r Het eigenaardige voer tuig waar deze post bode in 1962 gebruik van maakte is een „sneeuwfiets". van vreemden zou hebben, integen deel, hij mag zelfs als zeer voor de wereld openstaand worden geken merkt. Men moet echter de weg naar zijn hart weten te vinden. De vrou wen dragen hun klederdrachten niet als bijdrage tot de bekoring van jaar markten of om hun gasten een niet aanwezige folklore voor te spiegelen; deze klederdrachten zijn een stuk van hen zelf, van hun onafhankelijk heid, hun eerbied voor het uit het verleden overgeblevene en vormen een getuigenis van hun trouw aan de traditionele volksaard. Gevecht met de sneeuw Sneeuw van drie tot vier meter dik en meer is in onze bergen geen chines, die bovendien een groot ver mogen hebben. Toch blijft het sneeuwvrij maken van de wegen een zwaar werk, aan gezien dit nu eenmaal onder alle weersomstandigheden en zeer dik wijls 's nachts moet plaatsvinden. Geheel zonder pioniersarbeid gaat dit dan ook niet. De laatste ontwikkeling op dit gebied is de sneeuwfreesmachine, die ook natte, opgehoopte of vastgevroren sneeuw de baas kan. Scherpe messen dringen het witte element binnen. Vernuftige voorzieningen maken de afgesneden stukken sneeuw en ijs kleiner. Sneldraaiende schoepen wer pen het afgefreesde 'materiaal' in bogen van twaalf tot vijftien meter hoog weg. evenwijdig met de spoorlijn, zodanig dat de trein de snellere weg door een tunnel neemt, terwijl de postauto over de pas gaat en derhalve tege moet komt aan de wens van die toe rist, die minder haast heeft, maar meer van het mooie landschap ge nieten wil. Weer andere postauto diensten verbinden twee spoorlijnen met elkaar en staan dus niet uitslui tend ten dienste van het toeristische, maar ook van het doorgaande ver keer. Het belang van de postauto blijkt echter ook uit het feit dat vele lijn diensten onder moeilijke omstandig heden ook in de winter worden on derhouden. De bergbewoner die niet voldoende inkomsten heeft uit zijn schrale grond, is aangewezen op een bijver dienste in het dal. De post komt hem door het verstrekken van zeer goed kope abonnementen hierin tegemoet; Een postslee uit 1890 gaat juist een lawine- tunnei bij de Albuiapas uit. kt zij maakt hem eigenlijk de reis naar zijn arbeidsterrein pas mogelijk. Brood, melk en gebruiksgoederen voor de handwerkslieden vervoert zij naar en van de Alpendalen tegen de helft van de bagageprijs. Deze maatregelen dragen er toe bij de ont volking van deze dalen tegen te gaan. Dit bergvolk heeft zijn gewone en zijn feestdagen, maar ook zijn oude gebruiken, die hun wortels in de overlevering vinden. Hun betekenis is niet voor iedereen zonder meer zichtbaar; men moet temidden van dit volk leven, de achtergronden van zijn wezen kennen en zich terugden ken in de tijd, waaruit deze gebrui ken stammen. De bergbewoner draagt het hart niet op de tong, in het algemeen is hij zeer zwijgzaam en houdt zijn gedach ten voor zich. Niet dat hij een afkeer In 1900 werd de post vervoerd met de postkoets. Hier ziet u er een op de Flüelapas. zeldzaamheid. In enkele afgelegen, geografisch op het buitenland ge oriënteerde dalen vormt de postauto de enige verbinding met het overige deel van Zwitserland. Naar deze da len moet het verkeer in de winter worden gehandhaafd, hoe moeilijk dit ook is. Dan begint de strijd tegen de sneeuw. Dat is een harde noot om te kraken. Vroeger probeerde men met primi tieve houten sneeuwploegen, die door paarden of motorvoertuigen werden getrokken, vat op de sneeuwmassa's te krijgen. Al spoedig echter konden speciale voertuigen worden gebruikt. Na een paar jaar van sneeuwruimen met ploegen van zeer eenvoudige aard werden sneeuwblazers en speciale tractoren gefabriceerd. Na vele pogingen ontstonden de tegen woordige, moderne sneeuwruimma-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 28