CAPACITEITSUITBREIDING van de brouwerij te Amsterdam voltooid Enige tijd geleden is in ons Amsterdamse bedrijf de laatste fase van het zogeheten masterplan afgesloten. Dit plan omvatte een algehele uitbreiding van de produktie- capaciteit van onze brouwerij in de hoofdstad. Als laatste onderdeel van het masterplan werd de vergroting van de brouwcapaciteit ter hand genomen. Daarbij werd de ziederij uitgebreid met een brouwketel (inhoud 282 hl), een beslagkuip (381 hl) en een voorloopvat (220 hl). Een en ander maakte het verder noodzakelijk verschil- Overzicht van de uitbreiding van het brouwhuis in Amsterdam. Links de nieuwe beslagkuip, rechts op de voorgrond de nieuwe brouwketel. Een gedeelte van de machineruimte onder de nieuwe beslagkuip en brouwketel. In deze ruimte staan roerwerken, pompen en dergelijke opgesteld. Het centraal bedieningspaneel. Van links naar rechts: Op de eerste drie panelen wordt de gehele gang van zaken van mout tot aan het beslag maken op afstand bediend. Op paneel 4 vinden bediening en registratie van de nieuwe ketels en van de pompen plaats. De bediening en registratie van het uitwas water in beide klaringskuipen zijn ondergebracht in paneel 5, terwijl paneel 6 is ingericht voor de bediening en registratie van het beslag- water in beide beslagkuipen en brouwketels. lende andere voorzieningen te treffen. Zo onderging bijvoorbeeld de apparatuur voor het transport van het moutmeel en de rijst, evenals de weegapparatuur een belangrijke uitbreiding, werd het leidingenstelsel ge saneerd en kwam een centraal bedieningspaneel tot stand. Na het beëindigen van de verschillende bouwkundige werkzaamheden, maakte men op 15 december van het vorige jaar een begin met de montage van de ziederij- en malerij-installaties. De uitbreiding van de ziederij werd op 4 april jl. in gebruik genomen. De brouwcapaciteit van ons Amsterdamse bedrijf is daarmee gestegen tot ongeveer 900.000 hl per jaar. Een beeld uit de malerij en wel het gedeelte van waaruit het moutmeel naar de beslagkuip gaat. Er is een verdeelmogelijkheid via welke (rechts) het moutmeel rechtstreeks naar beslagkuip 1 en (links) via een sluis naar beslagkuip 2 gaat. Dit transport gebeurt pneumatisch, d.w.z. met druklucht.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 3