DOE MEE MET VERKEERSSLEUTEL
2500
doden
60.000
gewonden
IN RIJTEST 62 PROCENT
ONVOLDOENDE
Slechts 2 procent uitstekend
HET GAAT OOK OM UW LEVEN!
Wij behoeven u niet te vragen of u weet hoe het tegenwoordig met de
verkeersveiligheid, of moeten we zeggen verkeersonveiligheid, is gesteld.
Kranten, radio en televisie houden u dagelijks op de hoogte van de zware
tol die de langsrazende verkeersramp telkens weer en overal in ons land
eist. Maakt het nog indruk op u? Eerlijk gezegd, nee. Zolang die verkeers
ramp maar aan ons, onze familie, onze vrienden en relaties voorbijraast,
zolang zegt het ons weinig.
Wat u hierover hoort, leest of ziet maakt echter slechts een klein deel uit
van het leed dat dagelijks als gevolg van verkeersongevallen geleden wordt.
Als op Oudejaarsavond 1965 aan de hand van voorlopige cijfers de trieste
balans van die permanente verkeersramp over het afgelopen jaar is opge
maakt, luidt het totale dodencijfer 2400. Naar schatting werden in 1965
meer dan 60.000 mensen, van wie meer dan de helft ernstig, gewond. Dat
betekent, rekent u maar even uit, per dag zeker 6 doden en meer dan
160 gewonden
Maar zullen wij
Aan het bevorderen van de ver
keersveiligheid wordt gelukkig
heel veel gedaan. Het Verbond voor
Veilig Verkeer bijvoorbeeld houdt, als
een van zijn acties, reeds geruime tijd
een verkeerscursus onder de naam
Verkeerssleutel. Vele bedrijven alom
in den lande hebben hieraan reeds
deelgenomen of zijn er op dit moment
aan bezig. Heineken doet, evenals
twee jaar geleden, ook weer mee.
Voor hen die het nog niet weten,
deze cursus stelt u in staat op een
eenvoudige en prettige wijze uw
kennis omtrent de verkeersregels nog
weer eens op te frissen. Als u zich
opgeeft en dat doet u, want het
is van (levens)belang ontvangt u
een uit zes hoofdstukken bestaande
verkeerstheorie, aangevuld met een
verklaring van de verkeerstekens.
Deze hoofdstukken zijn dusdanig ge
schreven en geïllustreerd, dat de deel
nemers deze theorie op hun gemak
elke dag een half uurtje thuis
kunnen bestuderen. Elk hoofdstuk
bevat een vragenlijst waarvan het
invullen weinig moeite kost. Het deel
nemen aan de Verkeerssleutel bete
kent echt geen zware studie. Al le
zend maakt u zich de leerstof (weer)
eigen. Na het volgen van de cursus
legt u een eenvoudig examen af, een
examen waarvoor over alle deelne
mende Nederlandse bedrijven gere
kend ruim 90 procent slaagt. Bent u
geslaagd, dan ontvangt u het Ver-
keerssleutelcertificaat met bijbehorend
draagsleuteltje.
Zoals we reeds schreven, nemen tien
duizenden werknemers in ons land
aan de Verkeerssleutel deel. Wij ge
loven dat het personeel van Heineken
niet zal achterblijven. De kosten voor
deelneming zijn zeer laag. Bovendien
neemt het bedrijf een gedeelte ervan
voor zijn rekening, zodat de kosten
per persoon niet meer dan 2,75
bedragen.
Per vestiging zal één functionaris
als contactman optreden, te weten
voor:
Amsterdam, de heer Hof,
Rotterdam, de heer Van Roon,
Den Bosch, de heer De Laat.
U kunt uw aanmeldingsformuliertje,
in het verkeer moeten tellen?
Op grond van statistische cij
fers is te berekenen dat het
aantal doden dat het afgelopen
jaar tengevolge van verkeers
ongelukken te betreuren is ge
weest al ruwweg 2.400 zal blij
ken te zijn. Het juiste getal zal
pas over enkele maanden vast
staan. Ook is te voorspellen
dat obs verkeer het afgelopen
jaar meer dan
heeft geelst.
dat in dit Versevat ingesloten is, bij
een van deze heren inleveren. Zo'n
aanmeldingsformuliertje is ook bij een
van hen verkrijgbaar of hangt in de
verschillende kantoren en kantines
voor het grijpen.
Nogmaals, het gaat om de verkeers
veiligheid, uw veiligheid. En bedenk
ook, elke dag: uw gezin, uw familie
verwacht u weer veilig thuis. Daar
om, doe mee met Verkeerssleutel
twee!
Van een onzer verslaggevers
ARNHEM Volgens de Na
tionale Rijtest, gisteravond op
de televisie, mag slechts een heel
klein deel van autorijdend Ne
derland er prat op gaan een uit
stekend chauffeur te zijn. Vee!
erger is dat maar liefst 62 pro
cent slecht rijdt. Van de deelne
mers kwam 62 procent met een
fikse onvoldoende uit de bus.
Die komen in aanmerking voor
een herexamen", zei Ageeth
Scherphuis erover.
23