Bij de foto op de pagina links: Op 9 en 10 juli
jl. werden de eerste containers met Heineken
bier aan boord van de AMERICAN RACER ge
laden. Deze nieuwe wijze van transport over
zee neemt nu reeds snel in omvang toe.
Rechts: De eerste containers op de brouwerij
te Rotterdam. Bij de proef begin juli werd op
twee plaatsen geladen. Het einde van het per
ron (rechts op de foto) werd als definitieve
laadplaats gekozen.
en na 1961 met behulp van een pal-
letiseermachine. De volle scheepvaart
pallets gingen daarna naar de loods
en van daaruit rechtstreeks in het
ruim van het schip. De pallet bleef
derhalve dienst doen tot aan de over
zeese bestemmingshaven.
De laatste ontwikkeling op dit ge
bied is het gebruik van eenmalige
pallets. In dat geval is er sprake van
van-huis-tot-huis vervoer, met andere
Deze vult de laadkist met stukgoede
ren, die dan samen één groot colli
vormen. De trekker rijdt de container
naar de haven, desgewenst recht
streeks langszij het schip. De con
tainer wordt losgekoppeld van het
onderstel en met behulp van een raam
(zie foto), dat om de bovenkant van
de laadkist bevestigd wordt, aan
boord van het schip gehesen. In het
andere geval, wanneer direct laden
woorden, het bier wordt op de brou
werij op de pallet geladen en eerst
in het pakhuis van de ontvanger afge
laden. Zoals de naam reeds zegt, is
dit laadbord dus voor eenmalig ge
bruik bestemd.
Vervoer per container
Sinds kort kennen wij bij Heineken
nu ook het transport per container.
Zo'n container (de grootste zijn 40
voet 12 meter lang) is niets anders
dan een gigantische laadkist, die met
enkele eenvoudige handgrepen op een
onderstel bevestigd kan worden. Vóór
het onderstel staat een trekker, die
voor het transport naar de haven
zorgt. De gang van zaken bij deze
wijze van vervoer is nu zo: De con
tainer arriveert leeg bij de verzender.
machine op (eenmalige) laadborden
terecht. Deze worden met vorkhef
trucks in de container gebracht, die
later als één grote lading bier in het
ruim van het schip geplaatst wordt.
Na aankomst in de haven van be
stemming wordt de container weer
op een onderstel geplaatst en naar de
afnemer gereden, die dus het bier
ontvangt in dezelfde staat als de
brouwerij het verzonden heeft. Dit
Onderbaas Van der Post rijdt de eerste pallet
in de container.
Passen en meten met voorman Van Langen op
de vorkheftruck.
niet noodzakelijk of niet mogelijk
is, wordt de container tijdelijk opge
slagen op het terrein van de scheep
vaartmaatschappij.
Wat het vervoer en het verschepen
van ons bier betreft, is door deze
transportvorm een hele reeks van
handelingen (de pallets op de brou
werij opladen, in de haven afladen,
opslaan in de loods en vandaar naai
de kade en in het schip brengen) be
langrijk ingekort.
Kwaliteit
Een zeer belangrijk winstpunt bij het
vervoer per container is, dat de kans
op beschadiging van de verpakking
vrijwel uitgesloten is. Door geen men
senhand aangeraakt komen de dozen
uit de bottelarij via een palletiseer-
De laatste pallet wordt via de begane grond in
de container geladen.
Het beladen van de container van binnenuit
gezien.