Fotowedstrijd Vakantie '66 ONDERHOUD IS BEHOUD U DOET TOI H OOK MEE? In het vorige nummer van Vers van 't Vat heeft u, naar wij hopen, de aan kondiging gelezen van de fotowedstrijd, die dit jaar gehouden wordt onder het motto „Vakantie '66". Zoals we reeds schreven, geloven we deze keer op een enthousiaste deelname te kunnen rekenen. De fotografie heeft, als vrijetijdsbesteding, een geweldige vlucht genomen. Ook voor velen van ons is het dé liefhebberij. Een ieder kent in zijn of haar omgeving wel een of meer collega's, die deze hobby beoefe nen. In Amsterdam is het bijna zo ver, dat men dit in clubverband gaat doen. Het wachten is op de initiatiefnemer(s), die de stoot zal (zullen) geven. De foto club in Rotterdam is tot grote bloei ge komen (85 leden en 50 donateurs!) en naar wij vernamen gaat de fotoclub in Den Bosch weer opnieuw aan de slag. Alleen al van deze grote groep camera mensen verwachten wij een enthousiaste deelname. Maar niet alleen van hende wedstrijd staat open en is bedoeld voor alle ama teur-fotografen onder het personeel. Als extra stimulans (behalve de aantrek kelijke prijzen) is er de expositie van alle ingeleverde foto's een tentoonstel ling die, mits er voldoende inzendingen zijn, zowel in Amsterdam, Rotterdam als Den Bosch gehouden zal worden. Zoals reeds is bekendgemaakt, zal de jury bestaan uit telkens twee personeels leden van iedere brouwerij met als zevende lid de redacteur van Vers van 't Vat. In de jury hebben zitting genomen de drie chefs technische dienst, de heren C. Ham (Amsterdam), C. J. Onderwater (Rotterdam), Chr. de Vlieger (Den Bosch) en drie commerciële medewerkers, de heren E. Fortuin (Amsterdam), J. A. Vleghert (Rotterdam) en J. A. van 't Westende (Den Bosch). De sluitingsdatum van de wedstrijd is vastgesteld op 1 oktober 1966. De verdere voorwaarden vindt u in het meinummer van Vers van 't Vat (op aanvraag bij de redactie te Rotterdam verkrijgbaar). Amateur-fotografen van Heineken, het woord, of liever de daadis aan u! Hier is geen onderhoud meer nodig Technische gebreken die aan de bestuur der van een auto bekend zijn of redelij kerwijs bekend kunnen zijn, worden gerekend tot de nalatigheid van die chauffeur. Of het nu bij een controle of een aanrijding is: dan zit hij of zij fout! Met gladde banden bijvoorbeeld, slechte remmen, onjuiste of defecte ver lichting, een stuurinrichting die niet meer 100 procent is, noemt u maar op. Onder staand daarom een paar tips voor het regelmatig zélf controleren van auto onderdelen die van primair belang zijn. Want: onderhoud is behoud; behoud van uw auto en u zélf! Remmen. Trap de rem terwijl de auto stilstaat zo diep mogelijk in. Laat hem weer opkomen en trap dan nogmaals zo ver mogelijk naar beneden. Als u de tweede keer nu aanzienlijker minder diep kunt trappen, dan is het hard nodig de automonteur erbij te roepen. Tijdens de zaterdagse wasbeurt even proberen! Controleer de werking van de handrem bij voorkeur op een helling. Kunt u de handrem steeds verder uittrekken, zonder dat u weerstand voelt, dan ook deze laten bijstellen. Rij niet met de handrem ,erop' weg! Stuurinrichting. Defecten aan de stuur inrichting zijn levensgevaarlijk. Laat uw auto hierop regelmatig nakijken. Stuur- speling kunt u zelf constateren. Houdt het stuur met beide handen vast. Draai het stuur, waarbij één hand op dezelfde hoogte blijft rusten (u kunt ook iets plakken op het stuur, daar waar bij voorbeeld uw linkerduim zit bij het uitgangspunt). Daar waar weerstand wordt ondervonden bij het draaien (als de wielen eveneens gaan bewegen), is het tweede meetpunt. De hoek tussen het uitgangspunt en dit punt van weerstand mag niet groter zijn dan 30 gr. (oftewel op een normaal autostuur niet meer dan ongeveer 8 cm cirkelomtrek( Banden. Als uw banden bij controle nog profiel vertonen op het gehele op pervlak, kunnen ze er nog mee door. Is er hier en daar géén profiel meer te zien of komt het canvas er zelfs door, dan kunt u geen dag langer wachten! Denk regelmatig om de juiste banden spanning. Richtingsaanwijzers. Als u toch bezig bent met het zaterdagse autopoetsen, kijkt u dan meteen of uw richtingsaan wijzers, of, in goed Nederlands, uw clig- noteurs wel werken. Dat geldt ook voor de stop- of remlichten. Door een zwaar voorwerp (bijvoorbeeld een steen) op de rempedaal te leggen kunt u zelf de rem lichten even controleren. Neem altijd een set reservelampjes mee. Het scheelt u op z'n minst bij aanhouding een proces-verbaal als u een defect lampje meteen kunt verwisselen. Uitlaat. Een lekke en dus niet meer geluiddempende uitlaatpijp ver groot de kans op gasontwikkeling in de cabine. U kunt het controleren door de uitlaat even af te sluiten. De motor moet dan afslaan als alles in orde is. Andere vaak ongevallen veroorzaken de punten zijn: losstaande stoelen, gescheurd chassis, gebroken veerbladen, uitstekende delen van een auto, defecte borging van koppelingen bij vrachtauto's en auto's met caravanhaken. Laat bij aan koop van een tweedehands auto de wa gen eerst keuren. Een verstandig voor stel is de kosten van de keuring voor eigen rekening te nemen als de auto in orde wordt bevonden, en als de wa gen niet goed is de kosten door de ver koper te laten voldoen! 35

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 37