Van het Verbond Voor Veilig Verkeer oeziïziet më Rijdt U ook achter uw arm aan? DIVERSEVAATJES Tot de gevaarlijkste punten in het verkeer kunnen ongetwijfeld de krui singen worden gerekend. Daar gebeurt relatief het grootste aantal verkeers ongelukken. Behalve gevaarlijk zijn kruispunten ook vaak tonelen van een volledige chaos. Een chaos, die in vele gevallen is te wijten aan een onjuist gedrag, onder meer bij het naderen van een kruispunt. Verkeerd voorsorteren of helemaal niet voorsorteren, kan het begin zijn van een verwarde toestand. Bij het linksaf slaan levert de manoeuvre over het algemeen niet veel moeilijk heden op. Anders is het, wanneer een bocht naar rechts moet worden ge maakt. Veel weggebruikers, in het bijzonder bestuurders van auto's, me nen in dit geval niet te hoeven voor sorteren. Tot groot „verdriet" van de wielrijders overigens, die zich nogal eens in een benauwde situatie zien gebracht, door een rechtsafgaande auto, die hen „snijdt". Dit kan worden voorkomen, wanneer vóór het maken van een rechterbocht goed wordt voorgesorteerd, dat wil zeggen vlak langs de rechtertrottoirband wordt gereden (zonder daarbij natuurlijk de wielrijders „plat te drukken"). Onnodige opstoppingen op kruispun ten ontstaan, wanneer een automo bilist, die links af wil, zijn auto hal verwege de rijbaan van de kruisende weg oprijdt en dan blijft wachten op van rechts komend snelverkeer. Het verkeer van links vindt de weg ver sperd en moet wachten, waarvan een onnodige filevorming het gevolg kan zijn. Voor een vlotte afwikkeling van het verkeer moeten van links ko mende voertuigen, gebruik makende van het feit dat de afslaande auto toch moet wachten, door kunnen rijden. Teneinde een chaos op de kruispunten te voorkomen, wijst het Verbond voor Veilig Verkeer alle bestuurders van motorvoertuigen op de noodzaak om, wanneer er bij het links afslaan moet worden gewacht op verkeer van rechts, dit wachten te doen vóór de aanwezige of denkbeeldige stopstreep, tenzij er op de kruisende rijbaan tus sen twee verkeersgeleiders gelegenheid is om zich op te stellen. Het in volle snelheid „nemen" van een kruispunt is een gok. Een gok op het eigen leven, maar ook op dat van een ander. Ruim elf procent van de ongelukken op kruispunten is uit sluitend te wijten aan het met een te hoge snelheid naderen van het kruispunt. Als fietser ben je toch maar een min der bevoordeelde op de weg. Vrijwel altijd moet je auto's, scooters en zo meer laten voorgaan. Voorrang op dat snelverkeer heb je maar in enkele gevallen. Weinig rechten? Dan ook weinig plichten, ben je als bestuurder van een niet-gemotoriseerde tweewie- Ier geneigd te denken. Goed, je moet rechts houden en je hand uitsteken, wanneer je een hoek omgaat. Maar, hand uitsteken alleen is niet voldoende bij het veranderen van richting. Je moet ook even omkijken, speciaal bij het maken van een bocht naar links. Het negeren van dit laat ste is, vooral bij de meer bejaarde verkeersdeelnemers, één van de voor naamste oorzaken van ongelukken met wielrijders op kruispunten. Je moet niet zonder meer „achter je arm aanrijden". Dat is nogal gevaar lijk voor een wielrijder, die tezamen met de voetganger een van de meest kwestbare groepen in het verkeer vormt. Om op verantwoorde wijze een lin kerbocht te maken, kijk je eerst goed achter je, vervolgens gaat de arm uit (maar dan ook echt „uit", dat wil zeggen hem niet als de arm van een lamme seinpaal naar beneden laten wijzen) en dan kun je, goed op het uit tegenovergestelde richting en het van opzij naderende verkeer, veilig van richting veranderen. Voorsor teren of niet, dat wordt aan de fiet ser overgelaten. Maar als je op de fiets voorsorteert, doe het dan ook op de juiste manier. Niet het achter op komende verkeer „snijden" door pardoes naar links te zwenken, maar wanneer de weg vrij is geleidelijk en „in vloeiende lijn" naar de as van de weg gaan (met uitgestoken arm!). Wanneer er voorsorteervakken op het wegdek zijn aangebracht, moet je niet tegen de wegas gaan rijden, maar rechts in het aangegeven vak blijven. Van onze verenigingen Rotterdam R.L.T.C. „HEINEKEN" Voor diegenen, die onze circulaire op de diverse mededelingenplaatsen niet hebben gelezen, laten wij de tekst daarvan hier onder nogmaals volgen: Al duurt het nog wel even voor het tennisseizoen weer een aanvang neemt, toch kunnen zowel beginnelingen als gevorderden zich nu reeds aanmelden als lid van onze tennisclub. Bij voldoende belangstelling kan voor beginnelingen weer een clubtraining worden georganiseerd. Aanmeldingsformulieren kunt u aanvra gen bij de heer Van Ginneke, toestel 343 en mej. Schönberger, toestel 133, die u tevens gaarne alle gewenste inlichtingen zullen verstrekken. In verband met het tijdig huren van de banen verzoeken wij eventuele belang stellenden zich vóór 1 maart a.s. aan te melden. Aanmeldingen, die later binnen komen zullen door het bestuur afzonder lijk worden beoordeeld. Wij hopen, dat velen als lid van onze club zullen toetreden om de mooie ten nissport te gaan beoefenen. Het Bestuur Stopborden bij stop kruisingen gelden óók voor wiel rijders. Het is het langzaam verkeer toegestaan bij het links af slaan naar de linker weghelft voor te sorteren. (Gratis advertenti'es van en voor het perso- neei. Opgaven indienen bij de redactie Rotterdam, onder vermelding van naam, brouwerij, telefoonnummer of (tevens) het volledige huisadres). Te koop: Z.g.a.n. tennisracket, merk Pin- guin; een paar tennisschoenen, maat 10; 6 paar witte katoenen tennissokken; een paar hockeyschoenen, maat 8, merk Quick en een hockeystick. Te bevr.toestel 174, Rotterdam. Woningruil. Aangeboden: 4-kamerwoning, bevattende gr. woonk., 3 sl.k., douche en zolder, huur 78,p.m. Gevr.: 3- of 4-kam.- woning of flat in Amsterdam, hogere huur geen bezwaar. Van Kerkwijk, Orteliusstr. 289 II, Amsterdam-W., tel. 86537, of brou werij A'dam, tel. 164. 28

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1964 | | pagina 30