Van het Verbond Voor Veilig Verkeer
oeziïziet
më
Rijdt U ook achter uw arm aan?
DIVERSEVAATJES
Tot de gevaarlijkste punten in het
verkeer kunnen ongetwijfeld de krui
singen worden gerekend. Daar gebeurt
relatief het grootste aantal verkeers
ongelukken. Behalve gevaarlijk zijn
kruispunten ook vaak tonelen van een
volledige chaos. Een chaos, die in vele
gevallen is te wijten aan een onjuist
gedrag, onder meer bij het naderen
van een kruispunt.
Verkeerd voorsorteren of helemaal
niet voorsorteren, kan het begin zijn
van een verwarde toestand. Bij het
linksaf slaan levert de manoeuvre
over het algemeen niet veel moeilijk
heden op. Anders is het, wanneer een
bocht naar rechts moet worden ge
maakt. Veel weggebruikers, in het
bijzonder bestuurders van auto's, me
nen in dit geval niet te hoeven voor
sorteren. Tot groot „verdriet" van de
wielrijders overigens, die zich nogal
eens in een benauwde situatie zien
gebracht, door een rechtsafgaande
auto, die hen „snijdt". Dit kan worden
voorkomen, wanneer vóór het maken
van een rechterbocht goed wordt
voorgesorteerd, dat wil zeggen vlak
langs de rechtertrottoirband wordt
gereden (zonder daarbij natuurlijk de
wielrijders „plat te drukken").
Onnodige opstoppingen op kruispun
ten ontstaan, wanneer een automo
bilist, die links af wil, zijn auto hal
verwege de rijbaan van de kruisende
weg oprijdt en dan blijft wachten op
van rechts komend snelverkeer. Het
verkeer van links vindt de weg ver
sperd en moet wachten, waarvan een
onnodige filevorming het gevolg kan
zijn. Voor een vlotte afwikkeling van
het verkeer moeten van links ko
mende voertuigen, gebruik makende
van het feit dat de afslaande auto
toch moet wachten, door kunnen
rijden.
Teneinde een chaos op de kruispunten
te voorkomen, wijst het Verbond voor
Veilig Verkeer alle bestuurders van
motorvoertuigen op de noodzaak om,
wanneer er bij het links afslaan moet
worden gewacht op verkeer van
rechts, dit wachten te doen vóór de
aanwezige of denkbeeldige stopstreep,
tenzij er op de kruisende rijbaan tus
sen twee verkeersgeleiders gelegenheid
is om zich op te stellen.
Het in volle snelheid „nemen" van een kruispunt is een gok. Een gok op het eigen leven,
maar ook op dat van een ander. Ruim elf procent van de ongelukken op kruispunten is uit
sluitend te wijten aan het met een te hoge snelheid naderen van het kruispunt.
Als fietser ben je toch maar een min
der bevoordeelde op de weg. Vrijwel
altijd moet je auto's, scooters en zo
meer laten voorgaan. Voorrang op
dat snelverkeer heb je maar in enkele
gevallen. Weinig rechten? Dan ook
weinig plichten, ben je als bestuurder
van een niet-gemotoriseerde tweewie-
Ier geneigd te denken.
Goed, je moet rechts houden en je
hand uitsteken, wanneer je een hoek
omgaat. Maar, hand uitsteken alleen is
niet voldoende bij het veranderen van
richting. Je moet ook even omkijken,
speciaal bij het maken van een bocht
naar links. Het negeren van dit laat
ste is, vooral bij de meer bejaarde
verkeersdeelnemers, één van de voor
naamste oorzaken van ongelukken
met wielrijders op kruispunten. Je
moet niet zonder meer „achter je
arm aanrijden". Dat is nogal gevaar
lijk voor een wielrijder, die tezamen
met de voetganger een van de meest
kwestbare groepen in het verkeer
vormt.
Om op verantwoorde wijze een lin
kerbocht te maken, kijk je eerst goed
achter je, vervolgens gaat de arm uit
(maar dan ook echt „uit", dat wil
zeggen hem niet als de arm van een
lamme seinpaal naar beneden laten
wijzen) en dan kun je, goed op het
uit tegenovergestelde richting en het
van opzij naderende verkeer, veilig
van richting veranderen. Voorsor
teren of niet, dat wordt aan de fiet
ser overgelaten. Maar als je op de
fiets voorsorteert, doe het dan ook
op de juiste manier. Niet het achter
op komende verkeer „snijden" door
pardoes naar links te zwenken, maar
wanneer de weg vrij is geleidelijk en
„in vloeiende lijn" naar de as van
de weg gaan (met uitgestoken arm!).
Wanneer er voorsorteervakken op
het wegdek zijn aangebracht, moet
je niet tegen de wegas gaan rijden,
maar rechts in het aangegeven vak
blijven.
Van onze verenigingen Rotterdam
R.L.T.C. „HEINEKEN"
Voor diegenen, die onze circulaire op de
diverse mededelingenplaatsen niet hebben
gelezen, laten wij de tekst daarvan hier
onder nogmaals volgen:
Al duurt het nog wel even voor het
tennisseizoen weer een aanvang neemt,
toch kunnen zowel beginnelingen als
gevorderden zich nu reeds aanmelden als
lid van onze tennisclub.
Bij voldoende belangstelling kan voor
beginnelingen weer een clubtraining
worden georganiseerd.
Aanmeldingsformulieren kunt u aanvra
gen bij de heer Van Ginneke, toestel 343
en mej. Schönberger, toestel 133, die u
tevens gaarne alle gewenste inlichtingen
zullen verstrekken.
In verband met het tijdig huren van de
banen verzoeken wij eventuele belang
stellenden zich vóór 1 maart a.s. aan te
melden. Aanmeldingen, die later binnen
komen zullen door het bestuur afzonder
lijk worden beoordeeld.
Wij hopen, dat velen als lid van onze
club zullen toetreden om de mooie ten
nissport te gaan beoefenen. Het Bestuur
Stopborden bij stop
kruisingen gelden
óók voor wiel
rijders. Het is het
langzaam verkeer
toegestaan bij het
links af slaan naar
de linker weghelft
voor te sorteren.
(Gratis advertenti'es van en voor het perso-
neei. Opgaven indienen bij de redactie
Rotterdam, onder vermelding van naam,
brouwerij, telefoonnummer of (tevens) het
volledige huisadres).
Te koop: Z.g.a.n. tennisracket, merk Pin-
guin; een paar tennisschoenen, maat 10;
6 paar witte katoenen tennissokken; een
paar hockeyschoenen, maat 8, merk Quick
en een hockeystick. Te bevr.toestel 174,
Rotterdam.
Woningruil. Aangeboden: 4-kamerwoning,
bevattende gr. woonk., 3 sl.k., douche en
zolder, huur 78,p.m. Gevr.: 3- of 4-kam.-
woning of flat in Amsterdam, hogere huur
geen bezwaar. Van Kerkwijk, Orteliusstr.
289 II, Amsterdam-W., tel. 86537, of brou
werij A'dam, tel. 164.
28