Fotowedstrijd
Vakantie '66
ONDERHOUD
IS BEHOUD
U DOET TOI
H OOK MEE?
In het vorige nummer van Vers van 't
Vat heeft u, naar wij hopen, de aan
kondiging gelezen van de fotowedstrijd,
die dit jaar gehouden wordt onder het
motto „Vakantie '66".
Zoals we reeds schreven, geloven we
deze keer op een enthousiaste deelname
te kunnen rekenen. De fotografie heeft,
als vrijetijdsbesteding, een geweldige
vlucht genomen. Ook voor velen van
ons is het dé liefhebberij. Een ieder kent
in zijn of haar omgeving wel een of
meer collega's, die deze hobby beoefe
nen. In Amsterdam is het bijna zo ver,
dat men dit in clubverband gaat doen.
Het wachten is op de initiatiefnemer(s),
die de stoot zal (zullen) geven. De foto
club in Rotterdam is tot grote bloei ge
komen (85 leden en 50 donateurs!) en
naar wij vernamen gaat de fotoclub in
Den Bosch weer opnieuw aan de slag.
Alleen al van deze grote groep camera
mensen verwachten wij een enthousiaste
deelname.
Maar niet alleen van hende wedstrijd
staat open en is bedoeld voor alle ama
teur-fotografen onder het personeel.
Als extra stimulans (behalve de aantrek
kelijke prijzen) is er de expositie van
alle ingeleverde foto's een tentoonstel
ling die, mits er voldoende inzendingen
zijn, zowel in Amsterdam, Rotterdam als
Den Bosch gehouden zal worden.
Zoals reeds is bekendgemaakt, zal de
jury bestaan uit telkens twee personeels
leden van iedere brouwerij met als
zevende lid de redacteur van Vers van
't Vat. In de jury hebben zitting genomen
de drie chefs technische dienst, de heren
C. Ham (Amsterdam), C. J. Onderwater
(Rotterdam), Chr. de Vlieger (Den Bosch)
en drie commerciële medewerkers, de
heren E. Fortuin (Amsterdam), J. A.
Vleghert (Rotterdam) en J. A. van 't
Westende (Den Bosch).
De sluitingsdatum van de wedstrijd is
vastgesteld op 1 oktober 1966. De verdere
voorwaarden vindt u in het meinummer
van Vers van 't Vat (op aanvraag bij de
redactie te Rotterdam verkrijgbaar).
Amateur-fotografen van Heineken, het
woord, of liever de daadis aan u!
Hier is geen onderhoud meer nodig
Technische gebreken die aan de bestuur
der van een auto bekend zijn of redelij
kerwijs bekend kunnen zijn, worden
gerekend tot de nalatigheid van die
chauffeur. Of het nu bij een controle
of een aanrijding is: dan zit hij of zij
fout! Met gladde banden bijvoorbeeld,
slechte remmen, onjuiste of defecte ver
lichting, een stuurinrichting die niet meer
100 procent is, noemt u maar op. Onder
staand daarom een paar tips voor het
regelmatig zélf controleren van auto
onderdelen die van primair belang zijn.
Want: onderhoud is behoud; behoud van
uw auto en u zélf!
Remmen. Trap de rem terwijl de
auto stilstaat zo diep mogelijk in.
Laat hem weer opkomen en trap dan
nogmaals zo ver mogelijk naar beneden.
Als u de tweede keer nu aanzienlijker
minder diep kunt trappen, dan is het
hard nodig de automonteur erbij te
roepen. Tijdens de zaterdagse wasbeurt
even proberen!
Controleer de werking van de handrem
bij voorkeur op een helling. Kunt u de
handrem steeds verder uittrekken, zonder
dat u weerstand voelt, dan ook deze laten
bijstellen. Rij niet met de handrem ,erop'
weg!
Stuurinrichting. Defecten aan de stuur
inrichting zijn levensgevaarlijk. Laat uw
auto hierop regelmatig nakijken. Stuur-
speling kunt u zelf constateren. Houdt
het stuur met beide handen vast. Draai
het stuur, waarbij één hand op dezelfde
hoogte blijft rusten (u kunt ook iets
plakken op het stuur, daar waar bij
voorbeeld uw linkerduim zit bij het
uitgangspunt). Daar waar weerstand
wordt ondervonden bij het draaien (als
de wielen eveneens gaan bewegen), is
het tweede meetpunt.
De hoek tussen het uitgangspunt en dit
punt van weerstand mag niet groter zijn
dan 30 gr. (oftewel op een normaal
autostuur niet meer dan ongeveer 8 cm
cirkelomtrek(
Banden. Als uw banden bij controle
nog profiel vertonen op het gehele op
pervlak, kunnen ze er nog mee door. Is
er hier en daar géén profiel meer te
zien of komt het canvas er zelfs door,
dan kunt u geen dag langer wachten!
Denk regelmatig om de juiste banden
spanning.
Richtingsaanwijzers. Als u toch bezig
bent met het zaterdagse autopoetsen,
kijkt u dan meteen of uw richtingsaan
wijzers, of, in goed Nederlands, uw clig-
noteurs wel werken. Dat geldt ook voor
de stop- of remlichten. Door een zwaar
voorwerp (bijvoorbeeld een steen) op de
rempedaal te leggen kunt u zelf de rem
lichten even controleren.
Neem altijd een set reservelampjes mee.
Het scheelt u op z'n minst bij aanhouding
een proces-verbaal als u een defect lampje
meteen kunt verwisselen.
Uitlaat. Een lekke en dus niet
meer geluiddempende uitlaatpijp ver
groot de kans op gasontwikkeling in de
cabine. U kunt het controleren door de
uitlaat even af te sluiten. De motor moet
dan afslaan als alles in orde is.
Andere vaak ongevallen veroorzaken
de punten zijn: losstaande stoelen,
gescheurd chassis, gebroken veerbladen,
uitstekende delen van een auto, defecte
borging van koppelingen bij vrachtauto's
en auto's met caravanhaken. Laat bij aan
koop van een tweedehands auto de wa
gen eerst keuren. Een verstandig voor
stel is de kosten van de keuring voor
eigen rekening te nemen als de auto
in orde wordt bevonden, en als de wa
gen niet goed is de kosten door de ver
koper te laten voldoen!
35