DOE MEE MET VERKEERSSLEUTEL 2500 doden 60.000 gewonden IN RIJTEST 62 PROCENT ONVOLDOENDE Slechts 2 procent uitstekend HET GAAT OOK OM UW LEVEN! Wij behoeven u niet te vragen of u weet hoe het tegenwoordig met de verkeersveiligheid, of moeten we zeggen verkeersonveiligheid, is gesteld. Kranten, radio en televisie houden u dagelijks op de hoogte van de zware tol die de langsrazende verkeersramp telkens weer en overal in ons land eist. Maakt het nog indruk op u? Eerlijk gezegd, nee. Zolang die verkeers ramp maar aan ons, onze familie, onze vrienden en relaties voorbijraast, zolang zegt het ons weinig. Wat u hierover hoort, leest of ziet maakt echter slechts een klein deel uit van het leed dat dagelijks als gevolg van verkeersongevallen geleden wordt. Als op Oudejaarsavond 1965 aan de hand van voorlopige cijfers de trieste balans van die permanente verkeersramp over het afgelopen jaar is opge maakt, luidt het totale dodencijfer 2400. Naar schatting werden in 1965 meer dan 60.000 mensen, van wie meer dan de helft ernstig, gewond. Dat betekent, rekent u maar even uit, per dag zeker 6 doden en meer dan 160 gewonden Maar zullen wij Aan het bevorderen van de ver keersveiligheid wordt gelukkig heel veel gedaan. Het Verbond voor Veilig Verkeer bijvoorbeeld houdt, als een van zijn acties, reeds geruime tijd een verkeerscursus onder de naam Verkeerssleutel. Vele bedrijven alom in den lande hebben hieraan reeds deelgenomen of zijn er op dit moment aan bezig. Heineken doet, evenals twee jaar geleden, ook weer mee. Voor hen die het nog niet weten, deze cursus stelt u in staat op een eenvoudige en prettige wijze uw kennis omtrent de verkeersregels nog weer eens op te frissen. Als u zich opgeeft en dat doet u, want het is van (levens)belang ontvangt u een uit zes hoofdstukken bestaande verkeerstheorie, aangevuld met een verklaring van de verkeerstekens. Deze hoofdstukken zijn dusdanig ge schreven en geïllustreerd, dat de deel nemers deze theorie op hun gemak elke dag een half uurtje thuis kunnen bestuderen. Elk hoofdstuk bevat een vragenlijst waarvan het invullen weinig moeite kost. Het deel nemen aan de Verkeerssleutel bete kent echt geen zware studie. Al le zend maakt u zich de leerstof (weer) eigen. Na het volgen van de cursus legt u een eenvoudig examen af, een examen waarvoor over alle deelne mende Nederlandse bedrijven gere kend ruim 90 procent slaagt. Bent u geslaagd, dan ontvangt u het Ver- keerssleutelcertificaat met bijbehorend draagsleuteltje. Zoals we reeds schreven, nemen tien duizenden werknemers in ons land aan de Verkeerssleutel deel. Wij ge loven dat het personeel van Heineken niet zal achterblijven. De kosten voor deelneming zijn zeer laag. Bovendien neemt het bedrijf een gedeelte ervan voor zijn rekening, zodat de kosten per persoon niet meer dan 2,75 bedragen. Per vestiging zal één functionaris als contactman optreden, te weten voor: Amsterdam, de heer Hof, Rotterdam, de heer Van Roon, Den Bosch, de heer De Laat. U kunt uw aanmeldingsformuliertje, in het verkeer moeten tellen? Op grond van statistische cij fers is te berekenen dat het aantal doden dat het afgelopen jaar tengevolge van verkeers ongelukken te betreuren is ge weest al ruwweg 2.400 zal blij ken te zijn. Het juiste getal zal pas over enkele maanden vast staan. Ook is te voorspellen dat obs verkeer het afgelopen jaar meer dan heeft geelst. dat in dit Versevat ingesloten is, bij een van deze heren inleveren. Zo'n aanmeldingsformuliertje is ook bij een van hen verkrijgbaar of hangt in de verschillende kantoren en kantines voor het grijpen. Nogmaals, het gaat om de verkeers veiligheid, uw veiligheid. En bedenk ook, elke dag: uw gezin, uw familie verwacht u weer veilig thuis. Daar om, doe mee met Verkeerssleutel twee! Van een onzer verslaggevers ARNHEM Volgens de Na tionale Rijtest, gisteravond op de televisie, mag slechts een heel klein deel van autorijdend Ne derland er prat op gaan een uit stekend chauffeur te zijn. Vee! erger is dat maar liefst 62 pro cent slecht rijdt. Van de deelne mers kwam 62 procent met een fikse onvoldoende uit de bus. Die komen in aanmerking voor een herexamen", zei Ageeth Scherphuis erover. 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1966 | | pagina 25