v
De aankomst van de eerste machine
onderdelen op het brouwerijterrein.
Rechts op de achtergrond Massafra.
'J&m, fm
T~\e keer C. Ham van het projectenbureau H.T.B., Rotterdam, die enige tijd
f geleden samen met enkele collega's naar Italië werd uitgezonden om daar
te assisteren bij de bouw van de nieuwe brouwerij te Massafra (bij Taranto),
heeft op verzoek van de redactie enkele van zijn indrukken over het leven en
werken aldaar op schrift gesteld. Zoals u weet, maakt de brouwerij te Massafra
deel uit van de Cisalpina-groep, waarmee Heineken reeds geruime tijd samen
werkt. In zijn eerste artikel, verlucht met eigen foto's, vertelt de heer Ham op
interessante wijze over de aanleiding tot en de bouw zelf van de brouwerij te
Massafra. In zijn tweede verhaal, dat wij in het volgende nummer hopen te
publiceren, neemt hij u mee naar het stadje Massafra en omgeving, een land
streek, waarop Grieken en Romeinen reeds hun stempel hebben gedrukt. Met
genoegen bieden wij onze lezers hierbij het eerste artikel aan.
Montage van het geprefabriceerde dak.
Evenals de Nederlandse brouwerijen tijdens de actie
„Het bier is weer best", hebben ook de brouwerijen
in Italië enkele jaren geleden een grootscheepse gemeen
schappelijke reclamecampagne op touw gezet onder het
motto „Birra per favore". („Bier, alstublieft").
Hoewel deze campagne in de eerste plaats is bedoeld
om het gebruik van bier bij de Italianen zelf te bevor
deren, ondervindt deze actie vooral veel weerklank bij
de tienduizenden toeristen uit de meer noordelijke
landen van Europa. Tijdens hun verblijf in het zonnige
en warme Italië drinken deze dorstige vakantiegangers
zoveel bier, dat de verkoop in de vakantiemaanden
ruim tien maal zoveel bedraagt als gedurende de win
termaanden.
Toch beginnen ook de Italianen meer waardering te
De situatie, april 1963, vanaf de Via Appia. Links het voorlopige
kantoor met daaronder de helderbierkelder en het ketelhuis. Rechts
de tijdelijke werkplaats en magazijn.
14