krijgen voor het bier. Wijnproevers bij uitstek, die zij zijn, hebben ze een grenzeloze minachting voor die buitenlanders, die bij hun maaltijden melk, Coca Cola of andere frisdrankjes consumeren. Mineraalwater en vruchtensap kunnen nog genade vinden in de ogen van een rechtgeaarde Italiaan en op warme dagen zal hij bij het middagmaal graag een koel glas bier gebruiken. Dank zij de moderne Italiaanse industrie komt het gebruik van koelkasten thuis steeds meer in zwang en nu hij ook thuis over een koud pilsje kan beschikken, begint menig Italiaan zich tot een liefhebber van het edele gerstenat te ontwikkelen. Zelfs in het zuiden van Italië, waar menig huis schuil gaat onder de wijn ranken, neemt het bierverbruik nog aanmerkelijk toe. Daartoe aangespoord door vele kleurige reclameplaten, met de in aanhef genoemde slagzin, zijn het vooral de jongere mensen, die een voorkeur tonen voor het zwak- alcoholische bier. Deze gunstige ontwikkeling veroorzaakt een grote be drijvigheid onder de Italiaanse brouwers. Ondanks belangrijke uitbreidingen van de bestaande brouwerijen, kan men in de zomermaanden maar ternauwernood IH De foto's hierboven en onder geven enkele onderdelen van het ketelhuis weer. De machinekamer in wording. aan de sterk stijgende vraag voldoen en op vele plaatsen worden dan ook nieuwe brouwerijen gebouwd. Ook de directie van Cisalpina, de Italiaanse brouwerijgroepering waarmee Heineken thans sedert een aantal jaren samen werkt, heeft tijdig de noodzaak van uitbreiding begrepen en enkele jaren geleden aan Heineken verzocht in het uiterste zuiden van Italië een nieuwe brouwerij te bouwen. Omdat er uiteraard een groot deel van de apparatuur door de Italiaanse industrie geleverd zou worden en men bovendien een Italiaanse architect had aangetrok ken, werden de voorbereidingen van dit project slechts ten dele op ons projectenbureau te Rotterdam uitge voerd. Het grootste deel van de voorbereidende werk zaamheden moest ter plaatse verricht worden en een paar medewerkers van het projectenbureau werden daarom gedurende enige tijd naar Italië uitgezonden. Aanvankelijk werkten zij op het directiekantoor van Cisalpina te Milaan, maar later werden deze werk zaamheden voortgezet op het bouwterrein te Massafra, in de provincie Taranto. Massafra is een plaatsje met ongeveer 21.000 inwoners en het ligt 17 km ten noorden van de marinehaven Taranto (Tarente op onze atlas). Het is gelegen op de rand van het heuvelland tussen de Golf van Tarente en de Adriatische zee, terwijl het brouwerijterrein zich aan de voet van deze heuvels bevindt, juist onder Massafra. Het terrein, dat vroeger een olijvenboomgaard was, wordt aan één zijde begrensd door de oude Romeinse heirweg van Rome naar Brindisi, de Via Appia, welke weg ook thans nog een der belangrijkste noord-zuid verbindingen is. Aan de andere zijde wordt het terrein afgepaald door de spoorlijn Bari-Taranto. Hoewel deze spoorlijn eveneens een zeer belangrijke verbinding met het noorden vormt in Massafra stoppen bijvoorbeeld de internationale D- treinen aansluitend op de Brenner-, Gotthard- en Simplon-passen bestaat deze verbinding thans nog uit een enkelspoor en is de signalering nog uiterst primitief. Het belangrijkste punt van het station Massafra bijvoorbeeld is een stukje buis in de grond midden op het perron. De stationschef plaatst hierin overdag een rode vlag en bij nacht een rode lantaarn, ten teken dat de trein moet stoppen. Vanuit het station, dat slechts op enkele honderden meters van het brouwerijterrein ligt, is inmiddels een 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1964 | | pagina 17