De volbeladen container op weg naar de
poort en van daar rechtstreeks naar de haven
(zie ook de foto op pagina 1).
van-huis-tot-huis vervoer geldt (voor
lopig) alleen voor ons bier, dat naar
Amerika gaat.
Proef
Begin juli zijn te Rotterdam proeven
genomen om ervaringen op te doen
met het vervoer per container. Deze
proeven zijn tot tevredenheid verlo
pen. Wel zal het nodig zijn verschil
lende voorzieningen op de brouwerij
te treffen, zoals het bouwen van een
en kan op
eenvoudige wijze om
de bovenkant van de
container bevestigd
worden.
Links: Aankomst in de
haven, langszij de
AMERICAN RACER.
Het speciale raam (zie
ook de foto
hieronder) wordt
neergelaten
Rechts: De container
wordt,
hangend aan het raam,
van het onderster
getild; 21 pallets
1260 dozen bier,
gaan hier in één keer
aan boord.
containerperron en het aanschaffen
van speciale vorkheftrucks. Een en
ander zal duidelijk zijn als men weet,
dat de door ons te gebruiken con
tainer (zonder trekker) twaalf meter
lang is. De breedte en hoogte van
containers zijn internationaal gestan
daardiseerd op elk acht voet. In de
containers, die bij de proef in Rotter
dam gebruikt zijn, werden niet min
der dan 21 pallets, elk met 60 dozen
bier, geladen. Deze vertegenwoordig
den een totaal gewicht van ongeveer
19 ton. Reeds thans worden per pal
let nog 10 dozen meer geladen, zodat
dan het totaal gewicht op ongeveer
22 ton komt.
Het containervervoer per spoor, over
de weg en overzee is afkomstig uit de
Verenigde Staten en wordt daar reeds
enige jaren toegepast. De ontwikke
ling van deze transportvorm is, ge
zien het grote aantal staten in Ame
rika en als gevolg daarvan de vele
vervoersbepalingen, beslist geen sine
cure geweest. De Amerikanen hebben
het van-huis-tot-huis vervoer per con
tainer tot en met uitgekiend. Deze
transportvorm heeft in de Verenigde
Staten een grote vlucht genomen en
begint, sedert enkele Amerikaanse
scheepvaartmaatschappijen een contai-
Grote vlucht
4