Mout
per
tank
auto
HEINEKEN'S Bierhandel Breda krijgt nieuwe behuizing
De tankauto, die u op
nevenstaande foto ziet afge
beeld, is reeds een vertrouw
de verschijning geworden
op het terrein van onze
brouwerijen. Het is een
combinatie van de firma
Van der Laan, die met deze
en andere wagens een be
langrijk gedeelte van het
mouttransport voor onze
bedrijven verzorgt.
Het vervoer van mout per
tankauto is een nieuwe ont
wikkeling. Nog niet zo lang
geleden werd genoemde
grondstof door de leveran
cier in zakken verpakt en
per wagon verzonden. In
Amsterdam en Rotterdam,
waar onze brouwerijen niet
over een spooraansluiting
beschikken, moesten de zak
ken op een vrachtauto wor
den overgeladen en naar het
ontvangstpunt op het be
drijf overgebracht. Daar
volgde dan nog eens een
zwaar en arbeidsintensief
karwei: het lossen van de
vrachtwagen en het stuk
voor stuk leeggieten van de
zakken.
De eerste stap ter verbete-
ring van deze methode was
het vervoer van mout in
bulk (los gestort). In sa
menwerking met de firma
Van der Laan werd van een
bestaande oplegger met be
hulp van schotten een ge
sloten wagen gemaakt. Deze
kreeg in de bodem enkele
gaten. Om de mout te los
sen sloot men op deze gaten
een pijp aan, waarna het
grootste gedeelte van de in
houd vanzelf in de stortput
liep. Daarna werd een twee
de wagen in gebruik geno
men, een York-trailer met
geheel vrijdragende carros
serie. De bodem van deze
wagen, die nog steeds in
gebruik is, loopt naar het
midden schuin toe. Hierdoor
wordt bereikt dat via en
kele gaten in bodem
praktisch al de mout van
zelf wegloopt in de stortput.
(Om de mout vandaar in
de silo's te krijgen, wordt
deze met behulp van een
transportinstallatie omhoog-
gebracht).
De volgende stap op het
gebied van de aanvoer van
mout was de ontwikkeling
van de eerder genoemde
tankauto. Dit is een zoge
noemde drukwagen, die de
mogelijkheid geeft de mout
daar te krijgen waar men ze
hebben wil, zonder dat
daarbij een kostbare ont-
vanginstallatie op de brou
werij nodig is. Met behulp
namelijk van een op de
combinatie aanwezige elek
tromotor wordt de inhoud
van de tank met een druk
van 1 atmosfeer rechtstreeks
in de gewenste silo('s) gelost.
Deze druk is voldoende om
de mout zo nodig tot een
hoogte van dertig meter op
te voeren. De tankwagen,
die een inhoud heeft van
ongeveer 18 ton mout, lost
deze hoeveelheid binnen een
uur. Een belangrijk voor
deel is bovendien dat voor
het lossen zelf slechts één
man nodig is. Binnenkort
zal nog een tweede tankauto
van hetzelfde type op de
weg komen.
De benodigde hoeveelheden
mout voor onze Bossche
brouwerij, die wel spooraan
sluiting heeft, worden deels
per wagon en deels per
(tank)auto aangevoerd.
Heineken's Bierhandel Eris-
Breda N.V., sinds 1953 een
dochter-maatschappij van
Heineken's Brouwerijen Ne
derland N.V., is al lang uit
zijn jasje gegroeid. Het be
drijf staat nog steeds op de
zelfde plaats, waar het in
1929 door wijlen de heer
Ackermans werd gevestigd.
Weliswaar had men de be-
drijfsoppervlakte door aan
koop van een aangrenzend
perceel en door het huren
van magazijnruimte in de
buurt wat kunnen vergroten
(tot 460 m2), maar dit was
bij lange na niet voldoende
voor een efficiënte bedrijfs
voering. Ernstige belem
meringen vormden het ont
breken van een parkeer- of
stalgelegenheid voor de
transportmiddelen, het vol
slagen gebrek aan manoeu
vreerruimte en het ondoel
matig werken bij lossen,
laden, opslag, intern trans
port, controle en dergelijke.
De toestand was eigenlijk
reeds lang onhoudbaar ge
worden.
Gelukkig is men er in ge
slaagd een stuk grond van
4000 m2 op het industrie
terrein „de Krogten" aan te
kopen en de bouwvergun
ning voor een nieuw maga
zijn met kantoor te verkrij
gen. De architect, de heer
D. A. J. Vriends te Roosen
daal, ontwierp een groot
magazijn van 1000 m2
met op de begane grond een
fustenperron, een opslag
5ÉS
ÜSHÜ
ruimte voor gedistilleerd en
wijn, een expeditiekantoor
en toiletten. Boven dit ge
heel komt een kantoorruimte
van 110 nr voor de directie
en voor de administratie en
het archief, alsmede een
kantine met een keukentje.
Op maandag 10 oktober
ging de eerste paal de grond
in. Deze handeling werd
door mr. C. H. W. d'Artil-
lac Brill, hoofd public re
lations, verricht in aanwe
zigheid van onder andere
de heren D. A. J. Vriends,
de architect, L. J. D. Vriends,
directeur van Eris, en uit
Rotterdam de heren S. van
der Schouw, bedrijfsadvi
seur voor de agentschappen,
en C. den Uyl, ing. (Heine-
ken Technisch Beheer N.V.).
Als alles naar wens ver
loopt zal het gebouw om
streeks mei 1967 gereed
zijn.
k
ï-
5