VAKANTIEFOTO'S ,.i> U hebt dus een wat eenvoudiger ca mera. Als dit toestel van vrij recente datum is, kunt u er op rekenen dat de kwaliteit van de lens zonder meer goed is. Door de enorme Japanse concurrentie kunnen de fabrikanten het zich niet meer veroorloven slechte camera's aan de markt te brengen, terwijl ook de massaproduktie zowel aan prijs als aan kwaliteit ten goede is gekomen. Een tiental jaren geleden besteedde een Amerikaanse fabriek enige honderdduizenden dollars aan het berekenen van een lens voor een camera in de populaire prijsklasse. Tegenwoordig geven computers in zeer korte tijd alle benodigde gege vens. Een camera van werkelijk goede kwaliteit koopt u thans voor om streeks honderd gulden en tussen de honderd en tweehonderd gulden heeft u een precisie-apparaat dat aan alle te stellen optische eisen voldoet en bovendien een keus geeft uit diverse technische mogelijkheden. Dit is natuurlijk een flinke uitgave, maar u moet wel bedenken dat niet alleen alle waar naar z'n geld is, maar ook dat u zo veel plezier kunt beleven als u na de vakantie de be schikking heeft over een prachtige serie foto's of kleurendia's, die het u mogelijk maken de mooiste momen ten van uw vakantie opnieuw te be leven. Kent u de slagzin: „Wie foto grafeert leeft twee maal"? Hierin steekt veel waarheid, want het is op vallend hoeveel meer aandacht aan de omgeving wordt geschonken als u er op uit bent de mooiste onderwer beeldformaat. Hiermee wordt op de film een beeld vastgelegd van 24 x 36 mm. Dit is ruimschoots voldoende om met de huidige films een goede en scherpe foto van omstreeks 30 x 40 cm te (laten) maken, of, indien er kleurendia's zijn gemaakt, deze te projecteren op een witte achtergrond tot een grootte van meer van 1 m2. De film is de basis waarop de beel den worden vastgelegd en voor uw doel komen de volgende soorten in aanmerking: Negatieffilm: hiervan krijgt u later zwart/wit foto's (positief). Van ieder merk zijn de films van dit type in verschillende „snelheden" te koop. We spreken van „snelle films" en van „langzame films". Hiermee wordt bedoeld de gevoeligheid van de film voor lichtindrukken. Zowel snelle als langzame films hebben be paalde voor- en nadelen. Met een snelle film kunt u als er weinig licht is, nog werken met relatief korte sluitertijden (hierover later meer) en krijgt u een goed negatief, echter dik wijls van een wat grove structuur. Een wat langzamere film dient langer belicht te worden, maar geeft mooie re, fijnere, negatieven. door A. A. FRENKS In de vorige uitgave van Vers van 't Vat hebben wij beloofd u enkele adviezen te geven voor het maken van vakantiefoto's, die u meer voldoening zullen geven dan de zo maar lukraak geschoten kiekjes. Wij gaan er van uit dat u géén super-camera heeft. Het fotograferen is in wezen niet zo zeer afhankelijk van de kwaliteit van de camera als wel van de visie van de man of de vrouw die het toestel hanteert. Natuurlijk bieden de tegenwoordig welhaast volmaakte systeemcamera's (spiegelreflex, verwissel bare objectieven, macro-instelapparatuur, etc.) legio mogelijkheden om een onderwerp op een geraffineerde manier te benaderen, maar deze apparatuur komt pas voor u in aanmerking als fotograferen uw volle belangstelling heeft gekregen en zelfs tot een hobby is uitgegroeid. pen fotografisch vast te leggen. Er is wel eens gezegd: „U moet met uw camera trachten te schilderen." En dat is nu juist het verschil tussen het maken van foto's en dat van kiekjes. Een goede kunstschilder zal nooit klakkeloos ergens zijn ezel neerpoten en alles maar op het doek zetten zo als het er dan toevallig uitziet. Nee, hij draait om zijn onderwerp heen, bekijkt het onder verschillende hoe ken, onder gewijzigde lichtval en ge bruikt zijn handen om een deel van het onderwerp uit het gezichtsveld te halen en overweegt dan de compositie (beeldopbouw) van het geheel. En eigenlijk heeft zo'n schilder het ge makkelijker dan een fotograaf, want als er ergens een storend element is (telegraafdraden, geparkeerde auto's, etc.) dan laat hij dat eenvoudig weg. Een fotograaf heeft deze mogelijk heid niet en zal dus moeten trachten door het kiezen van een beter stand punt deze elementen kwijt te raken en soms zelfs moeten beslissen dat de foto niet gemaakt kan worden. Het meest gebruikte cameratype is tegenwoordig het zogenaamde klein- 22

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 24