LAADKIST: OMWENTELING IN DE VRACHTVAART Een stukje geschiedenis Een belangrijk gedeelte van onze export gaat naar de Verenigde Staten. Aan de verpakking en het transport van ons bier werd en wordt steeds zeer veel aandacht geschonken. Wat het transport betreft neemt Heineken sinds kort deel in de jongste ontwikkeling op dit gebied, het vervoer per container overzee. Deze uit Amerika af komstige transportvorm biedt als belangrijk voordeel het snel laden en lossen van het schip, waardoor dit meer reizen kan maken. Reeds zijn proeven genomendie tot tevredenheid verlopen zijn. Het bier (in dozenwordt op eenmalige pallets geladen, zodat in Amerika snel gelost kan worden, zonder dat men zich om het retourneren van deze laadborden behoeft te bekommeren. Zeer be langrijk voor zowel de afzender als de ontvanger is, dat de kans op beschadiging van de verpakking bijzon der klein is. zogenoemde scheepvaartpallets. Deze laadborden, die een grotere afmeting hebben dan onze eigen pallets, wer den aanvankelijk uitsluitend gebruikt bij het inladen in het schip, waar de dozen stuk voor stuk van de pallet werden genomen en in het ruim ge stuwd. Later, dat wil zeggen tegen het eind van de vijftiger jaren, deden de scheepvaartpallets ook hun intrede op de brouwerij. Zij werden daar be laden, aanvankelijk nog met de hand Het is niet zonder enige gepaste trots, dat we mogen zeggen: Op allerlei gebieden staat Heineken vooraan! Neerlands grootste brouwer met in 's-Her- togenbosch een van Europa's modernste brouwerijen. In internationaal (bier)verband gezien, dat wil zeggen, de onder Heineken toezicht gebrouwen hectoliters in de geassocieerde bedrijven in het buitenland meegerekend, is ons concern een van de grootste ter wereld. Tenslotte is Heineken een van de belangrijkste exporteurs van Pilsener bier. De wijze van aanleveren van ons exportbier heeft de afgelopen twintig jaar ingrijpende wijzigingen en ver beteringen ondergaan. Bier, verpakt in dozen een aantal jaren geleden ook in kisten is voor de verlader stukgoed. In de periode direct na de laatste oorlog was er geen enkel hulp middel om dit stukgoed in bepaalde eenheden (een aantal dozen tegelijk) te verladen. Alles gebeurde met de hand, doos voor doos. De eerste ver eenvoudiging, door Heineken inge voerd, was het gebruik van pallets. De dozen, op de brouwerij (met de hand) op pallets geladen, werden in de haven door een speciale ploeg van eigen personeel overgeladen op de Links: Het scheepvaartpallet, op de brouwerij beladen met een aantal dozen bier, bleef dienst doen tot aan de overzeese bestemmingshaven. Onder: Het stuwen van eenmalige pallets met elk 60 dozen bier. Let u op het beschermende carton en de stalen banden. (Foto Boon-De Phoenix) Rechts: Twee eenmalige pallets met bier wor den op een scheepvaartpallet in het ruim ge laten.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 4