.LIS HEE EHAALD Tijdens het Concours hippique „Jumping Amsterdam 1964" stond de huifkar van de familie Gillis in het RAI-gebouw opgesteld. Over belangstelling hebben de wereldreizigers niet te klagen gehad. Op de foto ziet u hoe juist prins Bernhard en prinses Beatrix, die het Jachtspringconcours op zondag 29 november jl. bijwoonden, voorbij komen. Het gezin Gillis staat de pers te woord in de raadskelder te Amster dam op 26 november jl. In de raadskelder te Amsterdam vertelde op donderdag 26 november mr. Gillis aan de pers hoe hij en zijn familie er in geslaagd zijn de gehele tocht Amsterdam-Moskou met de huifkar af te leggen. Voor ons Heineken mensen is het wel een teleurstelling, dat in het zicht van de haven het goede paard Marian door een ongeval om het leven kwam. Het Heineken span had toen de huifkar tot op 153 km van de Rus sische hoofdstad gebracht. Op die plaats viel Marian met Vera boven op zich, hetgeen inwendige kneuzingen veroorzaakte, waaraan ze negen uur later overleed. Zo kwam het dat de huifkar door een geleend span Rus sische paarden Moskou werd binnengetrokken, terwijl Vera los naast de wagen werd meegevoerd. Niettemin hebben de Zeeuwse paarden toch bijna hon derd procent van de prestatie geleverd, die naar het oordeel van zeer velen een onmogelijke was. Ze hebben heel wat zware hellingen moeten nemen, hetgeen ze zonder bezwaren hebben volbracht. De familie heeft een bijzonder belangwekkende tocht gehad, vooral omdat ze in alle landen zeer nauw in contact met de bevolking heeft gestaan. Ze had alleen maar prettige ervaringen opgedaan. Overal waren de mensen even enthousiast en behulpzaam geweest. Niette min had het gezin de indruk dat Nederland en Tsjecho- slowakije, wat gastvrijheid en behulpzaamheid betreft, nog iets boven de rest uitstaken. De gevolgde route is uiteindelijk anders geworden dan mr. Gillis oorspronkelijk had uitgestippeld. Onderweg realiseerde hij zich, dat hij nooit voor de winter in Moskou zou kunnen zijn als hij via Italië en Grieken land zou reizen. Daarom is hij van Parijs rechtstreeks naar het oosten getrokken door Luxemburg, West- Duitsland, Tsjechoslowakije en Polen, waardoor de route tot 6000 km verkort werd. Dertig dagen heeft de familie in Tsjechoslowakije op een Pools en een Russisch visum moeten wachten. Toen zond mr. Gillis telegrammen naar Gomulka en Chroetsjef met als resultaat, dat twee dagen later het Poolse visum werd verstrekt en dat het Russische visum zonder meer bij de Russische ambassade in Warschau kon worden gehaald. Twee evenementen verdienen nog vermelding. De oudste dochter, Lee Ann, verloor haar hart aan een Amerikaanse dienstplichtige helikopterpiloot, waarmee ze in het huwelijk trad. Ze bleef met haar man in Ausbach (West-Duitsland) achter. Verder kreeg het paard Vera een roestige spijker in haar hoef, dit leverde een ontsteking op, waarvoor ze in Warschau drie operaties meest ondergaan, die haar zij het op het nippertje het leven redden. Nu staat ze gezond en wel in Moskou. De familie maakte de terugreis namelijk in de huifkar, getrokken door een stationwagon. Daarmee keert mr. Gillis terug naar Moskou om Vera te halen, met een aanhangwagen achter de auto. Hij wil trachten in Nederland nog een bijpassend paard te kopen om het span compleet te maken. Met huifkar en paard zal de familie een standplaats krijgen op de Wereldtentoonstelling te New York, die 5 april 1965 weer geopend wordt. Daarna denkt hij aan het inrichten van een reismuseum met al het materiaal, dat hij onder weg vergaarde. Ook zal de gehele familie een boek schrijven over haar tocht dwars door de Verenigde Staten en daarna nog een boek over de reis Amsterdam- Moskou. We wensen onze huifkarvrienden hierbij heel veel succes.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1964 | | pagina 6