Bij de foto op de pagina links: Op 9 en 10 juli jl. werden de eerste containers met Heineken bier aan boord van de AMERICAN RACER ge laden. Deze nieuwe wijze van transport over zee neemt nu reeds snel in omvang toe. Rechts: De eerste containers op de brouwerij te Rotterdam. Bij de proef begin juli werd op twee plaatsen geladen. Het einde van het per ron (rechts op de foto) werd als definitieve laadplaats gekozen. en na 1961 met behulp van een pal- letiseermachine. De volle scheepvaart pallets gingen daarna naar de loods en van daaruit rechtstreeks in het ruim van het schip. De pallet bleef derhalve dienst doen tot aan de over zeese bestemmingshaven. De laatste ontwikkeling op dit ge bied is het gebruik van eenmalige pallets. In dat geval is er sprake van van-huis-tot-huis vervoer, met andere Deze vult de laadkist met stukgoede ren, die dan samen één groot colli vormen. De trekker rijdt de container naar de haven, desgewenst recht streeks langszij het schip. De con tainer wordt losgekoppeld van het onderstel en met behulp van een raam (zie foto), dat om de bovenkant van de laadkist bevestigd wordt, aan boord van het schip gehesen. In het andere geval, wanneer direct laden woorden, het bier wordt op de brou werij op de pallet geladen en eerst in het pakhuis van de ontvanger afge laden. Zoals de naam reeds zegt, is dit laadbord dus voor eenmalig ge bruik bestemd. Vervoer per container Sinds kort kennen wij bij Heineken nu ook het transport per container. Zo'n container (de grootste zijn 40 voet 12 meter lang) is niets anders dan een gigantische laadkist, die met enkele eenvoudige handgrepen op een onderstel bevestigd kan worden. Vóór het onderstel staat een trekker, die voor het transport naar de haven zorgt. De gang van zaken bij deze wijze van vervoer is nu zo: De con tainer arriveert leeg bij de verzender. machine op (eenmalige) laadborden terecht. Deze worden met vorkhef trucks in de container gebracht, die later als één grote lading bier in het ruim van het schip geplaatst wordt. Na aankomst in de haven van be stemming wordt de container weer op een onderstel geplaatst en naar de afnemer gereden, die dus het bier ontvangt in dezelfde staat als de brouwerij het verzonden heeft. Dit Onderbaas Van der Post rijdt de eerste pallet in de container. Passen en meten met voorman Van Langen op de vorkheftruck. niet noodzakelijk of niet mogelijk is, wordt de container tijdelijk opge slagen op het terrein van de scheep vaartmaatschappij. Wat het vervoer en het verschepen van ons bier betreft, is door deze transportvorm een hele reeks van handelingen (de pallets op de brou werij opladen, in de haven afladen, opslaan in de loods en vandaar naai de kade en in het schip brengen) be langrijk ingekort. Kwaliteit Een zeer belangrijk winstpunt bij het vervoer per container is, dat de kans op beschadiging van de verpakking vrijwel uitgesloten is. Door geen men senhand aangeraakt komen de dozen uit de bottelarij via een palletiseer- De laatste pallet wordt via de begane grond in de container geladen. Het beladen van de container van binnenuit gezien.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 5