van Heineken ingeschakeld, nl. één
verkenner en zes leden die als
gewonden dienst deden, voor welk
doel zij zeer realistisch geschminkt
waren.
Nadat de totaal zestig gewonden
waren bevrijd, waarbij men onder
andere gebruik maakte van een kabel
baan over het water, werd de ont
smetting en de afvoer van de gewon
den verder gerealiseerd door de
dienst B.B.
Voor de middagoefening was een zeer
ernstig spoorwegongeluk geënsceneerd
met veel gewonden en een werkelijke
brand. Zware rookwolken markeer
den het rampterrein Watergraafs
meer, doordat de N.S. drie oude
spoorwegwagons volgepakt met een
Een van de realistisch geschminkte ge
wonden. (Foto C. van Rooyen)
Bevelvoerder Koornstra van onze
ploeg kijkt goedkeurend toe.
De Heineken bedrijfsbrandweer in actie.
brandbaar materiaal, in brand had
gestoken.
Brandweerploegen van de N.S., de
P.T.T. en Heineken hadden tot taak
deze brand te blussen, daarin later
bijgestaan door noodwachtploegen
van de B.B.
Het overige deel van deze oefening,
waarbij een enorm aantal gewonden
moest worden bevrijd en afgevoerd
(sommigen moesten worden „uitge
zaagd"), was wederom een samen
spel tussen B.B. en B.Z.B.
Deze bijzonder geslaagde oefening,
die allerwegen in de pers positief
commentaar opleverde, heeft weer eens
aangetoond hoe belangrijk de goede
samenwerking is tussen overheid, be
drijven en particulieren, zoals des
tijds gebleken is bij de overstromings
ramp van 1953. L. Hof
De nablussing.
Ofschoon het eigenlijk niet nodig was, kwamen
ook de B.B.- en de spoorwegbrandweer nog
een handje helpen.
7