een avond tevoren begonnen. Het was praktisch al klaar. Op de vraag of hij ook tijden had dat hij niets deed, antwoordde hij: „Natuurlijk, dat gebeurt ook!" Zijn jonge, blonde vrouw zei hierop: „Nou, niet vaak hoor." Overdag is de heer Braams, die op de kunstacademie reclame en schilderen gestudeerd heeft, reclame-ontwer per. Hij wil persé niet voor zijn beroep kunstschilder worden. „Want", zei hij, „dan moet je je in bepaalde kun stenaarskringen gaan bewegen en dat wil ik niet. Daar zijn zoveel mensen bij die voor kunstenaar door willen gaan maar het niet zijn. Mensen, die jaren terug nog geen potlood vast konden houden en nooit de techniek geleerd hebben." Voor pop-art heeft hij dan ook geen goed woord over. „Ze stampen maar wat in elkaar en dat moet dan een kunstwerk heten. Maar dat is het absoluut niet, dat kan iedereen!" Henny Braams is een kunstenaar. Op zijn atelier hing een schets die hij van een van zijn zoons had gemaakt. In twintig minuten tijd. Het was een prachttekening. Op zijn ezel stond een doek met een af beelding van een ander zoontje erop. Hij werkt dus niet alleen abstract, maar ook naturalistisch. Zo is hij trou wens ook begonnen. Maar het abstracte doet hij het liefst. Hij vindt het heerlijk om „met lijnen en kleuren te spelen". Bovendien maakt hij veel meer dan een „beroeps" kunstenaar. Ook maakt hij schilderijen die helemaal uit blik bestaan. De techniek hiervan heeft hij in Zweden geleerd. Een van die schilderijen heeft een plaats gevonden in een grote Zweedse schoenenzaak. Het kunnen schilderen is niet zijn enige begaafdheid. In de vensterbank stond een plastiek van metaal, in een open kastje een gipsbeeldje en aan de muur hing een houtsnijwerkje. De heer Braams werkt met allerlei soorten materialen. Kurk, hout, spijkers, pluggen, kralen, zand, zink en noem maar op. Zo zei hij: „Morgen zie ik bijvoorbeeld een stuk touw en dan verwerk ik dat weer ergens in." „Ik zou alleen", peinsde hij, „wel een huis willen hebben met een grote zolder." Hij vertelde, dat hij weieens een heel groot schilderij had gemaakt. Dat moest op de grond liggen, anders kon hij het niet kwijt, en hij liep er gewoon overheen. Maar dat kan, want zijn werk is ijzer- sterk. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 15