VAKANTIEFOTO'S ,.i>
U hebt dus een wat eenvoudiger ca
mera. Als dit toestel van vrij recente
datum is, kunt u er op rekenen dat
de kwaliteit van de lens zonder meer
goed is. Door de enorme Japanse
concurrentie kunnen de fabrikanten
het zich niet meer veroorloven slechte
camera's aan de markt te brengen,
terwijl ook de massaproduktie zowel
aan prijs als aan kwaliteit ten goede
is gekomen. Een tiental jaren geleden
besteedde een Amerikaanse fabriek
enige honderdduizenden dollars aan
het berekenen van een lens voor een
camera in de populaire prijsklasse.
Tegenwoordig geven computers in
zeer korte tijd alle benodigde gege
vens. Een camera van werkelijk goede
kwaliteit koopt u thans voor om
streeks honderd gulden en tussen de
honderd en tweehonderd gulden heeft
u een precisie-apparaat dat aan alle
te stellen optische eisen voldoet en
bovendien een keus geeft uit diverse
technische mogelijkheden.
Dit is natuurlijk een flinke uitgave,
maar u moet wel bedenken dat niet
alleen alle waar naar z'n geld is,
maar ook dat u zo veel plezier kunt
beleven als u na de vakantie de be
schikking heeft over een prachtige
serie foto's of kleurendia's, die het u
mogelijk maken de mooiste momen
ten van uw vakantie opnieuw te be
leven. Kent u de slagzin: „Wie foto
grafeert leeft twee maal"? Hierin
steekt veel waarheid, want het is op
vallend hoeveel meer aandacht aan
de omgeving wordt geschonken als u
er op uit bent de mooiste onderwer
beeldformaat. Hiermee wordt op de
film een beeld vastgelegd van 24 x 36
mm. Dit is ruimschoots voldoende om
met de huidige films een goede en
scherpe foto van omstreeks 30 x 40
cm te (laten) maken, of, indien er
kleurendia's zijn gemaakt, deze te
projecteren op een witte achtergrond
tot een grootte van meer van 1 m2.
De film is de basis waarop de beel
den worden vastgelegd en voor uw
doel komen de volgende soorten in
aanmerking:
Negatieffilm: hiervan krijgt u later
zwart/wit foto's (positief).
Van ieder merk zijn de films van dit
type in verschillende „snelheden" te
koop. We spreken van „snelle films"
en van „langzame films". Hiermee
wordt bedoeld de gevoeligheid van
de film voor lichtindrukken. Zowel
snelle als langzame films hebben be
paalde voor- en nadelen. Met een
snelle film kunt u als er weinig licht
is, nog werken met relatief korte
sluitertijden (hierover later meer) en
krijgt u een goed negatief, echter dik
wijls van een wat grove structuur.
Een wat langzamere film dient langer
belicht te worden, maar geeft mooie
re, fijnere, negatieven.
door A. A. FRENKS
In de vorige uitgave van Vers van 't Vat hebben wij beloofd u enkele
adviezen te geven voor het maken van vakantiefoto's, die u meer voldoening
zullen geven dan de zo maar lukraak geschoten kiekjes.
Wij gaan er van uit dat u géén super-camera heeft. Het fotograferen is in
wezen niet zo zeer afhankelijk van de kwaliteit van de camera als wel van de
visie van de man of de vrouw die het toestel hanteert. Natuurlijk bieden de
tegenwoordig welhaast volmaakte systeemcamera's (spiegelreflex, verwissel
bare objectieven, macro-instelapparatuur, etc.) legio mogelijkheden om een
onderwerp op een geraffineerde manier te benaderen, maar deze apparatuur
komt pas voor u in aanmerking als fotograferen uw volle belangstelling
heeft gekregen en zelfs tot een hobby is uitgegroeid.
pen fotografisch vast te leggen. Er is
wel eens gezegd: „U moet met uw
camera trachten te schilderen." En
dat is nu juist het verschil tussen het
maken van foto's en dat van kiekjes.
Een goede kunstschilder zal nooit
klakkeloos ergens zijn ezel neerpoten
en alles maar op het doek zetten zo
als het er dan toevallig uitziet. Nee,
hij draait om zijn onderwerp heen,
bekijkt het onder verschillende hoe
ken, onder gewijzigde lichtval en ge
bruikt zijn handen om een deel van
het onderwerp uit het gezichtsveld te
halen en overweegt dan de compositie
(beeldopbouw) van het geheel. En
eigenlijk heeft zo'n schilder het ge
makkelijker dan een fotograaf, want
als er ergens een storend element is
(telegraafdraden, geparkeerde auto's,
etc.) dan laat hij dat eenvoudig weg.
Een fotograaf heeft deze mogelijk
heid niet en zal dus moeten trachten
door het kiezen van een beter stand
punt deze elementen kwijt te raken
en soms zelfs moeten beslissen dat de
foto niet gemaakt kan worden.
Het meest gebruikte cameratype is
tegenwoordig het zogenaamde klein-
22