Heineken hielp heffen in de IJ-tunnel 1 Het gedeelte van de IJ-tunnel, waar de demonstratie werd gegeven. licht, maar de aanwezigheid van de vele „hoge Pieten" maakte het er voor onze bestuurder niet gemakkelijker op. Het wegzetten van een pallet met kratten bier is toch echt wel iets anders dan wat hier gevraagd werd. Wel haalde men een verrijdbare stellage erbij (foto 4) en gaf een voorman vervolgens van bovenaf de laatste aanwijzingen, maar het juiste aanrijden en het omhoog- drukken moest door de heer Van der Zeeuw worden uitgevoerd. Hij heeft het op voortreffelijke wijze gedaan! Op de verrijdbare stellage stonden twee mannen die het T-stuk, toen het precies op zijn plaats was gebracht, met zware moeren tegen het plafond vastschroefden. In totaal zijn die dag 17 elementen naar boven gebracht. Directie, uitvoerders en opzichters van „Cobijt" waren meer dan tevreden, terwijl de heer Van der Zeeuw die avond moe, maar gelukkig naar huis ging. De firma Koopman Co. ten slotte wil op deze wijze gaarne ieder, die aan deze demonstratie heeft mee gewerkt, hartelijk bedanken. 4 Een voorman gaf van bovenaf aanwijzingen. Door de directie van „Cobijt" (Combinatie Bouw 1 J-tunnel) werd onlangs de mogelijkheid overwogen een vorkheftruck in te schakelen bij de uitvoering van een bepaald karwei in de tunnel. Zij benaderde daarvoor de firma Koopman Co. te Amsterdamdealer van de bekende Clark vorkheftrucks. Deze kon echter op korte termijn niet voldoen aan het verzoek met een vorktruck met grote hefhoogte een demonstratie te geven. De firma Koopman riep toen onze hulp in en omdat de relatie tussen Heineken en de firma Koopman prettig is en verder iedere Amsterdammer warm loopt voor het l]-tunnelproject, verklaarde Heineken zich bereid voor een dag een van zijn grote trucks aan Cobijtte ver huren. 2 3 En zo vertrok op dinsdag 12 oktober jl. de heer J. P. van der Zeeuw met zijn vorkheftruck van de brouwerij naar Amsterdam-Noord, waar hij via de reeds gereed- zijnde noordelijke uitrit het eerste tunnelsegment bereikte. Het ging daar om het volgende karwei. Betonplaten, zg. T-stukken, 1,80 m hoog en ongeveer 0,5 m breed, moesten naast elkaar aan het plafond worden opgehan gen ten behoeve van de later aan te brengen ventilatie kanalen (op foto 3 duidelijk zichtbaar). De taak van de heer Van der Zeeuw was nu deze om gekeerde T-stukken, die elk 800 kg wogen, tegen het zes meter hoge plafond aan te brengen en ze precies met de uitsparingen in twee reeds aangebrachte draadeinden te prikken. De hoofduitvoerders van „Cobijt" waren benieuwd of een vorkheftruck dit karwei kon klaren en vandaar de demonstratie Het eerste T-stuk werd met balken en kikkerplaten stevig op de vorken van de heftruck bevestigd. Gelukkig was de tunnel goed ver- De T-stukken worden op de vorken van de heftruck bevestigd; links de heer Van der Zeeuw. (Foto 2) Het karwei, het omhoogbrengen en tegen het plafond drukken van de betonnen platen, werd door de heer Van der Zeeuw op voortreffelijke wijze geklaard. (Foto 3)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1965 | | pagina 17