het vergistings- als het rij
pingsproces vindt in deze
tank op de normale wijze
plaats. Het gebruik van dual
purpose tanks stelt onze
Amsterdamse brouwerij in
staat naar behoefte hetzij
over meer gistkeldercapaci-
teit, hetzij over meer lager-
capaciteit te beschikken.
Een tweede bijzonderheid is
de constructie. In verband
met de draagkracht van het
gebouw is destijds gezocht
naar een tanktype met zo
min mogelijk steunpunten.
Een van onze leveranciers,
de firma Schmidding (Hann
over), heeft toen op ons
verzoek een constructie ont
wikkeld, waarbij de tank op
slechts vier steunpunten rust.
Deze steunpunten maken
deel uit van twee verstijvings-
ringen, die op hun beurt
weer één geheel met de tank-
wand vormen.
Een ander typerend kenmerk
van de nieuwe tanks vormen
de koelmantels, waarmee de
buitenwand voor een groot
deel is „bekleed". Deze koel
mantels zijn aangebracht in
verband met de tweeledige
functie van de tanks.
De grootte van de tanks
varieert van een lengte van
16 meter en een diameter
van 3,15 meter met een
inhoud van 1200 hl tot een
lengte van 17 meter en een
doorsnede van 3,40 m met
een inhoud van 1500 hl.
Als een enorme sigaar
hangt de tank in de
takels, 17 meter boven
de begane grond.
In de gevel van het ge
bouw aan de Ferdinand
Bolstraat had men te
voren een reusachtig aat
gehakt. De benedenste
verdieping is 11 meter
boven de begane grond.
Het transport
Vanaf de fabriek tot in de
opslagruimte van de brou
werij is het transport van de
tanks geheel door de firma
Stoof uit Breda verzorgd.
Van Hannover kwamen de
tanks per schip via Delfzijl,
Harlingen en het IJsselmeer
naar de Vlothaven in Am
sterdam, waar zij werden
overgeladen op dekschuiten,
die hen naar de Amsteldijk
brachten. Het verdere trans
port, per keer één tank, ging
vandaar over de weg en
werd 's avonds om elf uur
met politiebegeleiding uitge
voerd. Het transport vanuit
Duitsland per schip gaf be
paald voordelen ten opzichte
van vervoer per trein. In het
laatste geval namelijk zou
men de tanks zonder ver-
stijvingsringen hebben moe
ten transporteren omdat zij
anders de toegestane breedte
overschreden. Een en ander
zou extra laswerk tijdens de
montage betekend hebben.
Het enige laswerk, dat nu
uitgevoerd moest worden,
was het aan elkaar bevesti
gen van de beide delen, het
geen per tank ongeveer een
dag vergde.
Het gehele project is in
samenwerking met H.T.B.
opgezet en uitgewerkt. Mon
tageleider was de heer A.
Meyer te Amsterdam, die
afwisselend met de heer K.
van den Hoek van H.T.B.
's nachts bij het hijsen na
mens Heineken toezicht
hield.