Heineken hielp heffen
in de IJ-tunnel
1 Het gedeelte van de IJ-tunnel, waar de demonstratie werd gegeven.
licht, maar de aanwezigheid van de vele „hoge Pieten"
maakte het er voor onze bestuurder niet gemakkelijker
op. Het wegzetten van een pallet met kratten bier is
toch echt wel iets anders dan wat hier gevraagd werd.
Wel haalde men een verrijdbare stellage erbij (foto 4)
en gaf een voorman vervolgens van bovenaf de laatste
aanwijzingen, maar het juiste aanrijden en het omhoog-
drukken moest door de heer Van der Zeeuw worden
uitgevoerd. Hij heeft het op voortreffelijke wijze gedaan!
Op de verrijdbare stellage stonden twee mannen die
het T-stuk, toen het precies op zijn plaats was gebracht,
met zware moeren tegen het plafond vastschroefden.
In totaal zijn die dag 17 elementen naar boven gebracht.
Directie, uitvoerders en opzichters van „Cobijt" waren
meer dan tevreden, terwijl de heer Van der Zeeuw die
avond moe, maar gelukkig naar huis ging.
De firma Koopman Co. ten slotte wil op deze wijze
gaarne ieder, die aan deze demonstratie heeft mee
gewerkt, hartelijk bedanken.
4 Een voorman gaf van bovenaf aanwijzingen.
Door de directie van „Cobijt" (Combinatie Bouw
1 J-tunnel) werd onlangs de mogelijkheid overwogen een
vorkheftruck in te schakelen bij de uitvoering van een
bepaald karwei in de tunnel. Zij benaderde daarvoor de
firma Koopman Co. te Amsterdamdealer van de
bekende Clark vorkheftrucks. Deze kon echter op korte
termijn niet voldoen aan het verzoek met een vorktruck
met grote hefhoogte een demonstratie te geven. De
firma Koopman riep toen onze hulp in en omdat de
relatie tussen Heineken en de firma Koopman prettig
is en verder iedere Amsterdammer warm loopt voor het
l]-tunnelproject, verklaarde Heineken zich bereid voor
een dag een van zijn grote trucks aan Cobijtte ver
huren.
2 3
En zo vertrok op dinsdag 12 oktober jl. de heer J. P.
van der Zeeuw met zijn vorkheftruck van de brouwerij
naar Amsterdam-Noord, waar hij via de reeds gereed-
zijnde noordelijke uitrit het eerste tunnelsegment bereikte.
Het ging daar om het volgende karwei. Betonplaten, zg.
T-stukken, 1,80 m hoog en ongeveer 0,5 m breed,
moesten naast elkaar aan het plafond worden opgehan
gen ten behoeve van de later aan te brengen ventilatie
kanalen (op foto 3 duidelijk zichtbaar).
De taak van de heer Van der Zeeuw was nu deze om
gekeerde T-stukken, die elk 800 kg wogen, tegen het
zes meter hoge plafond aan te brengen en ze precies met
de uitsparingen in twee reeds aangebrachte draadeinden
te prikken. De hoofduitvoerders van „Cobijt" waren
benieuwd of een vorkheftruck dit karwei kon klaren en
vandaar de demonstratie Het eerste T-stuk werd met
balken en kikkerplaten stevig op de vorken van de
heftruck bevestigd. Gelukkig was de tunnel goed ver-
De T-stukken worden op de vorken van de heftruck bevestigd; links de
heer Van der Zeeuw. (Foto 2)
Het karwei, het omhoogbrengen en tegen het plafond drukken van de
betonnen platen, werd door de heer Van der Zeeuw op voortreffelijke
wijze geklaard. (Foto 3)