Foto- en Filmclub Overpeinzingen van een jurylid Twee maal in de maand neemt de jury plaats achter de jurytafel om de in geleverde foto's en dia's te beoordelen. We kunnen u verzekeren dat dit geen eenvoudige taak is! Ieder jurylid pro beert naar beste weten zijn oordeel over het ingeleverde werk te geven. Vanzelfsprekend kan een lid van de jury niet volkomen objectief zijn, een persoonlijke visie speelt altijd een belangrijke rol; afgezien van de tech nische kwaliteiten van het ingelever de werk: men vindt iets mooi of niet mooi. Belangrijk is echter bij de kri tische nabeschouwing de juiste toon te vinden. Beginners, die pas met de competitie meedoen en werk inleve ren, waarop veel valt aan te merken, mogen door het oordeel van de jury bezwaar het werk van gevorderden te kritiseren. Dit bezwaar is overi gens zeer misplaatst, de jury is op democratische wijze uit en door de leden gekozen, dus de heren die zit ting in de jury hebben, hebben het volste vertrouwen van de leden! Om het moeilijke en vaak ondank bare werk van de jury te illustreren, diene het volgende voorbeeld: Een foto wordt op de bok geplaatst. Na enige bedenktijd, drukt de jury zijn waardering in een cijfer uit en krijgt daarna de gelegenheid tot het geven van commentaar. Jurylid A krijgt de eerste spreek beurt. Hij is daar niet verguld mee, hij vindt de foto niet zo best, maar zoekt naar de juiste toon om dit onder woorden te brengen. Hij zegt: „Ik vind dit een mooi onderwerp, maar ik heb niet alle waardering voor de ma nier waarop dit onderwerp is be naderd. Was het niet beter geweest Foto-van-de-maand, januari, M. van Willigen (beginners) niet worden afgeschrikt, integendeel de kritiek moet altijd opbouwend zijn, zodat de beginners aangespoord worden beter werk in te leveren. Bij de beoordeling van de foto's van de gevorderden geldt: Spaar de roede niet! Hoewel, bij de jurering van deze foto's doen zich andere problemen voor. Het aantal gevorderden in onze club is, jammer genoeg, belangrijk kleiner dan het aantal beginners. Het is dus niet te voorkomen dat in de jury beginners, overigens zeer com petent tot oordelen, zitting hebben. Juist deze juryleden zien het als een als de maker een paar stappen naar links was gegaan, dus het onderwerp vanuit een ander standpunt had be naderd, dan waren de storende ele menten, nu in de foto aanwezig, er niet opgekomen." Hij zegt nog iets over de donkere- kamertechniek en nu is een ander jurylid aan de beurt, dat eenzelfde of een andere mening is toegedaan. Na dat alle leden van de jury hun zegje hebben gezegd, wil de maker van de foto ook nog wel eens wat vertellen. De maker zegt: (Is er in zijn stem geluid een vleugje sarcasme te ont dekken?): „Ik ben het helemaal niet eens met die juryleden, die zeggen dat ik iets naar links moest gaan, want als ik dat gedaan had, was de Stichting Heineken's Pensioenfonds een weduwe rijker geweest, want di rect links naast mij was een afgrond van 500 meter!" Die zit!! Hilariteit in de zaal, verslagenheid bij een deel van de jury. Nadat enkele foto's zijn beoordeeld, komt er weer een foto op de bok, kennelijk van dezelfde maker die nog net niet in het ravijn is geduveld. Jurylid A krijgt (speling van het noodlot?) weer de eerste spreekbeurt. Hij voelt zich wederom niet op zijn gemak. Met het angstzweet in de han den legt hij zijn woorden op een goudschaaltje en zegt: „Ik heb voor deze foto veel waardering, heel goed van gradatie en prachtig geglansd". Hij haalt diep adem en vervolgt: „Toch wil ik nog iets opmerken, was het niet mogelijk geweest om een iets ander standpunt in te nemen?" Hij ziet aan het Hollandse landschap, dat er geen ravijnen aanwezig kunnen zijn en zegt met iets meer bravour: „Ook heb ik bezwaar tegen de af snijding, die linker boom staat hele maal ingeklemd tegen de rand". Jurylid A haalt weer normaal adem en laat de rest van de jury aan het woord. Wederom wil de maker repliceren. Het vleugje sarcasme is nu uit zijn stem verdwenen en heeft plaats ge maakt voor een vleug nijd. „Inder daad waren er geen ravijnen aan wezig, maar rechts en links van mij groeiden brandnetels, en ik stond tot mijn enkels in de modder. Tot over maat van ramp viel mijn zonnekap in de blubber, werd ik opgevreten door de muggen, maakte mijn vrouw ruzie omdat ik al een half uur bezig was met één foto, ook zij werd door de muggen gebeten en mijn goede pak kon naar de stomerij. Aan die in gesloten boom kon ik niets doen, want er vlak naast stond een lantaarnpaal en die wilde ik er niet op hebben!" Jurylid A snakt naar adem, zijn hart roffelt onregelmatig en hij vervloekt het moment waarop hij in de jury zitting heeft genomen. Beste lezers, zoals u wellicht begrijpt, is bovenstaand verhaal verzonnen en derhalve onjuist. Mocht u er aan stoot aan nemen, elke gelijkenis met een u bekend persoon is geheel toe vallig. De beste foto van de maand was van M. van Willigen, groep begin ners. Dit was de eerste foto, die Van Willigen ter jurering aanbood. Een voorbeeld dat navolging verdient! 41

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 43