Galerie Heineken 1966 FEBRUARI MAART 1966 JAN SIERHUIS schilderijen LEO DOOPER beelden BU HEINEKEN MAART APRIL 1966 GUILLAME LE ROY wandkleden, houtsneden HANS ITTMAN heelden APRIL/MEI 1966 ZANNA VAN IWAARDEN pastels, tekeningen NICO ONKENHOUT heelden MARINUS KLAP beelden Natuurlijk heeft u wel eens iets gehoord of gelezen over de Heineken Galerie. De etalages onder de Amsterdamse bottelarij, waar beeldende kunstenaars de gelegenheid hebben hun werk te exposeren. Dit jaar ziin er weer verscheidene exposities geweest. De hierbij afgedrukte foto's geven u een beeld van deze tentoonstellingen. Niet helemaal een juist beeld, natuur lijk. Zwart-wit foto's kunnen nu eenmaal niet de fraaie kleuren laten zien. Als u die kleuren wilt zien, tja, dan moet u even naar de Heineken Galerie gaan. En dat is echt de moeite waard. Vele voorbijgangers blijven op de hoek van de Ferdinand Bolstraat en de Quellijn- straat even staan of gaan langzamer lopen om te kunnen zien wat er geëxposeerd wordt. Het is zelfs zo, dat lief hebbers het tegen elkaar zeggen, als er weer een nieuwe expositie is. En alleen om die dan te gaan bekijken, nemen ze de tram naar de brouwerij. Voor de kunstenaars is het een interessante mogelijkheid hun werk ten toon te stellen in de Heineken Galerie. De Galerie ligt op een druk punt, want de Ferdinand Bolstraat is een verkeersader, waar dagelijks duizenden mensen passeren. Iedereen kan nu de exposities bekijken, zonder daarvoor eerst ergens naar binnen te moeten gaan. Voor de exposanten is tentoonstellen in de enorme etalageruimte vaak een probleem. Zijn hele werk, dat de beschutting van atelier of huiskamer kende, staat in deze grote ruimte als het ware op straat en alleen sterk werk, dat voor zichzelf kan spreken, houdt zich staande in deze enorme kast. Er is dus werkelijk sprake van een krachtproef voor de geëxposeerde stukken. Weinig mensen zullen zich dit kunnen indenken wanneer zij vanuit de straat de kunstwerken achter de ruit gadeslaan. De werken, die dit jaar tentoongesteld zijn, waren meer figuratief dan die van het vorig jaar. Dit jaar waren er zoals u op de foto's kunt zien, maar enkele abstracten. Er was ook vrij veel afwisseling, doordat er telkens ver schillende kunstenaars hebben geëxposeerd. Doordat bij de tentoongestelde werken een foto, de naam en het adres van de betreffende kunstenaar ge plaatst is, is er meer contact tussen het publiek en de kunstenaar dan voorheen. Het publiek weet nu wie de kunstenaar is en waar hij woont. Hierdoor konden ver scheidene werken uit de Galerie verkocht worden. Dat de Heineken Galerie zich onder de Amsterdamse bottelarij bevindt, heeft ook een functie. Het ligt helemaal in de lijn van de architectuur om daar een kleurige strook te hebben, die het grauwe gebouw doet opleven. Heineken wil laten zien, dat kunst en bedrijf niet apart, maar samen moeten gaan. In deze exposities komt dat heel goed tot uitdrukking. Verheugend is het. dat niet alleen van buiten, maar ook van Heineken mensen komen. Wij hopen hen met de volgende tentoonstellingen niet teleur te stellen. Moge de kunstwerken, die wij op deze wijze 'in huis halen' bijdragen tot een beter begrip van eigentijdse kunst bij het publiek in het algemeen en bij Heineken personeels leden in het biizonder.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 24