het vergistings- als het rij pingsproces vindt in deze tank op de normale wijze plaats. Het gebruik van dual purpose tanks stelt onze Amsterdamse brouwerij in staat naar behoefte hetzij over meer gistkeldercapaci- teit, hetzij over meer lager- capaciteit te beschikken. Een tweede bijzonderheid is de constructie. In verband met de draagkracht van het gebouw is destijds gezocht naar een tanktype met zo min mogelijk steunpunten. Een van onze leveranciers, de firma Schmidding (Hann over), heeft toen op ons verzoek een constructie ont wikkeld, waarbij de tank op slechts vier steunpunten rust. Deze steunpunten maken deel uit van twee verstijvings- ringen, die op hun beurt weer één geheel met de tank- wand vormen. Een ander typerend kenmerk van de nieuwe tanks vormen de koelmantels, waarmee de buitenwand voor een groot deel is „bekleed". Deze koel mantels zijn aangebracht in verband met de tweeledige functie van de tanks. De grootte van de tanks varieert van een lengte van 16 meter en een diameter van 3,15 meter met een inhoud van 1200 hl tot een lengte van 17 meter en een doorsnede van 3,40 m met een inhoud van 1500 hl. Als een enorme sigaar hangt de tank in de takels, 17 meter boven de begane grond. In de gevel van het ge bouw aan de Ferdinand Bolstraat had men te voren een reusachtig aat gehakt. De benedenste verdieping is 11 meter boven de begane grond. Het transport Vanaf de fabriek tot in de opslagruimte van de brou werij is het transport van de tanks geheel door de firma Stoof uit Breda verzorgd. Van Hannover kwamen de tanks per schip via Delfzijl, Harlingen en het IJsselmeer naar de Vlothaven in Am sterdam, waar zij werden overgeladen op dekschuiten, die hen naar de Amsteldijk brachten. Het verdere trans port, per keer één tank, ging vandaar over de weg en werd 's avonds om elf uur met politiebegeleiding uitge voerd. Het transport vanuit Duitsland per schip gaf be paald voordelen ten opzichte van vervoer per trein. In het laatste geval namelijk zou men de tanks zonder ver- stijvingsringen hebben moe ten transporteren omdat zij anders de toegestane breedte overschreden. Een en ander zou extra laswerk tijdens de montage betekend hebben. Het enige laswerk, dat nu uitgevoerd moest worden, was het aan elkaar bevesti gen van de beide delen, het geen per tank ongeveer een dag vergde. Het gehele project is in samenwerking met H.T.B. opgezet en uitgewerkt. Mon tageleider was de heer A. Meyer te Amsterdam, die afwisselend met de heer K. van den Hoek van H.T.B. 's nachts bij het hijsen na mens Heineken toezicht hield.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 5