Nieuwe
fustenwasmachine
te Rotterdam
geïnstalleerd
genwoordig wordt alle lege embal
lage op de nieuwe losplaats neergezet
en vandaar met vorkheftrucks via een
aanzienlijk kortere weg (zie de schets)
door een in de muur gemaakte ope
ning in perron „leeg" gebracht.
Verder zijn de transportbanen, met
behulp waarvan de kisten naar de
uitpakafdeling in de bottelarij ver
voerd worden, verlegd en tevens ver
lengd, zodat hun beginpunt nu dicht
bij genoemde muuropening ligt. Van
de gelegenheid werd tevens gebruik
gemaakt om de arbeidssituatie ter
plaatse belangrijk te verbeteren. Ook
is bij de nieuwe ingang een grote ver-
keersspiegel geplaatst, met behulp
waarvan de uitgaande vorkheftruck
bestuurders kunnen zien of de weg
naar buiten vrij is.
Aan de nieuwe ingang van perron „leeg" is
een verkeersspiegel bevestigd, met behulp
waarvan de uitgaande vorkheftruckbestuurders
kunnen zien of de weg naar buiten vrij is. Op
de foto is duidelijk te zien, dat er op dat
moment juist een vorkheftruck in aantocht was.
De nieuwe fustenwasmachine, waar
over wij in het vorige nummer reeds
schreven, is inmiddels geïnstalleerd en
in gebruik genomen. Deze machine
is van hetzelfde type als die, welke
begin 1961 in Amsterdam werd ge
plaatst. Dit type is destijds door een
Friese firma in samenwerking met
Heineken technici ontwikkeld uit de
melkbussenspoelmachine. In de te
Rotterdam geplaatste installatie zijn
bovendien nog enkele extra voorzie
ningen aangebracht, waardoor het
mogelijk is, zowel de fusten voor
binnenlands gebruik als die voor de
export te verwerken. Ook kunnen
fusten van verschillende grootte door
elkaar in de machine behandeld wor
den, die verder nog in staat is zowel
staande als liggende vaten te ver
werken (dit laatste in verband met
de plaats van de spongaten).
Het reinigen van de vaten vindt in
verschillende fasen na elkaar plaats.
De fusten worden met behulp van een
door lucht aangedreven mechanisme
door een soort tunnel gevoerd, waarin
ze achtereenvolgens verschillende rei
nigingsbehandelingen ondergaan. Het
reinigingsproces kan van fase tot fase
gevolgd en gecontroleerd worden
door enkele ruiten die zich in de
tunnelwand bevinden.
De capaciteit per uur van de nieuwe
installatie, die u op de foto links
ziet afgebeeld, is 400 vaten van het
binnenlandse type en 300 vaten van
het exportmodel.
Bij de foto rechtsonder: Achter elkaar
gaan de vaten de tunnel in. Links het
bedieningspaneel.
3