Kantine onderging metamorfose TELEFOONCENTRALE KREEG NIEUWE APPARATUUR DEN BOSCH Verheugde gezichten achter het buffet van de dames (v.l.n.r.) T. Hamerslag, R. Smit, M. van Bladel en Chr. van der Laar. Tenslotte heeft ook de kantine te 's-Hertogenbosch de zo lang verwach te verandering ondergaan. Het betreft hier geen verbouwing in de gebruikelijke betekenis, doch een reeks van voorzieningen, die tot doel hadden de sfeer van deze ruimte zo danig te verbeteren, dat een verblijf daar bijdraagt tot de ontspanning van de bezoeker. Wat een ieder onmiddellijk is opge vallen is, dat de akoustiek thans zeer veel verbeterd is. Dit is bereikt door een akoustisch plafond en de toepassing van een aantal geluidab- sorberende materialen op de wanden. De ruimtelijke werking is eveneens duidelijk gewijzigd, waardoor meer beslotenheid is verkregen. Door het plaatsen van enkele gemetselde wand- Het interieur van de Bossche kantine heeft een heei ander aanzien gekregen. In de telefooncentrale van onze Bossche brouwerij heeft enige tijd geleden een op het eerste gezicht niet erg opvallende, maar niettemin zeer belangrijke verande ring plaatsgevonden. Op 23 mei jl. werd namelijk een geheel nieuwe apparatuur in gebruik genomen, die te vens een aanzienlijke uitbreiding ten opzichte van de oude centrale betekende. Voor het plaatsen van de nieuwe apparatuur hebben de mensen van de P.T.T. vele overuren gemaakt ten einde het geheel op de vastgestelde datum in bedrijf te kunnen stellen. De nieuwe centrale heeft twee bedieningspanelen tegen vroeger een. Was het voorheen zó, dat slechts een van de dames de (vele) verbindingen tot stand kon brengen, nu bestaat de mogelijkheid dat de andere telefoniste tijdens de spitsuren op haar eigen bedieningspaneel bij springt. Een nieuwtje aan deze bedieningpanelen is, dat het door verbinden nu niet meer via een kiesschijf gebeurt, maar door middel van een aantal van een cijfer voorziene drukknoppen of toetsen. Er is nog een andere voorziening, die het werk van de telefonistes wat minder enerverend maakt. Wan neer voorheen enkele mensen tegelijk op doorverbin ding wachtten, was dat op het bedieningspaneel zicht baar door het voortdurend flikkeren van een aantal lampjes. Nu is er voor dit doel slechts één lampje, waarop bij een aantal gelijktijdige aanvragen degenen, die zoals dit heet „in de wacht zitten", na elkaar worden aangediend. De vergroting van de centrale betekent voor het in terne verkeer een uitbreiding van vijftig procent wat het aantal toestellen betreft (van 100 op 150). Door de reeds volledige bezetting van de kabels, is het helaas nog niet mogelijk het aantal buitenlijnen uit te breiden. Op de foto ziet u de telefonistes Marjan Commijs (links) en Francis de Haas in volle actie.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 12