WAT ZIJN DE WARE OORZAKEN VAN AUTO ONGELUKKEN? In „Paraat", het maandblad voor de reserve-gemeentepolitie van Rotterdam, trof de heer W. J. Kroep van onze brouwerij aldaar, onderstaand artikel aan. Gezien het toenemend aantal automobi listen, verdient het wellicht aanbeveling dit artikel ook onder de aandacht van de lezers van Vers van 't Vat te brengen, meende de heer Kroep. Wij zijn het daarmee geheel eens, ondanks de lengte van het artikel en de ietwat rauwe zakelijkheid, waarmee het onderwerp wordt beschreven. - Red. sectie op de omgekomen bestuurders. Tot dusverre zijn er 120 auto-onge lukken onderzocht en uit deze om vangrijke studie is gebleken dat de opvatting als zouden rijden met grote snelheid, verkeersovertredingen en slechte manieren op de weg de voor naamste drie oorzaken zijn, niet houd baar is. Ze zijn factoren van relatief ondergeschikte betekenis. Het blijkt dat de meeste dodelijke ongevallen worden veroorzaakt door eenvoudige menselijke of mechanische fouten of door onvoldoende verkeers- I De meesten onzer verkeren in de ver onderstelling, overgeleverd te zijn aan de genade van bezeten snelheids duivels die van onze autosnelwegen levensgevaarlijke vallen maken. Deze mythe van „de gevaarlijke snelheids maniak" is een voorbeeld van de behoefte van de massa een zondebok te vinden: er moet toch iémand oor zaak zijn van de erbarmelijke ver keersonveiligheid welnu, dan kan het niet anders of het is de man die met grote snelheid rijdt. De waarheid is echter veel ingewik kelder. Meer dan 85 procent van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door geheel andere factoren dan snel heid. Het volgende ongeval, dat zich af speelde ergens in Amerika, illustreert enige der meest voorkomende. Op een heldere oktoberdag 's middags om twee uur, reden de dames Jane Smith en Mabel Jones op een vier baans autosnelweg. Toen ze boven op een heuvel kwamen, bereden ze de linkerweghelft, bestemd voor inhalend verkeer. Op dat moment liep de rech ter voorband van de wagen van juffrouw Smith volkomen leeg. De auto vloog naar rechts de weg af, kwam terug en schoot door de mid denberm heen, recht in de baan van een tegenligger. Bij de bijna-frontale botsing kwamen de dames Smith en Jones om en werd de bestuurder van de andere wagen dodelijk verwond. Zes andere passagiers moesten naar het ziekenhuis worden vervoerd. Na een kort routine-onderzoek werd in het politierapport als oorzaak van het ongeval vermeld: „rijden met te grote snelheid". Wat de politie betrof was de zaak hiermede afgedaan en hadden de snelheidsmaniakken weer eens een slechte beurt gemaakt. Was die blaam echter verdiend? Was dit ongeval werkelijk door een te hoge snelheid veroorzaakt? Daartoe in staat gesteld door een subsidie voor vijf jaar van de Ameri kaanse Openbare Gezondheidsdienst, is de medische faculteit van de Harvard-universiteit een diepgaand onderzoek begonnen naar de oorzaak var. dodelijke verkeersongevallen. Dit onderzoek wordt voortgezet door het Trauma Research Institute te Cam bridge, Massachusetts. De speurders onderzoeken auto-ongelukken met dodelijke afloop met dezelfde pijn lijke nauwkeurigheid als die welke na vliegtuigrampen wordt betracht. Een groep deskundigen op het gebied van werktuigkunde en wegenbouw onderzoekt de verongelukte wagens, de weg en het verloop van het onge-' val. Een autotechnicus zoekt naar eventuele gebreken die de wagen vóór het ongeval had. Een andere groep die een patholoog, een chemicus, een technicus, een socioloog, een internist, een psychiater, een oogarts, een sta tisticus, een geestelijke en een jurist omvat bestudeert de slachtoffers van het ongeluk. De leden van deze groep ondervragen overlevenden en getuigen, alsmede anderen die bekend zijn met het verleden van de voor naamste betrokkenen. In de meeste gevallen verrichten zij beveiliging. Maar altijd gaan deze samen. Bij het onderzoek van het geval waarbij de dames Smith en Jones waren betrokken, ontdekte de Har- vard-groep dat er in feite vier „oor zaken" voor het gebeurde waren, ofschoon deze geen van vieren in het politierapport stonden vermeld. Ziehier wat zich had afgespeeld: Oorzaak no. 1. Toen de rechter voorband van de wagen van juffrouw Smith plotseling leegliep, werd dit niet veroorzaakt door een klapband; hier was sprake van onvoldoende onderhoud. Een paar weken voor het ongeval was een van de vrijwel nieuwe tubeless banden door een scherpe steen doorboord. De bediende van een benzinestation had de band „gerepareerd" door een rubberachtige substantie in de scheur te gieten. Doch bij het rijden „werkte" die scheur voortdurend en daardoor hield het repsratiemateriaal het niet. (De band had afgedankt moeten worden. Had juffrouw Smith erop gestaan dat de band gerepareerd en niet vervangen 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1965 | | pagina 10