Nieuwe wijze van moutlossen De gevulde vaten worden door middel van een kantelconstructie aan het rollen gebracht. chines in gebruik. De grootste en modernste staat -sinds enige maanden in Den Bosch. Zoals u op de foto kunt zien, worden de fusten hier in twee rijen door de machine gevoerd. Deze bestaat uit een soort tunnel, waarin de vaten tijdens de „door tocht" verschillende reinigingsbehan delingen ondergaan. Van de was machine gaan de fusten, via een lopende band (kettingbaan) recht streeks naar de nieuwe vulinstallatie. Hier in het bijzonder is sprake van modernisering, arbeidsbesparing en een belangrijke verbetering van de werkomstandigheden voor het be dienend personeel. De nieuwe instal latie heeft negen vulpunten, verdeeld over groepen van drie, die elk door één man bediend worden. Als de vaten gevuld en afgesloten zijn, worden zij afgevoerd over een ket tingbaan, aan het einde waarvan een even simpele als ingenieuze kantel constructie zorgt, dat zij rollend hun weg vervolgen naar de plaats van opslag of aflevering. Hoewel de snelheid, waarmee de vaten met behulp van de nieuwe installatie gevuld worden, niet hoger is dan voorheen, wordt over een bepaalde periode toch een grotere capaciteit bereikt. Dit vindt zijn oorzaak in het feit, dat door het plaatsen van een buffertank het vullen nu ononderbroken kan door gaan. Voorheen was het zo, dat het bier rechtstreeks vanuit een tank in een lagerkelder via een filter naar de tapkelder gevoerd werd. Het perio diek schoonmaken van dit filter be tekende een korte onderbreking van de biertoevoer, wat weer tot gevolg had, dat er tijdelijk niet getapt kon worden. De capaciteit van de fustenwasma chine (maximaal 600 vaten per uur) is aangepast aan de capaciteit van de vulinstallatie. Doordat het vullen van de vaten direct na het -schoon maken plaatsvindt, wordt de moge lijkheid van infectie tot een minimum beperkt. De fusten komen namelijk met een temperatuur van ongeveer 80° C. uit de wasmachine en gaan vandaar via een korte baan naar de tapinstallatie. Sinds enige tijd wordt in Den Bosch een nieuwe wijze van lossen van wagons mout toegepast. Door de leveranciers wordt dit mout los ge stort in zogenaamde silowagons in hoeveelheden van 40.000 kg mout per wagon. Onderaan deze wagons be vinden zich zowel links als rechts in de lengterichting zes losgaten op regelmatige afstanden van elkaar. Het vullen geschiedt door drie stortluiken in het dak. Elke zijwand heeft twee afzonderlijke schuifdeuren. Bij het afleveren is de gang van zaken als volgt. Na het bevestigen van zelfgemaakte afvoerbakken aan de stortgaten loopt het mout van zelf uit de wagon. Alleen moet het mout, dat op de bodems van de wagons blijft liggen, naar de losgaten geveegd worden. Het lossen van der gelijke wagons wordt door twee man verricht, hetgeen in totaal twee uur in beslag neemt. Het lossen van mout in zakken voor eenzelfde hoeveelheid vergde vroeger twintig a 22 manuren. Al met al betekent het lossen van mout op deze nieuwe wijze een aan zienlijke tijdsbesparing. Kop. Deze foto laat de nieuwe wijze van moutlossen zien. Het gestorte mout loopt door de roosters en wordt later naar de silo's getransporteerd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1965 | | pagina 9