LAADKIST: OMWENTELING IN DE VRACHTVAART
Een stukje geschiedenis
Een belangrijk gedeelte van onze export gaat naar de
Verenigde Staten. Aan de verpakking en het transport
van ons bier werd en wordt steeds zeer veel aandacht
geschonken. Wat het transport betreft neemt Heineken
sinds kort deel in de jongste ontwikkeling op dit gebied,
het vervoer per container overzee. Deze uit Amerika af
komstige transportvorm biedt als belangrijk voordeel het
snel laden en lossen van het schip, waardoor dit meer
reizen kan maken. Reeds zijn proeven genomendie tot
tevredenheid verlopen zijn. Het bier (in dozenwordt op
eenmalige pallets geladen, zodat in Amerika snel gelost
kan worden, zonder dat men zich om het retourneren
van deze laadborden behoeft te bekommeren. Zeer be
langrijk voor zowel de afzender als de ontvanger is,
dat de kans op beschadiging van de verpakking bijzon
der klein is.
zogenoemde scheepvaartpallets. Deze
laadborden, die een grotere afmeting
hebben dan onze eigen pallets, wer
den aanvankelijk uitsluitend gebruikt
bij het inladen in het schip, waar de
dozen stuk voor stuk van de pallet
werden genomen en in het ruim ge
stuwd. Later, dat wil zeggen tegen
het eind van de vijftiger jaren, deden
de scheepvaartpallets ook hun intrede
op de brouwerij. Zij werden daar be
laden, aanvankelijk nog met de hand
Het is niet zonder enige gepaste trots, dat we
mogen zeggen: Op allerlei gebieden staat Heineken
vooraan! Neerlands grootste brouwer met in 's-Her-
togenbosch een van Europa's modernste brouwerijen.
In internationaal (bier)verband gezien, dat wil zeggen,
de onder Heineken toezicht gebrouwen hectoliters in de
geassocieerde bedrijven in het buitenland meegerekend,
is ons concern een van de grootste ter wereld. Tenslotte
is Heineken een van de belangrijkste exporteurs van
Pilsener bier.
De wijze van aanleveren van ons
exportbier heeft de afgelopen twintig
jaar ingrijpende wijzigingen en ver
beteringen ondergaan. Bier, verpakt
in dozen een aantal jaren geleden
ook in kisten is voor de verlader
stukgoed. In de periode direct na de
laatste oorlog was er geen enkel hulp
middel om dit stukgoed in bepaalde
eenheden (een aantal dozen tegelijk)
te verladen. Alles gebeurde met de
hand, doos voor doos. De eerste ver
eenvoudiging, door Heineken inge
voerd, was het gebruik van pallets.
De dozen, op de brouwerij (met de
hand) op pallets geladen, werden in
de haven door een speciale ploeg van
eigen personeel overgeladen op de
Links: Het scheepvaartpallet, op de brouwerij
beladen met een aantal dozen bier, bleef dienst
doen tot aan de overzeese bestemmingshaven.
Onder: Het stuwen van eenmalige pallets met
elk 60 dozen bier. Let u op het beschermende
carton en de stalen banden.
(Foto Boon-De Phoenix)
Rechts: Twee eenmalige pallets met bier wor
den op een scheepvaartpallet in het ruim ge
laten.