EXPOSITIE RECLAME-ONTWERPEN mm IN DE KANTINE VAN DE BROUWERIJ De rector van het Stedelijk Gymnasium dankte in zijn openingstoespraak onze directie voor de steun, die zijn geadop teerde school steeds heeft mogen onder vinden en wees onder andere nog op het grote nut van de Stichting Contactcen trum BedrijfslevenOnderwijs. Tenslotte was het moment van de prijsuitrei king door de heer Kloppenburg aange broken. Per klas waren drie prijzen en 2 a 3 eervolle vermeldingen uitgeloofd, terwijl er nog vier hoofdprijzen beschik baar waren gesteld voor die leerlingen, ongeacht leeftijd of klasse, die met de beste tekening uit de bus waren geko men in de 4 categorieën: affiches, raam biljetten, advertenties en brochure-om- slagen. Na de uitreikingsceremonie ble ven de aanwezigen nog enive tijd gezellig bijeen. De geëxposeerde tekeningen had den veel bekijks. Als bijzonderheid kan nog worden vermeld, dat de tekeningen ook bij Vroom Dreesmann in 's-Her- togenbosch gedurende ruim een week werden tentoongesteld, voor een deel in de lunchroom van dit warenhuis en gedeeltelijk in een der etalages. vRh. inkJerg&piU f In het kader adoptie Stedelijk Gymnasium door Heineken Den Bosch De rector van het Stedelijk Gymnasium, dr. Indemans, tijdens zijn toespraak. Onder auspiciën van de Stichting Con tactcentrum BedrijfslevenOnderwijs, adopteerde onze brouwerij destijds het Stedelijk Gymnasium in Brabants hoofd stad. Deze adoptie zouden wij ook als een soort „huwelijk" kunnen beschouwen, met dien verstande evenwel, dat bij het aangaan daarvan, voor beide partners een „lang en gelukkig leven" niet is weggelegd. Integendeel, een „scheiding" staat in feite bij voorbaat vast. Nu is het echter zo, dat gedurende deze „tijdelijke verbintenis" een bijzonder nauwe en tegelijkertijd hartelijke samenwerking is ontstaan. Als een van de tastbare resul taten van deze samenwerking is in het kader van deze adoptie voor de leerlin gen van de eerste tot en met de vierde klasse van deze Bossche onderwijsinstel ling een reclame tekenwedstrijd geor ganiseerd. Deze tekenwedstrijd beleef de zijn hoogtepunt op dinsdag 7 april j.l. toen 85 inzendingen op smaak volle wijze in de bedrijfskantine van onze Bossche brouwerij waren tentoon gesteld. De ontwerpers en ontwerpsters van de bekroonde tekeningen mochten, na een korte toespraak van onze direc teur, de heer W. Kloppenburg, uit diens handen de prijzen in ontvangst nemen. Alvorens echter hiertoe werd overgegaan, heette het hoofd van de administratie van de brouwerij Den Bosch, de heer Chr. H. A. Gouverneur, zijn auditorium van harte welkom. Onder zijn gehoor waren van gymnasiumzijde de rector, dr.' J. H. H. A. Indemans, de president-curator, mr. J. P. W. A. Smit, alsmede enige do centen en ongeveer 60 leerlingen aan wezig, terwijl ook verscheidene ouders van hun belangstelling blijk gaven. Na de heren Kloppenburg en Gouverneur, werd vóór de prijsuitreiking nog het woord gevoerd door de heer E. C. Arendsen, chef reclame te Amsterdam, die namens de jury verklaarde, dat het niet eenvoudig was geweest de prijzen toe te kennen. De heer Arendsen, die onder meer betoogde, dat het reclame tekenen van een geheel andere doelstel ling uitgaat dan het „gewone" tekenen, dat zuiver als een esthetische prestatie beschouwd kan worden, wees er in zijn toespraak nog op, dat er opvallend veel tekeningen zonder een bepaalde slagzin waren ingezonden. Spreker vond het bovendien opmerkelijk dat er tekeningen bij waren, die niets met het als onder werp gekozen produkt te maken hadden. De werkstukken hadden veel bekijks. Na afloop van de wedstrijd werden de teke ningen gedurende ruim een week bij Vroom Dreesmann in Den Bosch tentoongesteld, in de lunchroom (foto onder) en in een van de etalages (foto rechts onder). Marijke van der Kleij (klasse 1), winnares van de eerste prijs en tevens van de hoofdprijs in de categorie affiches, ontvangt haar prijs uit handen van de heer Kloppenburg. 18

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1964 | | pagina 20