Foto- en Filmclub Rotterdam De filmsnelheden zijn uitgedrukt in getallen, waarbij internationaal nog maar weinig aan normalisatie is ge daan. Op bijna alle filmverpakkin gen wordt de gevoeligheid snel- heid) in twee waarderingen opgege ven en wel in graden DIN èn in graden ASA (bij films van Engelse herkomst ook nog in graden WES TON). Het zou te ver voeren om in dit ar tikel hierop dieper in te gaan; wij adviseren u cm voor de vakantie films te kopen van niet te hoge snel heid; dit zijn films met de aanduiding 16° DIN 32 ASA. Drie opnamen van hetzelfde onderwerp, ge fotografeerd van telkens een iets ander stand punt en uit verschillende hoeken. Hoe het niet en hoe het wel moet. Door een ander standpunt in te nemen, worden alle storende elementen van de linkerfoto vermeden. De rechterfoto werd op slechts enkele meters afstand van de andere genomen. Probeer dan steeds het onderwerp zo goed mogelijk te benaderen. Eerst kij ken door de zoeker van de camera welk deel van het onderwerp het meest interessant is, welke storende elementen er in voorkomen, zoals bij voorbeeld een boom die uit het hoofd van uw dochter schijnt te groeien. Nu we het toch over fotograferen van mensen in het landschap of de stad hebben, willen wij op het vol gende wijzen. Er zijn twee mogelijk heden: óf u fotografeert de personen zodanig dat het een portretopname wordt, waarbij landschap of gebouw als te verwaarlozen achtergrondvul ling fungeert (en dan onscherp wordt gehouden), óf u maakt een opname waarbij het landschap (gebouw etc.) de volle aandacht krijgt en de per sonen slechts als welkome voorgrond- vulling dienst doen. Laat ze dan niet nadrukkelijk naar de fotograaf sta ren. Laat ze liever opzij kijken of met de rug naar de fotograaf zitten. Als u bijvoorbeeld een berg- of heu vellandschap fotograferen wilt, ont breekt dikwijls een geschikte voor- grondvulling. En deze voorgrond- Vermijd storende elementen en zoek een rustige achtergrond. (Foto, gemaakt met boxcamera door 'n mam die haar eerste filmpje schoot!) vulling is juist zo belangrijk want daarmee brengt u diepte in de foto. Wat kunt u nu als voorgrondvulling gebruiken? Dat kan van alles zijn. Een hek, een struik, een tak boven in het beeld, een mens die zich op een afstand van minstens 10 meter van de camera bevindt. Bij kleurenopnamen is het dikwijls inte ressant een kleurig motief op de voor grond te houden, bijvoorbeeld bloe- Verderop in dit artikel wordt één en ander gezegd omtrent de belichtings tijd en zoals u zult begrijpen is de snelheid van de film van grote in vloed op de belichtingstijd, welke tijd alleen bepaald kan worden met be hulp van een belichtingsmeter, waar op de filmsnelheid van te voren is ingesteld. Negatief-kleurenfilms: geven kleu renfoto's op papier, tegenwoordig ook dikwijls op plastic. Positief-kleurenfilms: voor het ma ken van kleurendia's, die u, na ont wikkeling door de fabrikant, kunt bekijken door een viewer of met behulp van een projector op een witte achtergrond kunt projecteren. Kosten van de foto's Bij de opstelling van onderstaande prijzen, zijn wij er van uitgegaan dat u lid of donateur bent van de foto- en filmclub Heineken Rotterdam. Zwart/wit foto (zelf ontwikkeld en afgedrukt, briefkaart) 0,20 per st. Kleurenfoto (door fabrikant ontwik keld en afgedrukt, briefkaart) 1,10 per stuk. Kleurendia (door fabrikant ontwik keld, zelf ingeraamd) 0,40 per stuk. Na dit overzicht willen wij thans overgaan tot het eigenlijke doel van dit artikel en u wat tips geven en ook wat technische gegevens ver strekken die het u mogelijk maken foto's te verkrijgen van goede kwali teit. We gaan dus met vakantie. Als u er een echt reisverhaal van wilt maken, moet u een serie opbouwen uit de ge gevens die met de reis te maken heb ben. Dus niet zonder enige overgang van Rotterdam naar de Zuil van Trajanus in Rome, maar lardeer uw verhaal met opnamen van de mooiste plekjes die u onderweg gezien hebt. 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 25