Amsterdam, 26 oktober '66.
Het middernachtelijk uur is
reeds lang verstreken wan
neer de reusachtige mobiele
kraan als een moderne
mastodont langzaam het ter
rein van de brouwerij afrijdt
en door de Eerste van der
Helststraat via de Stadhou
derskade naar de Ferdinand
Bolstraat kruipt. De stad
slaapt, wat niet wil zeggen,
dat er niemand op straat is.
Hier en daar ziet men nog
enkele late voetgangers en
zo nu en dan giert een auto,
niet gehinderd door stop
lichten of verkeersagenten,
met gillende banden door de
bocht. De politiemannen op
de hoek van de Stadhouders
kade en de Ferdinand Bol
straat schenken nauwelijks
aandacht aan dat banden-
geweld. Vannacht hebben
zij een heel andere taak: het
afsluiten van het gedeelte
van de Ferdinand Bolstraat
naast de brouwerij en het
regelen en omleiden van
het verkeer. Vannacht en
nog vele nachten daarna
wordt een gedeelte van de
operatie „Tanks omhoog in
de nacht" uitgevoerd, een
spectaculair karwei, waarbij
in totaal zestien grote tanks,
één per nacht, omhoogge-
hesen en in het kelderge
bouw van de brouwerij ge
bracht worden. Bij die ope
ratie speelt de mobiele kraan
(eigen gewicht 45 ton!) met
zijn mast van meer dan der
tig meter de hoofdrol. Elke
nacht als om half twee de
laatste tram gepasseerd is,
de bovenleiding stroomloos
is gemaakt en de draden
opzij zijn getrokken, kruipt
hij de Ferdinand Bolstraat
binnen. Hij stelt zich op
naast het keldergebouw en
als de op een grote oplegger
aangevoerde tank op de juiste
plaats is gemanoeuvreerd
kan het eigenlijke hijskarwei
beginnen. De tank, zeventien
meter lang, gaat niet als een
stuk naar boven. De breedte
van de straat, ruim veertien
meter, laat dit niet toe. Tij
dens het ophijsen moet de
tank namelijk een kwart slag
gedraaid worden. Daarom
heeft men in de fabriek de
tanks in twee gedeelten ver
vaardigd, die respectievelijk
ongeveer dertien en drie tot
vier meter lang zijn. Het
langste stuk weegt altijd nog
Amsterdam, Stadhouderskade, don
derdag 27 oktober 1966, 01.13 uur:
Alles staat klaar voor het karwei
van deze nacht. Voorop de 45-tons
kraan, daarachter de oplegger met
een van de tankdelen. Lengte hier
van 13 meter, doorsnede 3.40 meter,
gewicht 5000 kilogram.
1