CAPACITEITSUITBREIDING
van de brouwerij te Amsterdam
voltooid
Enige tijd geleden is in ons Amsterdamse bedrijf de
laatste fase van het zogeheten masterplan afgesloten. Dit
plan omvatte een algehele uitbreiding van de produktie-
capaciteit van onze brouwerij in de hoofdstad. Als laatste
onderdeel van het masterplan werd de vergroting van de
brouwcapaciteit ter hand genomen. Daarbij werd de
ziederij uitgebreid met een brouwketel (inhoud 282 hl),
een beslagkuip (381 hl) en een voorloopvat (220 hl).
Een en ander maakte het verder noodzakelijk verschil-
Overzicht van de uitbreiding van het brouwhuis in Amsterdam. Links
de nieuwe beslagkuip, rechts op de voorgrond de nieuwe brouwketel.
Een gedeelte van de machineruimte onder de nieuwe beslagkuip en
brouwketel. In deze ruimte staan roerwerken, pompen en dergelijke
opgesteld.
Het centraal bedieningspaneel. Van links naar rechts: Op de eerste
drie panelen wordt de gehele gang van zaken van mout tot aan het
beslag maken op afstand bediend.
Op paneel 4 vinden bediening en registratie van de nieuwe ketels en
van de pompen plaats. De bediening en registratie van het uitwas
water in beide klaringskuipen zijn ondergebracht in paneel 5, terwijl
paneel 6 is ingericht voor de bediening en registratie van het beslag-
water in beide beslagkuipen en brouwketels.
lende andere voorzieningen te treffen. Zo onderging
bijvoorbeeld de apparatuur voor het transport van het
moutmeel en de rijst, evenals de weegapparatuur een
belangrijke uitbreiding, werd het leidingenstelsel ge
saneerd en kwam een centraal bedieningspaneel tot stand.
Na het beëindigen van de verschillende bouwkundige
werkzaamheden, maakte men op 15 december van het
vorige jaar een begin met de montage van de ziederij- en
malerij-installaties. De uitbreiding van de ziederij werd
op 4 april jl. in gebruik genomen. De brouwcapaciteit
van ons Amsterdamse bedrijf is daarmee gestegen tot
ongeveer 900.000 hl per jaar.
Een beeld uit de malerij en wel het gedeelte van waaruit het moutmeel
naar de beslagkuip gaat. Er is een verdeelmogelijkheid via welke
(rechts) het moutmeel rechtstreeks naar beslagkuip 1 en (links) via
een sluis naar beslagkuip 2 gaat. Dit transport gebeurt pneumatisch,
d.w.z. met druklucht.