op de Rotterdamse brouwerij
Van het Verbond voor Veilig Verkeer
waren vastgesteld, gaf hij bevel met
de blussing en de hulpverlening te
beginnen. Bij de verkenning was het
gezien de omvang van de ramp
noodzakelijk gebleken assistentie te
vragen. De hulp werd ingeroepen
van de B.B. en van de B.Z.B. van
ning naar tevredenheid verlopen. De
brandweerploegen waren het vuur,
dat op twee plaatsen in de mouterij
woedde, snel meester. E.H.B.O.-,
E.H.I.O.- en reddingsploegen werk
ten eendrachtig samen om de gewon
den hulp te verlenen. Zij, die niet
De brandweerploeg en enkele E.H.I.O.'ers van de B.B. op weg naar het rampterrein.
ernstig getroffen waren, de zg. opper
vlaktegewonden, werden direct naar
het gewondennest in de fietsenstalling
op de binnenplaats gebracht en van
daar, na verzorgd te zijn, naar de
gewondenafvoerplaats in de depen
dance naast de raadskelder. Intussen
waren de reddingsploegen bezig de
zwaargewonden, die niet langs de
normale weg konden worden afge
voerd, op brancards naar beneden te
takelen. Ook de ordedienst en de
verbindingsploeg voerden hun taak
snel en doeltreffend uit. Nadat het
terrein rond de mouterij een uur lang
het toneel was geweest van een ge
weldige, schijnbaar ordeloze activiteit,
keerde om goed half negen de rust
weer. Het was het einde van een
geslaagde oefening, waarbij de Be
drijfszelfbescherming blijk heeft ge
geven tegen haar taak te zijn opge
wassen.
een „naburig" bedrijf, in dit geval
Unilever.
Over het geheel genomen is de oefe-
Enkele vrouwelijke leden van de E.H.I.O. van
Unilever verlenen hier de eerste hulp in het
gewondennest.
DE MEDISCHE INFORMATIEKAART
Sedert enige tijd stelt de Koninklijke
Nederlandsche Maatschappij tot Be
vordering der Geneeskunst voor een
gering bedrag zogenaamde medische
informatiekaarten ter beschikking
aan iedereen, die aan het verkeer
deelneemt.
Hetzij als voetganger, hetzij actief
als bestuurder of passief als passagier
van een voertuig. Op de kaart kun
nen persoonlijke gegevens (naam,
adres, ook dat van naaste familie) en
medische gegevens worden ingevuld.
Het is een menselijke eigenschap niet
te geloven in een verkeersongeluk,
dat men zou kunnen krijgen. En nog
minder denkt men aan de mogelijk
heid bij een ongeval bewusteloos te
kunnen raken. Maar gebeuren kan
het! Dan is het van groot belang,
vooral wanneer men buiten bewust
zijn is, dat men een document bij zich
draagt waarop staat wie men is en
waar men woont. En wie men moet
waarschuwen. Dit alles kan worden
ingevuld op de medische informatie-
kaart. Ook is er ruimte voor de
naam en adres van de huisarts, en
kan er een pasfoto op de kaart wor
den geplakt.
Deze gegevens zijn uiteraard van
groot belang voor de politie. Voor
de dokter, die een verkeersslachtoffer
moet behandelen, is het belangrijk
over medische gegevens betreffende
het slachtoffer, te kunnen beschikken.
Heeft hij met een bewusteloze te
doen, dan kan de medische infor-
matiekaart hem die gegevens ver
schaffen. Op de kaart kan hij zien,
welke bloedgroep het slachtoffer
heeft, of het allergisch is voor be
paalde geneesmiddelen, of het met
tetanus vaccin is ingespoten, enz.
Ook wanneer het slachtoffer bepaalde
medicamenten pleegt te gebruiken
kan de dokter van de kaart aflezen
welke dat zijn en in welke dosis. Al
deze gegevens kunnen bijdragen tot
een juiste en snelle behandeling, ter
wijl ze de geneesheer een extra zeker
heid geven in het door hem zelf ver
richte onderzoek.
Men kan zijn behandelend arts vra
gen eventuele medische gegevens op
de kaart in te willen vullen; is de
bloedgroep nooit eerder bepaald dan
kan dit geschieden.
De medische informatiekaart, waar
van het Verbond voor Veilig Verkeer
het gebruik aanbeveelt, kan men
aanvragen bij zijn huisarts, soms bij
andere instanties, of wel direct bij:
Koninklijke Nederlandsche Maat
schappij tot Bevordering der Genees
kunst, Keizersgracht 327, Amsterdam.
De prijs van een kaart, compleet met
plastic hoesje is 20 cent.
7