Mout per tank auto HEINEKEN'S Bierhandel Breda krijgt nieuwe behuizing De tankauto, die u op nevenstaande foto ziet afge beeld, is reeds een vertrouw de verschijning geworden op het terrein van onze brouwerijen. Het is een combinatie van de firma Van der Laan, die met deze en andere wagens een be langrijk gedeelte van het mouttransport voor onze bedrijven verzorgt. Het vervoer van mout per tankauto is een nieuwe ont wikkeling. Nog niet zo lang geleden werd genoemde grondstof door de leveran cier in zakken verpakt en per wagon verzonden. In Amsterdam en Rotterdam, waar onze brouwerijen niet over een spooraansluiting beschikken, moesten de zak ken op een vrachtauto wor den overgeladen en naar het ontvangstpunt op het be drijf overgebracht. Daar volgde dan nog eens een zwaar en arbeidsintensief karwei: het lossen van de vrachtwagen en het stuk voor stuk leeggieten van de zakken. De eerste stap ter verbete- ring van deze methode was het vervoer van mout in bulk (los gestort). In sa menwerking met de firma Van der Laan werd van een bestaande oplegger met be hulp van schotten een ge sloten wagen gemaakt. Deze kreeg in de bodem enkele gaten. Om de mout te los sen sloot men op deze gaten een pijp aan, waarna het grootste gedeelte van de in houd vanzelf in de stortput liep. Daarna werd een twee de wagen in gebruik geno men, een York-trailer met geheel vrijdragende carros serie. De bodem van deze wagen, die nog steeds in gebruik is, loopt naar het midden schuin toe. Hierdoor wordt bereikt dat via en kele gaten in bodem praktisch al de mout van zelf wegloopt in de stortput. (Om de mout vandaar in de silo's te krijgen, wordt deze met behulp van een transportinstallatie omhoog- gebracht). De volgende stap op het gebied van de aanvoer van mout was de ontwikkeling van de eerder genoemde tankauto. Dit is een zoge noemde drukwagen, die de mogelijkheid geeft de mout daar te krijgen waar men ze hebben wil, zonder dat daarbij een kostbare ont- vanginstallatie op de brou werij nodig is. Met behulp namelijk van een op de combinatie aanwezige elek tromotor wordt de inhoud van de tank met een druk van 1 atmosfeer rechtstreeks in de gewenste silo('s) gelost. Deze druk is voldoende om de mout zo nodig tot een hoogte van dertig meter op te voeren. De tankwagen, die een inhoud heeft van ongeveer 18 ton mout, lost deze hoeveelheid binnen een uur. Een belangrijk voor deel is bovendien dat voor het lossen zelf slechts één man nodig is. Binnenkort zal nog een tweede tankauto van hetzelfde type op de weg komen. De benodigde hoeveelheden mout voor onze Bossche brouwerij, die wel spooraan sluiting heeft, worden deels per wagon en deels per (tank)auto aangevoerd. Heineken's Bierhandel Eris- Breda N.V., sinds 1953 een dochter-maatschappij van Heineken's Brouwerijen Ne derland N.V., is al lang uit zijn jasje gegroeid. Het be drijf staat nog steeds op de zelfde plaats, waar het in 1929 door wijlen de heer Ackermans werd gevestigd. Weliswaar had men de be- drijfsoppervlakte door aan koop van een aangrenzend perceel en door het huren van magazijnruimte in de buurt wat kunnen vergroten (tot 460 m2), maar dit was bij lange na niet voldoende voor een efficiënte bedrijfs voering. Ernstige belem meringen vormden het ont breken van een parkeer- of stalgelegenheid voor de transportmiddelen, het vol slagen gebrek aan manoeu vreerruimte en het ondoel matig werken bij lossen, laden, opslag, intern trans port, controle en dergelijke. De toestand was eigenlijk reeds lang onhoudbaar ge worden. Gelukkig is men er in ge slaagd een stuk grond van 4000 m2 op het industrie terrein „de Krogten" aan te kopen en de bouwvergun ning voor een nieuw maga zijn met kantoor te verkrij gen. De architect, de heer D. A. J. Vriends te Roosen daal, ontwierp een groot magazijn van 1000 m2 met op de begane grond een fustenperron, een opslag 5ÉS ÜSHÜ ruimte voor gedistilleerd en wijn, een expeditiekantoor en toiletten. Boven dit ge heel komt een kantoorruimte van 110 nr voor de directie en voor de administratie en het archief, alsmede een kantine met een keukentje. Op maandag 10 oktober ging de eerste paal de grond in. Deze handeling werd door mr. C. H. W. d'Artil- lac Brill, hoofd public re lations, verricht in aanwe zigheid van onder andere de heren D. A. J. Vriends, de architect, L. J. D. Vriends, directeur van Eris, en uit Rotterdam de heren S. van der Schouw, bedrijfsadvi seur voor de agentschappen, en C. den Uyl, ing. (Heine- ken Technisch Beheer N.V.). Als alles naar wens ver loopt zal het gebouw om streeks mei 1967 gereed zijn. k ï- 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 7