Heerlijk duurt (het langst) te kort Eindelijk was het dan zo ver: halver wege St. Nicolaas en Kerst, op 16 december jl.. het jaarfeest voor Am sterdam, in het Internationaal congres centrum van de nieuwe R.A.I. De opkomst was groot, wat wel te begrijpen was, gezien de inhoud van het programma. Ongeveer kwart over zeven kwamen de eerste feestgangers binnenstappen. Vrouwtjes met fraaie kapsels, in modieuze jurkjes of pakjes (sommigen in mini-rokjes). De man nen met een scheiding in hun haar, in kraakwitte overhemden. De heer Stap begon om vijf over acht met een woord van welkom, waarbij niemand vergeten werd. Voorts ver zocht hij niet in de zaal te roken en maakte zijn bezwaar duidelijk door op de (mistige) voetbalwedstrijd Ajax- Liverpool te wijzen. Na de gebruikelijke tien minuten te laat kon de musical .Heerlijk duurt het langst" beginnen. Een goed Hol lands produkt van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink, met in de hoofdrollen Conny Stuart (Marian) en Ton van Beek (Ido). Het stuk handelt over huwelijksmoei lijkheden. De man gaat er vandoor Dochter Pink (Francine ter Linden) thuis met haar Turk (John Kuipers). Links het echtpaar Marian en Ido. met zijn secretaresse, die hem zelfs in bed nog baasje noemt. De vrouw des huizes gaat met de buurman uit wan delen. De dochter van het paar (Pink) komt om de dag met een andere jongen thuis, met als klapstuk een Turk, die het almaar over Ankara heeft. Kruidenier Kees werd verrukkelijk gespeeld door Leen Jongewaard. Ten slotte Wim, de verloofde van Pink, die tot de uitvinding van een Eurobed met verschillende mogelijkheden komt. Tussen de scènes door trad een ballet groep onder leiding van Rob van der Linden op, waardoor diverse nummers leuk en bekwaam ondersteund werden en het geheel wat meer actie kreeg. Uit het applaus na afloop viel op te merken, dat men het geheel erg ge waardeerd had. Vooral Conny Stuart kreeg een ware ovatie. De heer Stap stapte het toneel op en bood alle acteurs en actrices een doos met Heineken glazen aan, dit als dank voor het goede spel. Hij hoopte dat men bij het drinken hieruit nog even aan deze avond terug zou denken en dat de glazen gevuld zouden worden met Marian (Conny Stuart) in de kruidenierswinkel van Kees (Leen Jongewaard). Hoe vol het was(Amsterdam) Met nog tintelende handen van het klappen verliet men de congreszaal om de nacht verder met dansen door te brengen. In de foyer speelden ,.De Gusonians" en in een andere ruimte zorgde ,,Het Lugano-kwartet" voor pittige dansmuziek. Ondanks het wat koele interieur van de R.A.I.-ruimte en het wat ontnuchterende uitzicht, kwam de stemming er al gauw in. Het duurde dan ook niet lang of de eerste polonaise nam een aanvang. Zo bracht iedereen op zijn eigen wijze de avond door, de een versleet een paar schoenzolen met dansen, de ander genoot bij het kijken er naar, met het glas in de hand, en de sigaret in de mond. Voor iemand er erg in had was het feest voorbij. Toch wel wat vermoeid stapte men om vier uur de gereed- De balletgroep, die tussen de verschillende nummers optrad. staande bussen in, die voor het ver voer naar huis zorgden. Want ook hier was het parool: „Glaasje op laat je rijden". Het jaarfeest in Amsterdam is zonder meer een succes geworden. De mensen die zich hiervoor hebben ingespannen kunnen tevreden zijn, een 'dank u wel' aan hen is echt niet overtrokken. Ad S. Den Bosch kreeg als hoofdschotel voor het jaarfeest hetzelfde programma als Amsterdam. Het bleek een goed verteerbaar menu te zijn, hoewel toch soms al dat heerlijke wel wat te lang duurde. Misschien waren de verwach tingen, na alle verhalen en recensies over deze volbloed Nederlandse musical, iets te hoog gespannen, maar in ieder geval hebben alle aanwezigen zich toch bijzonder geamuseerd. De meningen van de toeschouwers liepen niet ver uiteen. Conny Stuart was voor iedereen geweldig, de overige medewerkers deden wat moegespeeld 22

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1967 | | pagina 24