krijgen voor het bier. Wijnproevers bij uitstek, die zij
zijn, hebben ze een grenzeloze minachting voor die
buitenlanders, die bij hun maaltijden melk, Coca Cola
of andere frisdrankjes consumeren. Mineraalwater en
vruchtensap kunnen nog genade vinden in de ogen van
een rechtgeaarde Italiaan en op warme dagen zal hij
bij het middagmaal graag een koel glas bier gebruiken.
Dank zij de moderne Italiaanse industrie komt het
gebruik van koelkasten thuis steeds meer in zwang en
nu hij ook thuis over een koud pilsje kan beschikken,
begint menig Italiaan zich tot een liefhebber van het
edele gerstenat te ontwikkelen. Zelfs in het zuiden van
Italië, waar menig huis schuil gaat onder de wijn
ranken, neemt het bierverbruik nog aanmerkelijk toe.
Daartoe aangespoord door vele kleurige reclameplaten,
met de in aanhef genoemde slagzin, zijn het vooral de
jongere mensen, die een voorkeur tonen voor het zwak-
alcoholische bier.
Deze gunstige ontwikkeling veroorzaakt een grote be
drijvigheid onder de Italiaanse brouwers. Ondanks
belangrijke uitbreidingen van de bestaande brouwerijen,
kan men in de zomermaanden maar ternauwernood
IH
De foto's hierboven en onder geven enkele onderdelen van het
ketelhuis weer.
De machinekamer in wording.
aan de sterk stijgende vraag voldoen en op vele plaatsen
worden dan ook nieuwe brouwerijen gebouwd. Ook de
directie van Cisalpina, de Italiaanse brouwerijgroepering
waarmee Heineken thans sedert een aantal jaren samen
werkt, heeft tijdig de noodzaak van uitbreiding begrepen
en enkele jaren geleden aan Heineken verzocht in het
uiterste zuiden van Italië een nieuwe brouwerij te bouwen.
Omdat er uiteraard een groot deel van de apparatuur
door de Italiaanse industrie geleverd zou worden en
men bovendien een Italiaanse architect had aangetrok
ken, werden de voorbereidingen van dit project slechts
ten dele op ons projectenbureau te Rotterdam uitge
voerd. Het grootste deel van de voorbereidende werk
zaamheden moest ter plaatse verricht worden en een
paar medewerkers van het projectenbureau werden
daarom gedurende enige tijd naar Italië uitgezonden.
Aanvankelijk werkten zij op het directiekantoor van
Cisalpina te Milaan, maar later werden deze werk
zaamheden voortgezet op het bouwterrein te Massafra,
in de provincie Taranto.
Massafra is een plaatsje met ongeveer 21.000 inwoners
en het ligt 17 km ten noorden van de marinehaven
Taranto (Tarente op onze atlas). Het is gelegen op de
rand van het heuvelland tussen de Golf van Tarente en
de Adriatische zee, terwijl het brouwerijterrein zich aan
de voet van deze heuvels bevindt, juist onder Massafra.
Het terrein, dat vroeger een olijvenboomgaard was,
wordt aan één zijde begrensd door de oude Romeinse
heirweg van Rome naar Brindisi, de Via Appia, welke
weg ook thans nog een der belangrijkste noord-zuid
verbindingen is. Aan de andere zijde wordt het terrein
afgepaald door de spoorlijn Bari-Taranto. Hoewel deze
spoorlijn eveneens een zeer belangrijke verbinding met
het noorden vormt in Massafra stoppen bijvoorbeeld
de internationale D- treinen aansluitend op de Brenner-,
Gotthard- en Simplon-passen bestaat deze verbinding
thans nog uit een enkelspoor en is de signalering nog
uiterst primitief. Het belangrijkste punt van het station
Massafra bijvoorbeeld is een stukje buis in de grond
midden op het perron. De stationschef plaatst hierin
overdag een rode vlag en bij nacht een rode lantaarn,
ten teken dat de trein moet stoppen.
Vanuit het station, dat slechts op enkele honderden
meters van het brouwerijterrein ligt, is inmiddels een
15