De volbeladen container op weg naar de poort en van daar rechtstreeks naar de haven (zie ook de foto op pagina 1). van-huis-tot-huis vervoer geldt (voor lopig) alleen voor ons bier, dat naar Amerika gaat. Proef Begin juli zijn te Rotterdam proeven genomen om ervaringen op te doen met het vervoer per container. Deze proeven zijn tot tevredenheid verlo pen. Wel zal het nodig zijn verschil lende voorzieningen op de brouwerij te treffen, zoals het bouwen van een en kan op eenvoudige wijze om de bovenkant van de container bevestigd worden. Links: Aankomst in de haven, langszij de AMERICAN RACER. Het speciale raam (zie ook de foto hieronder) wordt neergelaten Rechts: De container wordt, hangend aan het raam, van het onderster getild; 21 pallets 1260 dozen bier, gaan hier in één keer aan boord. containerperron en het aanschaffen van speciale vorkheftrucks. Een en ander zal duidelijk zijn als men weet, dat de door ons te gebruiken con tainer (zonder trekker) twaalf meter lang is. De breedte en hoogte van containers zijn internationaal gestan daardiseerd op elk acht voet. In de containers, die bij de proef in Rotter dam gebruikt zijn, werden niet min der dan 21 pallets, elk met 60 dozen bier, geladen. Deze vertegenwoordig den een totaal gewicht van ongeveer 19 ton. Reeds thans worden per pal let nog 10 dozen meer geladen, zodat dan het totaal gewicht op ongeveer 22 ton komt. Het containervervoer per spoor, over de weg en overzee is afkomstig uit de Verenigde Staten en wordt daar reeds enige jaren toegepast. De ontwikke ling van deze transportvorm is, ge zien het grote aantal staten in Ame rika en als gevolg daarvan de vele vervoersbepalingen, beslist geen sine cure geweest. De Amerikanen hebben het van-huis-tot-huis vervoer per con tainer tot en met uitgekiend. Deze transportvorm heeft in de Verenigde Staten een grote vlucht genomen en begint, sedert enkele Amerikaanse scheepvaartmaatschappijen een contai- Grote vlucht 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 6