Amsterdam, 26 oktober '66. Het middernachtelijk uur is reeds lang verstreken wan neer de reusachtige mobiele kraan als een moderne mastodont langzaam het ter rein van de brouwerij afrijdt en door de Eerste van der Helststraat via de Stadhou derskade naar de Ferdinand Bolstraat kruipt. De stad slaapt, wat niet wil zeggen, dat er niemand op straat is. Hier en daar ziet men nog enkele late voetgangers en zo nu en dan giert een auto, niet gehinderd door stop lichten of verkeersagenten, met gillende banden door de bocht. De politiemannen op de hoek van de Stadhouders kade en de Ferdinand Bol straat schenken nauwelijks aandacht aan dat banden- geweld. Vannacht hebben zij een heel andere taak: het afsluiten van het gedeelte van de Ferdinand Bolstraat naast de brouwerij en het regelen en omleiden van het verkeer. Vannacht en nog vele nachten daarna wordt een gedeelte van de operatie „Tanks omhoog in de nacht" uitgevoerd, een spectaculair karwei, waarbij in totaal zestien grote tanks, één per nacht, omhoogge- hesen en in het kelderge bouw van de brouwerij ge bracht worden. Bij die ope ratie speelt de mobiele kraan (eigen gewicht 45 ton!) met zijn mast van meer dan der tig meter de hoofdrol. Elke nacht als om half twee de laatste tram gepasseerd is, de bovenleiding stroomloos is gemaakt en de draden opzij zijn getrokken, kruipt hij de Ferdinand Bolstraat binnen. Hij stelt zich op naast het keldergebouw en als de op een grote oplegger aangevoerde tank op de juiste plaats is gemanoeuvreerd kan het eigenlijke hijskarwei beginnen. De tank, zeventien meter lang, gaat niet als een stuk naar boven. De breedte van de straat, ruim veertien meter, laat dit niet toe. Tij dens het ophijsen moet de tank namelijk een kwart slag gedraaid worden. Daarom heeft men in de fabriek de tanks in twee gedeelten ver vaardigd, die respectievelijk ongeveer dertien en drie tot vier meter lang zijn. Het langste stuk weegt altijd nog Amsterdam, Stadhouderskade, don derdag 27 oktober 1966, 01.13 uur: Alles staat klaar voor het karwei van deze nacht. Voorop de 45-tons kraan, daarachter de oplegger met een van de tankdelen. Lengte hier van 13 meter, doorsnede 3.40 meter, gewicht 5000 kilogram. 1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 3